I
Demmpa Demmpa skrev:
Det eneste man kan justere på vanlige innedørshengsler er å justere "tungen" som "trykkes inn i dørbladet" opp/ned ved å skru to skruer opp/ned på hvert hengsel, altså om dørbladet skal komme nærmere/"lenger fra" terskel/overstykke.

All annen justering gjøres med hengselsretter.
Samtidig har man hørt at man absolutt ikke får rette disse hengslene med hengselsretter?

I
Demmpa Demmpa skrev:
Det eneste man kan justere på vanlige innedørsgangjern er å justere "tungen" som "trykkes inn i dørbladet" opp/ned ved å skru to skruer opp/ned på hvert hengsel, altså om dørbladet skal komme nærmere/"lenger fra" terskel/overstykke.

All annen justering gjøres med hengselsretter.
Du er min helt!

Var så klart nødt til å plukke fram og teste den nøkkelen som jeg så mange ganger ikke har fått til å passe og som ser ut slik:

bJoioGu.jpg

Den lille delen gikk faktisk på denne gangen om man presset litt for hånd. Par sekunder senere så henger døren nå rett og den slår ikke lenger. Den skrapet selvsagt hengslet en anelse men det kan man leve med, bedre det enn å som noen andre foreslo å montere ned og så opp alt på nytt.

tZsfevX.jpg
aJZYELZ.jpg
PmSl7ss.jpg

Så hva gjør jeg nå med den skruen som ikke helt får grep? Den sitter jo midt på så trolig er den ikke kjempe kritisk. Dessuten har Tec7 vist seg å holde et stødig grep om karmen, stødigere enn skruen. Men vil man være sikker så antar jeg at man kan stikke inn pistolen og sprøyte inn tec7 i hullet og så kjøre inn skruen så langt det går, den sitter jo ikke helt løst.

Den mindre riktaren ser ut til å være litt stor, hadde vært bedre med riktig størrelse.

På det andre bildet ser det ut som om den nedre delen av hengslet er litt lenger til venstre enn den øvre delen. Det kan kanskje skyldes vinkelen på bildet.

Vær bare oppmerksomme på om det begynner å knirke når døren åpnes/stenges, først og fremst når det gjøres sakte. Det tyder på at hengslet er litt skjevt.

• Liker
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
bedre det enn å som noen andre foreslo å montere ned og så opp alt på nytt.
Det var jeg som foreslo det, det var fordi jeg fikk inntrykk av at flere av skruene ikke holdt karmen skikkelig lenger. Samtidig skrev jeg at retning hadde vært rett vei å gå fra starten.

I Ironside skrev:
Så hva gjør jeg nå med den skruen som ikke helt får grep? Den sitter jo midt på så trolig er den ikke veldig kritisk. Dessuten har Tec7 vist seg å holde et stødig grep om karmen, stødigere enn skruen. Men vil man være sikker så antar jeg at man kan stikke inn pistolen og sprøyte inn tec7 i hullet og så kjøre inn skruen så langt det går, den sitter jo ikke helt løst.
Jeg hadde latt det være når det bare er en skrue. Om det viser seg at det slipper med tiden så ville jeg tatt tak i det da.

I
Demmpa Demmpa skrev:
Det var jeg som foreslo det, det var fordi jeg fikk inntrykk av at flere av skruene ikke holdt karmen redig lenger. Samtidig så skrev jeg at retning hadde vært riktig vei å gå fra starten.

Jeg hadde latt det være når det bare er en skrue. Om det viser seg at det slipper med tiden så ville jeg tatt tak i det da.
Aha, gikk glipp av det, leser dårlig tydeligvis eller kort hukommelse :)

Jeg skal dobbeltsjekke så hengslet sitter rett og det høres vel vettig ut å la skruen være, det virker jo uansett å sitte som fjellet.

Igjen, stor takk, jeg lærte noe nytt her. Har ikke tidligere klart å bøye disse hengslene med nøkkelen men tydeligvis skal det gå utmerket. Og skulle hengslet bli dårlig er de ikke særlig dyre å kjøpe nye.

