I
Hei,

Etter et par uker slår nå dørbladet i karmen rett over dørhåndtaket på venstre side. Slik ser døren ut:

JBVNtdJ.jpg I7zi13v.jpg

Karmen er 100% rett, men man kan se at døren heller litt utover. Dette har vi også lagt merke til på andre fylte dører vi har montert, trolig har det med tyngden på døren å gjøre, det hjelper ikke å stramme skruene.

Dette er en lydisolerende montering, dvs. det er karm med list og rundt dørkarmen har vi satt Tec7. Dørkarmen er montert med adjufix hylse og ekstra grove og lange skruer for hullstein uten plugg.

Jeg har prøvd å justere de mm som kreves her, men det resulterte dessverre bare i at skruen ødela hullsteinen slik at den nå ikke gjør noen nytte. Karmen sitter dog der den gjør, trolig på grunn av Tec7.

Så hva gjør jeg her? Må jeg sage opp all Tec7 med multiverktøyet og så bore nytt hull i karmen for vanlig karmskrue som settes utenfra?

Eller kan man sprøyte inn noe i skruehullet som gjør at skruen får feste igjen og dermed kan man justere den når Tec7 er fjernet?

Det er virkelig kjedelig siden vi syntes at døren kom veldig godt på plass.

Du skulle ikke ha prøvd å justere karmhylsene uten du skulle ha skaffet en hengselretter 13 mm, å knekt/retter øvre hengslet,
https://www.bauhaus.se/gangjarnsriktare-13-mm.

Det hadde også vært bedre med drevremsa i stedet for skum, for med drevremsa så går det an å justere karmen i ettertid.

Jeg hadde trolig tatt bort dørkarmen (løsne alle karmhylsene f.eks. en halv omdreining), deretter fylt to hull på hver side,
Gjenmontert karmen, laget nye hull i fyllingene,
Demontert karmen igjen,
Fylt de resterende hullene,
Gjenmontert karmen igjen, laget nye hull i fyllingene.

Eksakt hva jeg skulle ha fylt hullene med vet jeg ikke, kanskje med noe skum, plugg, puss, etc.

tommib
Slike hengsler går vel ikke å rette?

tommib tommib skrev:
Slike hengsler kan vel ikke justeres?
De kan justeres. Men i dette tilfellet er jeg ikke sikker på at det hjelper. Tror kanskje man får svaret hvis man legger en rettholt/rætskinne på låssiden. Mistenker at karmen er som en banan og trenger å bli tvunget inn i midten.

• Liker
yanuax
  • Laddar…
Det ser ut som de dører vi har kjøpt fra bauhaus. De er relativt tunge, så vi måtte justere til flere hengsler med hengselretter for at de skulle henge rett etter montering, men siden har det fungert bra i nesten to år. Siden noen dager tilbake har i prinsippet alle dører begynt å slå i kanten, så de ser ut til å ha svulmet flere mm (på grunn av været?)

I
Jeg har en hengselretter med 2 størrelser, men den passer bare på den eldre typen, har ikke klart å få den på de nye. Det går kanskje an å slå den i, men det føles som feil vei å gå?

Vi var jo veldig fornøyd med denne monteringen, så hvis man kan slippe å ta ned hele karmen bare fordi det er noen mm feil på ett sted, så er det gull verdt.

Døren har guldfiber isolasjon mellom karm og vegg, men for å stoppe luftstrømmen (som er viktig ved lydisolering), satte vi også Tec7 både på innsiden og utsiden mellom karm og vegg. Tec7 sitter ikke veldig dypt, kanskje bare noen cm fra begge sider. Det burde være ganske enkelt å skjære bort med multimaskinen, kan man tro.

Akkurat nå tenker jeg vel at man først skjærer bort Tec7 rundt området som trenger justering, så trykker man inn Tec7 i hullet som er dårlig og deretter inn med skruen. Når det er tørt, burde man kunne justere de få mm som trengs? Ellers får man sette inn ny karmskrue ovenfor, selv om det ikke er pent. Problemet er dog at karmskruer pleier å feste seg mye dårligere i karmen sammenlignet med adjufix-hylser.

Jeg ville roet meg litt, når det blir vinter og kaldt og tørt kommer det til å bevege seg i en annen retning.

I
Krille-72 Krille-72 skrev:
De kan rettes. Men i dette tilfellet er jeg ikke sikker på at det hjelper. Tror kanskje man får svaret hvis man legger på en langpass/retteskive på låssiden. Mistenker at karmen er som en banan og må tvinges inn i midten.
Jeg har lagt 180 cm vateret langs karmene og de er fortsatt 100% i lodd og dessuten rette. På stedet kan man se at sprekken øverst er litt større enn sprekken nederst på hengselssiden så en gjetning er at det øvre hengselet har gitt etter litt, akkurat nå handler det ikke om mye, vi snakker kanskje 1-2 mm.

