Hei,

Har montert dørkarmen venstrehengslet selv om den er høyrehengslet, burde det egentlig utgjøre noen forskjell? Nå kan døren lukkes men den delen av døren som skal klikke i dørkarmen bommer med ca 1 cm....

Det er ikke rom for å justere døren 1 cm i noen retning når den først er lukket, så selve konstruksjonen burde være riktig føles det som, men noe ser ut til å være skikkelig feil.

Har prøvd å justere dørkarmen, men kommer kun ned i 2/3 cm forskjell...

Døren jeg har er: http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra

Sist redigert:
Dørbladet opp-ned?

Dørbladet er selve døren antar jeg (er veldig ny på alt med bygg og håndverk)? Nei den er helt korrekt, å henge den opp ned ville aldri gått. Den eneste forskjellen jeg så med venstrehengt kontra høyrehengt ville jo være at alt ble vridd 180 grader, noe som i seg selv ikke burde gjøre noen forskjell i det hele tatt?

Sist redigert:
Er det ikke på tide å ringe en håndverker snart? Dette er vel typ den sjuende tråden med problemer med døren din.

• Liker
Nimajneb
  • Laddar…
Et bilde er nok på sin plass.

Beklager for så mange tråder, prøver å få alt til å fungere til tross for mine dårlige kunnskaper og vil gjerne lære samtidig.

Bilde av hvordan døren ser ut lukket (beklager kvaliteten, har bare et veldig dårlig kamera)
IMG013.jpg
Bilde av hvordan det ser ut der døren skal låse seg
IMG014.jpg

Kunne ikke ta bilde akkurat der problemet var for det var for mørkt og ville ikke synes, men iallfall døren bommer hullet hvor den skal feste på dørkarmen med ca 1 cm ned, til tross for dette lukker døren seg som den skal på alle andre steder.

Å snu hengslingen ville ikke fungere da døren ville falle rett i gulvet, dessuten er teksten på døren ved låsen rettvendt akkurat nå.

Sist redigert:
Kan man virkelig snu hengning på en sånn dør med de hengslene

Du har vel satt opp karmen for bredt?

Altså jeg kan jo justere karmen så det tetter rundt enda mer, men avstanden som mangler er fortsatt ca 1 cm om enn noe mindre...

Takk for filen.

Jeg har testet skru litt som jeg trodde skulle gjøre det riktig, og har lagt merke til noen problemer. For det første virker det som overstykket er noe for langt, slik at det til og med blir en liten glipe i øvre hjørnet av døren der man kan se rett igjennom (den tetter altså ikke korrekt der). Deretter er det nederste karmhylsen på andre siden av hengslene ødelagt (var så når jeg fikk døren), så det går ikke an å justere den korrekt og nøyaktig.

Edit: Tror nå jeg ser hva som kan være problemet, tror det er for lite avstand mellom karmen og regelen på den ene siden da den regelen er bittelitt skjev, hvis man ser på døren når den lukkes så ser man at glipen mellom døren og nedre hengsel er mindre enn glipen mellom døren og hengselen på øvre del av døren.

Sist redigert:
Det skal være luft mellom karm og stender på begge sidene. Dørkarmen henger liksom bare i karmeskruene/karmhylsene. På ytterdører/vinduer er det et krav for å kunne isolere fra begge sider (1,5cm/side pleier jeg å sikte på). Men jeg ville nok isolere også innendørs for å redusere lyd.

Hvor stort hull er det i veggen? Hvis du har for eksempel en 9x21 dør, skal hullet i veggen (mellom stenderne) være 900mmX2100mm.

Hvis en karmhylse er ødelagt, ville jeg nok tatt ut karmen og satt inn en ny (finnes i forskjellige lengder, så du må sjekke at det virker å stemme). Hvis et hull er for slitt for karmeskruer, er det bare å bore et nytt Ø14mm hull litt unna (ingen tenker på at det er noen plastplugger ekstra på den ferdige døren).

Har du hylser eller skruer? Hylser er å anbefale da man kan skru fram og tilbake nesten så mye man vil uten at trehullet man boret blir for stort/slitt.

I korte trekk hvordan jeg ville montert en dør (fritt fra hjertet så momenter kan mangle, eller så husker jeg feil), forutsatt at hullet er passe stort. Hvis det er for lite, ville jeg kjøpt en mindre dør; hvis det er for stort, legge på stendere. Som nevnt finnes det forskjellige lange karmhylser og man vil ha ganske mange gjenger i inngrep i karmen, men samtidig må den ikke stikke ut i dørhullet:
  1. Bore Ø14mm hull i sidepanelene (4 på hver side) og montere karmhylser. Bor fra den lakkerte siden, det sprekker gjerne når man går igjennom evt. montere et offerstykke med tvinge.
  2. Stille opp karmsiden med hengslene og justere så det er ca. 1,5 cm til veggen (hvis hullet er korrekt størrelse, ellers må man kompensere).
  3. Ta fram vateret og sjekk at karmen ikke heller utover eller innover (fra rommet sett) ***viktig at det blir rett, vanskelig å montere om da skruen lett går inn i de gamle hullene*** og monter skruene (trekk til). Forhåpentligvis heller ikke karmen utover eller innover fra rommet nå, kontrollmåle.
  4. Sjekk at karmsiden er rett (vater) innover eller utover i selve dørhullet. Hvis ikke, kompenser ved hjelp av karmhylsene (løsne skruen først). Nå skal det være rett i begge retninger.
  5. Heng på døren.
  6. Legg inn terskel og overligger.
  7. Monter den andre karmsiden (loddrett i begge retninger).
  8. Lukk døren og se hvor det blir gliper mellom dør og karm (merk at ingen del av sidestykker på karmen skal være i kontakt med veggen/stenderne).
  9. Nå begynner justeringen... hvis døren ser ut til å helle til en side, justerer man med karmen som har hengsler for å vri opp døren (karmhylsene). Så må du justere glipen mellom dør og karm (låsesiden) ved hjelp av karmhylsene.
  10. Jeg har sett at man kan måle diagonalt for å sjekke at karmen er vinkelrett, men der tok min mentale kapasitet slutt og jeg antar at jeg har hatt flaks som ikke har trengt det.

Stå på! Neste gang dør/vindu skal monteres, vil det gå dobbelt så raskt.

Terskelen for øvrig. Finnes det noe å skru den i? Husk å forbore (like stort hull som skruen, gjengen tar i det under) og forsenke så den ikke sprekker.

Det finnes en del klipp å se på (finnes sikkert mye mer på Youtube)
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/144-montering-av-innerdorr
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/13-montering-av-trafonster

Sist redigert:
Edit: Kom akkurat på en ting... man skrur nok sammen karmen (side- og overstykket) først har jeg for meg. Men grunnregelen er at man fikserer kun hengselssiden først og henger inn døren og deretter skrur fast låssiden.

Er overstykke vannrett?
Føles jo som den ene karmen sitter høyere opp enn den andre!?
Forutsatt at karmene allerede sitter loddrett.

Nik206 skrev:
Känns jo som ene karmen sitter høyere opp enn den andre!?
Forutsatt at karmene allerede sitter loddrett.
I så fall burde jo døråpningen bli mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.