Lykke til med din egen dør!

I
Et par dager var det virkelig varmt og fuktig i kjelleren så da ekspanderte karmen igjen såpass mye at den slo i igjen, men det varte bare i par dager nå når været har roet seg litt så er det rolig igjen. Egentlig hadde man ønsket å trekke karmen litt inn men det er en veldig masse arbeid, kanskje må man akseptere at døren kan skrapes litt når det er virkelig ekstremt vær.

Den delen som sitter i dørbladet er den i plast? Det finnes å kjøpe sånne i metall kanskje holder bedre for tyngden på bladet. Om du vil fikse den som går tomt så kan de bli jobbigt med adjufix. Men om du finner noen ekspanderplugg som funker i hullstein eller kjøper ankermasse så kan du bore et 14mm hull i karmen over eller under den som går tomt og så bore et hull i hullsteinen i passende størrelse for pluggen og så plugge og/eller injisere for en vanlig karmesskrue. Sen er det bare å dra i karmesskruen.

Sist redigert:
I
S Snickarkirre skrev:
Den delen som sitter i dørbladet er den i plast? Det finnes å kjøpe slike i metall, kanskje de holder bedre for vekten på bladet. Om du vil fikse den som går tomt så kan det bli vanskelig med adjufix. Men om du finner en ekspanderplugg som fungerer i hullstein eller kjøper ankerlim så kan du bore et 14mm hull i karmen over eller under den som går tomt og deretter bore et hull i hullsteinen i passende størrelse for pluggen, og så plugge og/eller injisere for en vanlig karmeskruv. Så er det bare å skru i karmeskruven.
Den er metall og det ser ut som at døren faktisk henger rett.

I
Nå slår den i igjen tross at det ikke er ekstremt vær, blir til å sette inn et tiltak her. Min tanke akkurat nå er å fjerne Tec7 med multimaskinen, skru ut skruen som mistet festet, sprøyte inn en type lim, skru inn skruen igjen, vente til limet har tørket og så justere adjufix. Dette bør vel funke? Spørsmålet er dog hva man skal putte inn i hullet for lim? En tanke var ellers å få inn en lengre plugg, vet at adjufix har lange smale plugger men risikoen er stor for at skruen ødelegger dem.

Fordelen med adjufix er at de sitter veldig godt i karmen sammenlignet med vanlige karmskruer.

Min tanke er å justere hele karmen slik at det er god plass for den å ekspandere.

Når jeg vel har fått rett på karmen så blir det til å legge i ny Tec7.

Okei da er det jo ikke det som er problemet i hvert fall. Men en karmskrue sitter nok like bra som en adjufix i hullet. Å presse lim i hullet og så skru inn skruen er nok fåfengt, skruen vil ikke gripe godt nok etter min oppfatning. Muligens at det kan fungere med ankermasse, men det blir steinhardt så da må du bore og plugge. Med mindre du skrur inn skruen før massen har herdet, altså. Men det blir nok vanskelig å få inn en passende plugg gjennom hullet på adjufixen siden den må være større enn hva skruen er tykk, og skruen går jo akkurat gjennom hullet på adjufixen. Hvis du borer i karmen for en karmskrue har du jo i hvert fall 14mm hull å få inn en plugg på.

I
S Snickarkirre skrev:
Okei da er det jo ikke det som er problemet i alle fall. Men en karmeskrue sitter nok like godt som en adjufix i hullet. Å trykke inn lim i hullet og så skru inn skruen er nok nytteløst, skruen vil ikke gripe tilstrekkelig godt er min oppfatning. Muligens kan det fungere med ankerfeste men det blir steinhardt så da må du bore og plugge. Hvis du ikke skrur i skruen før massen har herdet vil si. Men det blir nok vanskelig å få i en passende plugg gjennom hullet på adjufixen iom at den må være større enn hva skruen er grov og skruen går jo akkurat gjennom hullet på adjufixen. Hvis du borer i karmen for en karmeskrue har du jo i alle fall 14mm hull å få i en plugg på.
Ja, nettopp, jeg har jo satt karmeskruer utenfra tidligere, hvilket fungerer overraskende bra.

