Jeg skal bygge en døråpning og vindussmyg men mangler gode instruksjoner på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har funnet mange fine bilder på forumet men mangler steg-for-steg-instruksjoner på hvordan man når de fine sluttresultatene. Litt ideer har man jo alltid men en fasit hadde vært bra å ha.

Døråpningen er i en vegg med gips+osb+45-regler+osb+gips. Hvordan gjør jeg best for å få jevne fine kanter på innsiden rundt døråpningen? Tanken er å ikke ha noe listverk rundt døråpningen, men bare en glatt kant, om det er mulig. Er det noen som har lenke til instruksjoner eller noen bilder ville jeg vært takknemlig.
Det samme gjelder kantene på innsiden rundt vinduene.
 
Hei.
Vet ikke om det er noe svar på spørsmålet, men skal du bygge dørkarmen og vinduskarmen selv eller er det selve åpningene du vil ha hjelp med?

Bygger du egne karmer ville jeg satset på tykke materialer (mdf plate).
Så ville jeg bygd regelrammen (i reisverket) i eksakte mål minus karmens materialtykkelse, altså. Så ville jeg limt samt spikret fast karmen direkte i reisverket du har (uten luft imellom) slik at rammen blir glatt og fin (riktige små spiker i spikerpistolen). Du kløyver plate-materialet i karmen så brede at du kan gå imot med dine gipsplater på hver side av veggen. Kanskje svarte jeg ikke på spørsmålet ditt, men da er det bare å si at jeg tar feil :P
 
Eller så kan du jo alltid kjøre med høvlet virke.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.