Post litt flere bilder av ulike detaljer og i sin helhet.
Deretter beskriv nøyaktig hvordan du satte sammen karmen og hvordan du satte den på plass, så kanskje vi kan finne ut hvor det gikk galt.

Det jeg mistenker er at hele overdelen av karmen hellet litt skjevt mot høyre, noe som ikke kunne utbedres da karmens øvre 1/3 akkurat gikk inn i hullet. Dette gjorde at begge karm-sidene hellet litt skjevt mot høyre med kanskje 5-10 grader, noe som burde gi en avstand på ca 1 cm i høyden feil (der låsen skal klikke i døren) som jeg ser. Jeg prøvde da å kompensere denne helningen ved å justere resten av karmen litt mot høyre ved hjelp av karmskruene slik at alt ble rett, men det ser ikke ut til å ha fungert perfekt.

Har nå pusset ned den ene siden (den venstre stokken, på den øvre delen av stokken slik at det blir mer plass) og nå kan karmen monteres uten at den berører veggene.

Vanskelig å se om det fortsatt er feil uten å henge på døren, skal få hjelp til å gjøre det snart så får komme tilbake snart om det virkelig var det som skapte problemet, ellers vet jeg virkelig ikke hva som kan være årsaken, det finnes ingen steder å få 1 cm fra som mangler i høyden fra ellers.

Sist redigert:
headmaster200 skrev:
vilket borde ge ett avstånd på ca 1 cm i høydelengde feil
Aha, det var en cm i høydelengde? Det var ikke åpenbart :)

I så fall må jo overstykket sitte skjevt.

Vaterpass.....

T
Det du burde gjøre er å kryssmåle åpningen. Karmen kan helle bare diagonalen er den samme så går den å stenge.

Nå er døren hengt opp igjen, og det er fortsatt nøyaktig samme problem (!). Døren bommer der låsen skal klikke i mot dørkarmen med 1 cm i høyden. Verre nå er at døren ikke berører stammene noen steder, samt at det ikke finnes noen fri flate å flytte døren på verken i bredden eller i høyden (døren slutter altså tett rundt dørkarmen når den er lukket, mye bedre enn før).

Det eneste jeg kan komme på nå er å installere en haspe slik at døren holdes lukket, synd med det hele, men egentlig spiller ikke utseendet noen rolle for meg da døren bare skal lydisolere.
Dessuten er terskelen også litt skjev, noe som også skaper problemer, vurderer om det er feil karmdeler jeg har fått, men det høres jo helt utrolig ut.

Ta flere bilder så man ser

Det er ikke så enkelt at låsblekket (i karmen, usikker på om det heter så) eller låskassen sitter opp-ned?

Denne trådstarteren begynner med at du har kjøpt en høyrehengt dør og karm som du har montert venstrehengt. Tror du ikke det ble noe trøbbel der?

Veldig bra idé Nyfniken, så kan det meget vel være! Det burde forklare den forskjellen i høyde man ser.

Akkurat nå er det veldig rart med låskista der selve låsen fungerer som en hake men den haker seg akkurat nå oppover, den burde jo vel hakke seg nedover kan man tenke, så det kan meget vel være sånn.

Er det bare å bore bort skruene som holder låskista og snu opp ned på det hele og sette inn igjen i så fall? Ingenting spesielt man må tenke på?

Angående høyrehengt så må det ha blitt feil beskrivelse på kompanjongens (der jeg kjøpte døra) hjemmeside. Hengslene er til venstre akkurat nå og skulle de være til høyre skulle døra være opp ned og ikke kunne gå i hengslene (det er klassiske hengsler der man haker på døra).

Sist redigert:
Nå er du sier at hakeregelen går feil vei blir man nervøs. Høres ut som noe er galt med bladet.

Hvorfor reklamerte du ikke døren (dørbladet & karmen) direkte når du så at det var feillevert mot de du hadde bestilt?

Hvis nå karmen er laget for høyrehengt og du har venstrehengt den, hvordan gjorde du da med hengslet? Siden hengslet er av tapp-type må du ha vendt hengslet og da må du ha laget et spor i karmen.

Når det gjelder låskassen, så finnes det låshaker som låser oppover og det finnes låshaker som låser nedover.

Sist redigert:
Tror rett og slett de skrev feil på nettsiden (eneste kilden jeg har til at det er høyrehengt), det sto også feil mål på døren på nettsiden, så antar at de på kompanjongen (der jeg kjøpte døren) slurvet til det skikkelig.

Har ikke modifisert karmen på noe vis, og den er egentlig venstrehengt.

Vanskelig for meg å forstå nøyaktig hvordan det ser ut på døren din. Jeg stemmer også for litt flere bilder. Synd om du første gangen monterer en dørkarm har hatt materiale ikke tilpasset forutsetningene. Men jeg er ikke overbevist om at det er feil greier dog (forstår ikke hvordan det ser ut).

Skjev terskel skriver du. Hvordan da? sidekarmene skal være i samme høyde, altså om man har en liggende regel skal man stille dem i vater nede ved gulvet. Så legger man i terskelen. Regelen som ligger i gulvet (sideveggene og terskelen ligger på den), er den i vater?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.