En adjufix hylse ser slik ut:

700122004.jpg

En karmeskrue ser slik ut:

5112%209020087.jpg

Adjufixen kan bore seg inn i karmen så ingenting stikker ut, det er utrolig godt grep i en slik, så langt har jeg ikke hatt noe som har sluppet fra karmstykket. Derimot har jeg hatt noen karmeskruer som har sluppet fra karmen selv om de i regelen skal holde grepet.

Skruene jeg bruker ser slik ut:

gtlQvMA.jpg

Det er med andre ord veldig solide skruer. Det finnes en versjon med plugg, men der er ikke skruen like grov:
1066577l.jpg

Min tanke var ellers å bruke disse pluggene, men skruen vil trolig spise opp den pluggen.

Kanskje burde jeg likevel sette en vanlig karmeskrue her? Det hadde vært fint om man kunne bruke det samme hullet, men da vil det til at man kan spraye inn en form for ankerfeste som du sier, slik at man kan bore et nytt hull.

Tror du ikke det kan holde med å stikke inn trepinner i hullet? Det gjorde man vel før for å gi skruer og spiker godt feste i betong? Jeg tenker å skru adjufix skruen i.

Ja, akkurat, men hvis man for eksempel har et klaringsmål på 15 mm og lengden på adjufixene er 25 mm, så er det bare 10 mm igjen i karmen. Men en karmskrue kan man jo justere inn slik at hele "hylsen" sitter i karmen. Men jeg foretrekker faktisk adjufix fremfor karmskrue. Jeg har dog aldri opplevd at en karmskrue har løsnet fra karmen.

Du kan jo prøve å trykke i ankermasse i hullet og deretter skru inn skruen og la det herde, men jeg tør ikke si om det kommer til å fungere eller ikke.

Det fungerer sikkert å plugge dem, problemet er jo bare å få pluggen gjennom hullet på adjufixen.

Ja, du kan prøve, med litt flaks kan det jo fungere. Jeg har en gang stukket en kattstryper gjennom hullet på en adjufix og inn i hullet på en lettbetongvegg og så skrudd i skruen, og da holdt det bra. Det er jo verdt et forsøk.

Fungerer ingen av de ovennevnte, så er det bare å ta av karmen og plugge hullet, eller bore et nytt hull i karmen, plugge det og så karmskrue.

I
Hvor stor skal sprekken være mellom dør og karm for å unngå at de støter sammen når det er fuktig?

I
Kjørte bort Tec7 med multimaskin på begge sidene, fjernet isolasjonen og startet justeringen. Merket ganske raskt at den problematiske skruen ikke lenger kunne skrus ut. Prøvde flere mulige løsninger for å få den ut før jeg kom til å tenke på zipties som du tipset om tidligere. Tok en mindre variant og stakk den inn i hullet så langt som mulig, noe som faktisk gjorde at skruen fikk feste og kunne skrus ut:

En oransje stripset er stukket inn i et hull i en vegg ved siden av en dørkarm, viser justering av skruene for bedre feste.

For å få skruen til å feste etter dette, stakk jeg inn 2 klipte zipties av litt større modell, noe som gjorde at skruen fikk godt grep.

Justerte samtlige skruer på venstre side for å få mer plass. Her vet jeg dog ikke hvor mye som trengs. Når jeg startet arbeidet så slo den litt, nå er det ca. 3 mm fra kanten på døren til karmen, altså i den mest kritiske posisjonen. Det burde vel holde?

• Hvit dør installert i en vegg, med synlig spalte til venstre og høyre for karmen. Justert for å forbedre passform og funksjonalitet.
  • En vegg med en skruv som er delvis ute, og en gul strips som stikker ut av et hull for å gi skruen bedre feste.
  • Hvit dør i en innvendig dørkarm med justert avstand, med synlig isolasjon mellom karmen og veggen, plassert på et rom med hvite vegger.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.