8.251 lest ·
9 svar
8k lest
9 svar
Dører fra 40/50-tallet, beholde eller bytte?
Hei!
Jeg står mellom valget om å enten bytte ut alle våre innerdører til nye, og forsøke å få dem til å passe i de åpningene vi har (hus fra 1948), eller kjøpe matchende dører i de nye veggene vi har bygget. Det virker vanskelig å endre åpningene som allerede finnes på grunn av bærende funksjon osv.
Dørene er tunge (!) og ser ut til å være av en treramme med en masonittplate i, men hvor lydisolerende er de? Grunnen til at jeg vil bytte er for å få det mer enhetlig i huset samt lydisolerende, men kanskje er det slik at de dørene fra før fortsatt er de beste på markedet?
Hva har dere for råd/tips??
Takk på forhånd!
Jeg står mellom valget om å enten bytte ut alle våre innerdører til nye, og forsøke å få dem til å passe i de åpningene vi har (hus fra 1948), eller kjøpe matchende dører i de nye veggene vi har bygget. Det virker vanskelig å endre åpningene som allerede finnes på grunn av bærende funksjon osv.
Dørene er tunge (!) og ser ut til å være av en treramme med en masonittplate i, men hvor lydisolerende er de? Grunnen til at jeg vil bytte er for å få det mer enhetlig i huset samt lydisolerende, men kanskje er det slik at de dørene fra før fortsatt er de beste på markedet?
Hva har dere for råd/tips??
Takk på forhånd!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.220 innlegg
I vanlige butikker kan du knapt finne dører som passer til de gamle karmene. Enten kan du spesialbestille nye dører fra et snekkerverksted, eller så må du bytte karmene også, og da må døråpningene heves og utvides eller innsnevres for å fungere med de nye karmene.
Tunge dører er normalt mer lydisolert enn lette dører.
Når det gjelder lydisolasjon, må man også tenke på ventilasjonen i huset. Det pleier å være nødvendig med åpninger over, under eller ved siden av dørene for at ventilasjonen skal fungere.
Tunge dører er normalt mer lydisolert enn lette dører.
Når det gjelder lydisolasjon, må man også tenke på ventilasjonen i huset. Det pleier å være nødvendig med åpninger over, under eller ved siden av dørene for at ventilasjonen skal fungere.
Skulle aldri bytte ut kvalitetsdører fra 40-tallet.I Isabelle Norén skrev:
Send dem til nymaling i valgt farge.....(kanskje 2 farger som går godt sammen dører+vinduer)
En tung dør er bra sett fra et lydisoleringsperspektiv (overføre vibrasjoner)
Deretter kan man sette en tynnere innerdørslist av god kvalitet & enda bedre lydisolering.
Nye dører med grei kvalitet starter på ca 7.000 kr & den svenske produsenten GK-doors liker jeg personlig.
Her er døren jeg valgte til alle rommene, deretter valgte jeg de 2 dørene til badene med 30 cm vindu med frostet glass.
https://www.gkdoor.se/sv/products?category=1&product=15
https://www.gkdoor.se/products?category=2&product=48 (men med grå vindusramme)
MvH Jawen
Enig. Finerdører fra 40-50-tallet føles litt synd å male, men er de slitte og alternativet er at de kastes så absolutt, mal dem om... Kvaliteten er mest sannsynlig mye høyere enn nyere dører.J jawen skrev:
Jeg merker at alt i vårt mer enn 100 år gamle hus blir dårligere jo nyere det er. Det som ble satt inn på 40-tallet er kanskje ikke alltid så passende i et århundreskiftehus, men av bedre kvalitet enn det som ble satt inn på 60-tallet. Det som ble byttet på 80-90-tallet er bare søppel. Så alt som er 60-tall og eldre bør tas godt vare på og ikke byttes ut uten grunn, de bygde med solide materialer og godt treverk på den tiden! Riktig vedlikeholdt så tror jeg det meste fra den tiden holder flere mannsaldre! (eller sier man hens- eller mensaldre?
Kanskje det kjønnsnøytrale generasjoner?J JohanLun skrev:Helt enig. Fanerdører fra 40-50-tallet føles litt synd å male, men er de slitte og alternativet er å kaste dem, så absolutt, mal om... Kvaliteten er mest sannsynlig mye høyere enn nyere dører.
Jeg merker at alt i vårt mer enn 100 år gamle hus blir verre jo nyere det er. Det som ble satt inn på 40-tallet er kanskje ikke alltid så passende i et århundreskiftehus, men av bedre kvalitet enn det som ble satt inn på 60-tallet. Det som ble byttet ut på 80-90-tallet er bare søppel. Så alt som er 60-tall og eldre bør man ta godt vare på og ikke bytte ut unødvendig, de bygget med solide materialer og godt treverk på den tiden! Riktig vedlikeholdt tror jeg det meste fra den tiden holder i flere generasjoner! (eller sier man hens eller mensaldre?)
