Jeg skal montere dørkarmer i en gang/korridor vi renoverer. 7 dører som skal ha nye karmer rundt om.
Problemet er at dørkarmene ikke alltid flukter med gips/vegg ved siden av. På én og samme dør kan det flukte på høyre side men ikke på venstre&oppe. Derfor vil jeg ikke bruke klossfôringer.
Finnes det noen bra enkel måte å jevne ut mellom karm og gips/vegg så jeg kan sette glatte karmer overalt.
Sparkel, fugemasse etc?
Problemet er at dørkarmene ikke alltid flukter med gips/vegg ved siden av. På én og samme dør kan det flukte på høyre side men ikke på venstre&oppe. Derfor vil jeg ikke bruke klossfôringer.
Finnes det noen bra enkel måte å jevne ut mellom karm og gips/vegg så jeg kan sette glatte karmer overalt.
Sparkel, fugemasse etc?
Ser ut som det pleier å gjøre.
Smygliste om det skiller mye. For det meste fungerer det uten spesielle tiltak, bare man sørger for at karmen ikke rider på noen kant så man får det tett på begge sider.
Ingen tenker på "feilen" når/hvis karmen er pent montert.
Edit: De fleste karmer har en konkav bakside nettopp for å håndtere mindre forskjeller i nivå mellom karm og vegg.
Smygliste om det skiller mye. For det meste fungerer det uten spesielle tiltak, bare man sørger for at karmen ikke rider på noen kant så man får det tett på begge sider.
Ingen tenker på "feilen" når/hvis karmen er pent montert.
Edit: De fleste karmer har en konkav bakside nettopp for å håndtere mindre forskjeller i nivå mellom karm og vegg.
Sist redigert:
Er det 8mm så passer det perfekt med en 8mm smyglist. dårlig utvalg av tynnere lister dessverre. Jeg testet nettopp å kjøpe en hjørnelist og saget bort selve hjørnet slik at jeg fikk to stykker lister å sala på karmen med. De er Typ 4-5mm tykke. De blir dog slappe så man må ta det forsiktig når man sager.
Enklere å sage smyglister selv av planhøvlet furu, 21mm tykkelse er nok som bredde på listen. Da kan du også sage kileformet list for karmoverstykket om det er forskjell fra side til side
https://www.byggmax.se/21x69-planhy...k_WQdFQ3BI3zQ7w3f0Ovk7PMER7Lrn-BoC0moQAvD_BwE
https://www.byggmax.se/21x69-planhy...k_WQdFQ3BI3zQ7w3f0Ovk7PMER7Lrn-BoC0moQAvD_BwE
Om jeg forstår deg rett mener du at smyglisten skal agere spor i stedet for en sporlist?S Stuff skrev:Er det 8mm så passer det perfekt med en 8mm smyglist. dårlig utvalg av tynnere lister dessverre.
Jeg testet nettopp å kjøpe en hjørnelist og saget bort selve hjørnet slik at jeg fikk to stykker lister å spleise på karmen med. De er Typ 4-5mm tykke. De blir dog slarkete så man må ta det forsiktig når man sager
Se min raske paint bilde for forsøk.
Ja, akkurat. I så fall setter man ofteR Robin_ skrev:
Akkurat, men da legger man dem ikke kant i kant. Smyglisten har en side som er avrundet, akkurat som fôrets avrundede kanter. Den avrundingen har man synlig som et lite "trappetrinn" og flytter altså ut fôret litt. Hvor mye eller lite er vel en smakssak, men jeg pleier bare vise avrundingen samt noen få mm til av listen.R Robin_ skrev:
S Stuff skrev:Ja, akkurat. I så fall setter man ofte
Akkurat, men da legger man dem ikke kant i kant. Smyglisten har en side som er rundet, akkurat som foringens rundede kanter. Den avrundingen har man synlig som et lite "trappetrinn" og flytter altså ut foringen litt. Hvor mye eller lite er vel en smakssak, men jeg pleier bare å vise avrundingen samt noen få mm til av listen
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Problem diskmaskin i40
Vitvaror -
Aduro H1 Hybrid problem
Ved, Pellets, Flis -
Lage dørkarm problem
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Korrekt måte å fikse problemer med tykke dørkarmer slik at dører kan åpnes helt?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
problem med dörrfoder i nytt badrum
Badrum