Hei.
Skulle bytte en gammel dør og karm hjemme for å vende på den.
Men problemet er at hullet for karmen er 94 cm bredt og ikke 90 som det skal være.
Er det noen som vet hvordan man løser dette problemet, for med kiler må jeg ha 4 stk og det blir ikke bra.
Så når jeg kiler oppe og nede så buer karmen, hva gjør jeg feil da?
Har aldri satt inn en karm tidligere så tips om hvordan man gjør mottas, gjerne "idiotsikre" tips, får det ikke til som sagt var det ikke så lett som jeg trodde, men det er det sjelden. :P

MVH

Jonas
 
Ola78
Om jeg har forstått det riktig, tenker du å sette inn en 900mm dør? Da har du et karmyttermål som er ca 880, det målet er alltid hullet på åpningen-15 til 20 som dreiemål. Altså 940-880=60mm, dra og kjøp 28mm tykke planker, sag til dem så de passer tykkelsen på veggen og spikre dem fast i døråpningen så kommer karmen til å passe bra etterpå.
 
Så smart og bra, takk for hjelpen.
Skal man kile i noen spesiell rekkefølge så? Er det mye justeringsmulighet man har med karmskruen?
 
Enten kiler man og skrur på karmen eller så bruker man karmskrue. Du trenger altså ikke å kile når du bruker karmskrue.
 
  • Liker
Oscarvon
  • Laddar…
Jaha ja, de kom som en nyhet... trodde man alltid trengte kiler selv om man hadde karmskruv. Perfekt da vet jeg, takk for hjelpen. Sen er jo karmskruvene litt lurige men det skal nok gå :P
 
Ola78
verktygsgurun skrev:
Enten kiler man og skrur på plass karmen eller så bruker man karmskrue. Du trenger altså ikke kile når du bruker karmskrue.
Bruker du karmskrue trenger du nok å bruke kiler, men ikke hvis du bruker en karmhylse. Du skrur i karmhylsen fra baksiden av karmen og kiler deretter fast karmen mot veggen ved hjelp av hylsene.
 
  • Karmhylse og skruer for montering av dør- og vinduskarm.
Takk for alle tips, dette forumet er helt fantastisk. Lurer på hvordan man gjorde før internett fantes ;)
Smart med hylsene, det får jeg teste. Virker jo virkelig smidig sammenlignet med å kile... Synes de vanlige karmskruene var litt motstridige.
 
Ville det bli ustabilt med karmskrue mener du? Ja, det er en viss slark i en karmskrue, men for dreievinduer og innendørsdører duger det godt med vanlige karmskruer. Hylser anbefales derimot til tyngre dører og sidehengslede vinduer med treglass.
Man må ha veldig korte hylser til innendørsdører da karmen ikke er så tykk.
 
Tror ikke Ola78 mente at det blir for ustødig med vanlige karmskruer, men at du trenger å kile fast karmen før du skrur inn disse. (Selv om du senere kanskje tar bort disse.)
 
Kilene har sin lille fordel under monteringen til karmen sitter i lodd og riktig på alle måter. Har man skrudd i karmskruen så er det umulig å flytte 5 mm, skruen søker seg tilbake i det gamle hullet.

Protte
 
Ola78
Men hvis man gjør slik at man måler hullet på karmen, deretter hullet på åpningen og tar forskjellen delt på 2 og drar i karmhylsen til det målet eller litt mindre. Når man har satt inn karmen, spenner man ut hylsen litt passe så karmen blir i spenn og da er det ikke noe problem å montere karmen. Har satt både vinduer og dører på denne måten.
 
Ikke glem å legge dit den løse terskelen ellers blir det vanskelig å spenne ut hylsene. Hvor lange hylser fungerer på innerdører?
 
Ola78
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.