Jeg er enig i at trevirkekvaliteten generelt sett har blitt dårligere siden 60-tallet, selv om det finnes de som lager f.eks. vinduer og spesialsnekring som holder på kvaliteten.
Jeg er enig i at det blir vanskelig å finne nyproduserte dører som passer i de gamle karmene hvis man ikke går til et snekkersverksted som lager dem. Tidligere ble det laget overfalsete dører, og nå om dagen er dørbladene uten fals/profil.
Vi tok valget om å prøve å finne eldre overfalsete gabondører ved tilbyggingen vår, men fordi vi trengte såpass mange, måtte vi nøye oss med en ny dør i riktig mål (tilgjengelighetstilpasning på badet) i underetasjen som passer med de eksisterende dørene og kjøpe nyproduksjon i overetasjen. Det ble OK, men helt klart ikke den samme følelsen som om vi kunne finne eldre dører (eller kunne/vil legge de ekstra pengene på spesialproduksjon).
Hvordan ser dørene ut som dere har, og hvor har dere lett etter nye/erstatningsdører? Det finnes jo firmaer som tar hånd om eldre husdetaljer og selger dem.
Det finnes nyproduserte dører som kan gi like god lydisolasjon som eldre dører, men de koster og kommer (forhåpentligvis) ikke til å matche deres eksisterende dører.
Takk for svar!! Kan legge ved bilder av dørene, tror ikke de har vært i Gabon, men alltid vært malt 🤓
Jeg blir nok mer og mer komfortabel og gira på tanken om å beholde dem, male de i den fargen man vil ha, da de allerede som sagt har karmer på plass. Det som startet tanken min om å bytte var fordi vi bygde en ny vegg som skal ha to dører, og gjorde åpningen i dagens mål, og da tenkte jeg at jeg like gjerne kan bytte alle. Dog innså jeg også at hvis man skal ha bra dører, så må man virkelig betale, og de pengene legger jeg gjerne på annet 😆 Vi har løsnet på visse karmer for endring av planløsning og der sto da gårdens navn på, så litt synd er det hvis de skal byttes ut ☺️
Så det heller mot å beholde dem!
Jeg blir nok mer og mer komfortabel og gira på tanken om å beholde dem, male de i den fargen man vil ha, da de allerede som sagt har karmer på plass. Det som startet tanken min om å bytte var fordi vi bygde en ny vegg som skal ha to dører, og gjorde åpningen i dagens mål, og da tenkte jeg at jeg like gjerne kan bytte alle. Dog innså jeg også at hvis man skal ha bra dører, så må man virkelig betale, og de pengene legger jeg gjerne på annet 😆 Vi har løsnet på visse karmer for endring av planløsning og der sto da gårdens navn på, så litt synd er det hvis de skal byttes ut ☺️
Så det heller mot å beholde dem!
Dørene du viser på bildene dine "føles" ikke 40-tall, men ser tilstrekkelig "robuste" ut til å beholde.I Isabelle Norén skrev:
Du kan jo også dekorere dem med tilpassede lister eller lage dørspeil på dem for relativt små penger.
De der kommer til å bli kjempefine hvis du dekorerer dem og får dem profesjonelt malt.
Noen eksempler i lenker:
https://husohem.se/artiklar/20181210/sa-har-gor-du-din-egen-spegeldorr/
https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/den-morka-slata-dorren-forvandlas-till-en-vit-spegeldorr
https://www.sekelskifte.com/product/list-fransk-spegellist-utan-urfrasning
https://www.temu.com/kuiper/dn9.htm...03_1ABpm07UrFXbQy9BuD-4ztsmKHJ3hoC6ZMQAvD_BwE
https://www.d-cor.se/produkter/hoer...1sxNuA-Jsla_gzB1TCUjhv9PUDKndj8RoCZWIQAvD_BwE
Bare fantasien din setter grensene!
Mvh Jawen
Kanskje ikke 40-tall, bare fått for meg det da de sitter i karmer som i sin tur "sitter" naturlig i konstruksjonen i huset 😅👌🏻 Kan man ha byttet dem et par tiår kanskje?🧐J jawen skrev:Dørene du viser på dine bilder "føles" ikke som 40-tall, men ser solide nok ut til å beholdes.
Du kan også dekorere dem med tilpassede lister eller lage speildører av dem for relativt små penger.
De der blir fantastisk fine hvis du dekorerer dem og får dem profesjonelt malt.
Noen eksempler i lenker:
[lenke]
[lenke]
[lenke]
[lenke]
[lenke]
Bare din fantasi setter grensene!
Mvh Jawen
Klikk her for å svare