Problemet vi gjorde under monteringen er at vi sannsynligvis skulle ha justert det inn med mer klaring. Jeg er jo ingen håndverker, så noen ganger må man dessverre lære visse ting den harde veien.

Jeg tror ikke at karmen egentlig har beveget seg, den virker å sitte fast med skruer og Tec7. Det er imidlertid mulig at treet har utvidet seg litt, noe som skaper problemer.

Vi har jo montert 4 andre dører også, og en av dem slo seg også for noen uker siden. Her var det imidlertid en formpresset dør, ikke kompakt. Heldigvis hadde vi ikke satt opp lister eller Tec7 der, så det var enkelt å justere inn.

I
B Byggmarodören skrev:
Det ser ut som de dørene vi har kjøpt fra bauhaus. De er relativt tunge, så vi var nødt til justere til flere hengsler med hengsleretter for de skulle henge rett etter montering, men siden da har det fungert bra i nesten to år.
Men noen dager tilbake har i prinsippet alle dørene begynt å slå i kanten, de ser ut til å ha svellet flere mm (pga vær?)
Ja, dørene er skikkelig tunge, veier jo nesten som ytterdører! Vi satte en 20x9 kompakt dør av samme merke og modell, her fikk vi direkte problemer med øvre hengsel, døren hang. Vi fikk nye hengsler og nye fester for dør og karm. Man kan fortsatt se at den henger litt, men nå er det innenfor okay grenser iallfall.

Døren på bildet kan fortsatt lukkes, men det føles at det tar imot og risikoen er vel at malingen skrapes av.

I
Fotografen Fotografen skrev:
Jeg ville roet meg litt, når det blir vinter og kaldt og tørt vil det bevege seg i en annen retning.
Problemet er vel dog at fargen kan skrapes bort og neste sommer har vi samme problem igjen.

I Ironside skrev:
Har har lagt 180 cm vateret langs karmene og de er fortsatt 100% i lodd og dessuten rette. På plass kan man se at sprekken øverst er litt større enn sprekken nederst på hengselsiden så en gjetning er at øvre hengsel har gitt seg en anelse, akkurat nå handler det ikke om mye, vi snakker om kanskje 1-2 mm.

Problemet vi gjort ved montering er at vi trolig skulle justert inn det med mer spillerom. Jeg er jo ingen håndverker så noen ganger må man lære seg visse ting den tunge veien dessverre.

Jeg tror ikke på at karmen egentlig har beveget seg, den virker å sitte steinhardt med skruer og Tec7. Det er dog mulig at treverket har ekspandert en anelse, hvilket skaper problemer.

Vi har jo montert 4 andre dører også og en av dem slo seg også for noen uker siden. Her var det dog en formpresset dør, ikke kompakt. Heldigvis hadde vi ikke satt lister eller Tec7 der så det var enkelt å justere inn.
Om du har sjekket låssiden nøye så du ikke har en banan på midten er det nok absolutt enklest å kjøpe en hengselsretter som passer til døren. Begynn med å trekke inn det øvre hengselet en anelse. Om det trengs kan du trekke ut det nedre hengselet litt også.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Man ser at sprekken på hengselsiden er betydelig bredere øverst enn nederst, man ser også at sprekken øker jo lenger opp man kommer.

I Ironside skrev:
problemet ser ut til å være å finne et verktøy som passer.
I innlegg 2 linket jeg til riktig verktøy.

Edit: Jeg har justert flere av våre innerdører når det har sett ut som på TS sitt bilde. Det er det øvre hengselet som trenger justering, både øvre og nedre del. Det gjelder å ikke vinkle delene slik at det blir "bananformet" men fortsetter å være en rett linje (loddrett). Jeg har en dør i kjelleren som jeg må justere, den tar i på håndtakssiden, har ikke fått sett på det ennå, men får gjøre det når vi kommer hjem.

Sist redigert:
Går det ikke an å justere de hengslene med innfestingen?

Det eneste man kan justere på vanlige innedørhengsler er å justere "tungen" som "trykkes inn i dørbladet" opp/ned ved å skru to skruer opp/ned på hver hengsel, altså om dørbladet skal komme nærmere/"lenger fra" terskel/overstykke.

All annen justering gjøres med hengselretter.

• Liker
Ironside og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.