11.294 lest ·
28 svar
11k lest
28 svar
Dør som sveller?
I beste fall er karmen montert med en slags karmskrue, som gjør det mulig å etterjustere karmen. Finnes litt forskjellige systemer. Felles er at du har en slags plast- eller treplugger som dekker skruen.D Delar skrev:
I verste fall er karmen kile mot veggen, og da må listene bort og kilene justeres.
Før man gir seg i kast med dette, forsikrer man seg om at det ikke er noen andre feil med f.eks. hengslene som andre nevner ovenfor. Og så håper man på at det går an å justere uten inngrep på overflaten.
Det finnes to eller tre hull i karmen med plastplugg, og jeg antar at det er karmeskruver?C cpalm skrev:I beste fall er karmen montert med en slags karmeskruv, som gjør det mulig å etterjustere karmen. