Tomture61
Når er det passende å montere skorsteinen fra nedre etasje gjennom øverste etasje til loft/tak? Øverste etasje er uinnredet akkurat nå, dvs ingen parkett på gulv + ingen takgips. Når er det passende å montere skorsteinen, før eller etter parkett/gips?

Når alt er ferdig gulv malt tak, det gjøres oftest aller sist i nybygg.....
Tenk bare igjennom før nøyaktig hvor den går så ingen elektriske ledninger eller lignende ligger i veien, lykke til

• Liker
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
E egge80 skrev:
Når alt er ferdig gulv malt tak, det gjøres oftest aller sist i nybygg.....
Tenk bare gjennom før nøyaktig hvor den går så ingen elrør eller lignende ligger i veien, lykke til
Antar at det skal monteres en eller annen tetning mellom skorsteinen (ytre platen) og diffplasten i taket (mot vinden) eller?

Ja, noen type elastisk duk som tapes mot diffspærren (om du har noen) pleier det å være. Litt avhengig av hvilken skorstein selvsagt......

Hvorfor skulle man gjøre det sist om man kan velge?

Jeg ville gjort det først. Det ville spart meg tid å ikke måtte sage hull i ferdig overflate.

Skulle du ha montert skorsteinen først og så gipset og sparklet etter mener du? Det finnes jo forskjellige måter men det mest praktiske for meg er jo at alt er ferdig og så bare ta opp et hull i ferdig gipstak og gulv om det er mellomlag og så Videre opp på loftet....

E egge80 skrev:
Skulle du montert skorsteinen først og så gipse og sparkle etter mener du? Det finnes jo ulike måter men den smidigste for meg er jo at alt er ferdig og så bare ta opp et hull i ferdig gipstak og gulv om det er mellomgulv og så Videre opp på loftet....
Jeg angrer mitt svar, delvis. Har montert et par skorsteiner de siste årene, en enkel rak, en komplisert med diagonaldraging og avvekslinger.

I begge tilfellene var det vanskelige å ikke vite hva som fantes bak ferdig overflate, ikke overflaten selv. Så vet man bare hva som finnes bak og det kanskje også er proppet med isolering etc, så er det jo ikke noe problem å gjøre det i etterkant.

Tomture61
Ser hvor mellomgulvet befinner seg i dag, skruene i gulvsponet + hvor takstolene befinner seg.
Så får måle meg frem hvor det skal gjøres hull i gulv/tak.
Må også veksle av i mellomgulvet :rolleyes:

Takk for tipsene (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.