13.063 lest ·
19 svar
13k lest
19 svar
Dørkarm i et for stort hull, tips?
Hei.
Skulle bytte en gammel dør og karm hjemme for å vende på den.
Men problemet er at hullet for karmen er 94 cm bredt og ikke 90 som det skal være.
Er det noen som vet hvordan man løser dette problemet, for med kiler må jeg ha 4 stk og det blir ikke bra.
Så når jeg kiler oppe og nede så buer karmen, hva gjør jeg feil da?
Har aldri satt inn en karm tidligere så tips om hvordan man gjør mottas, gjerne "idiotsikre" tips, får det ikke til som sagt var det ikke så lett som jeg trodde, men det er det sjelden.
MVH
Jonas
Skulle bytte en gammel dør og karm hjemme for å vende på den.
Men problemet er at hullet for karmen er 94 cm bredt og ikke 90 som det skal være.
Er det noen som vet hvordan man løser dette problemet, for med kiler må jeg ha 4 stk og det blir ikke bra.
Så når jeg kiler oppe og nede så buer karmen, hva gjør jeg feil da?
Har aldri satt inn en karm tidligere så tips om hvordan man gjør mottas, gjerne "idiotsikre" tips, får det ikke til som sagt var det ikke så lett som jeg trodde, men det er det sjelden.
MVH
Jonas
Om jeg har forstått det riktig, tenker du å sette inn en 900mm dør? Da har du et karmyttermål som er ca 880, det målet er alltid hullet på åpningen-15 til 20 som dreiemål. Altså 940-880=60mm, dra og kjøp 28mm tykke planker, sag til dem så de passer tykkelsen på veggen og spikre dem fast i døråpningen så kommer karmen til å passe bra etterpå.
Du kommer ha omtrent 10 mm spalte rundt dørkarmen, så det finnes en viss justeringsmulighet. Her er en lenke til hvordan du monterer en dørhttp://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/ViewPdf.aspx?Id=36&Kod=&Fid=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Enten kiler man og skrur på karmen eller så bruker man karmskrue. Du trenger altså ikke å kile når du bruker karmskrue.
Bruker du karmskrue trenger du nok å bruke kiler, men ikke hvis du bruker en karmhylse. Du skrur i karmhylsen fra baksiden av karmen og kiler deretter fast karmen mot veggen ved hjelp av hylsene.verktygsgurun skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 innlegg
Her finnes en beskrivelse av hvordan man monterer ved hjelp av karmhylsene.
http://www.adjufix.se/Monteringsanvisning.htm
http://www.adjufix.se/Monteringsanvisning.htm
Takk for alle tips, dette forumet er helt fantastisk. Lurer på hvordan man gjorde før internett fantes 
Smart med hylsene, det får jeg teste. Virker jo virkelig smidig sammenlignet med å kile... Synes de vanlige karmskruene var litt motstridige.
Smart med hylsene, det får jeg teste. Virker jo virkelig smidig sammenlignet med å kile... Synes de vanlige karmskruene var litt motstridige.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Ville det bli ustabilt med karmskrue mener du? Ja, det er en viss slark i en karmskrue, men for dreievinduer og innendørsdører duger det godt med vanlige karmskruer. Hylser anbefales derimot til tyngre dører og sidehengslede vinduer med treglass.
Man må ha veldig korte hylser til innendørsdører da karmen ikke er så tykk.
Man må ha veldig korte hylser til innendørsdører da karmen ikke er så tykk.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Kilene har sin lille fordel under monteringen til karmen sitter i lodd og riktig på alle måter. Har man skrudd i karmskruen så er det umulig å flytte 5 mm, skruen søker seg tilbake i det gamle hullet.
Protte
Protte
Men hvis man gjør slik at man måler hullet på karmen, deretter hullet på åpningen og tar forskjellen delt på 2 og drar i karmhylsen til det målet eller litt mindre. Når man har satt inn karmen, spenner man ut hylsen litt passe så karmen blir i spenn og da er det ikke noe problem å montere karmen. Har satt både vinduer og dører på denne måten.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Ikke glem å legge dit den løse terskelen ellers blir det vanskelig å spenne ut hylsene. Hvor lange hylser fungerer på innerdører?
Her er et par PDF-filer fra Kartro om montering og deres produkter http://www.kartro.se/Adjufix/AdjufixA4.pdf
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Selv har jeg brukt deres 38mm hylse og deres 65mm skrue til mine innerdører, men jeg har gamle kraftige karmer, jeg har tilgang til disse på jobben så derfor bruker jeg det... Der bruker vi bare Kartros adjufixsystem til vinduer og dører, veldig smidig.
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Selv har jeg brukt deres 38mm hylse og deres 65mm skrue til mine innerdører, men jeg har gamle kraftige karmer, jeg har tilgang til disse på jobben så derfor bruker jeg det... Der bruker vi bare Kartros adjufixsystem til vinduer og dører, veldig smidig.
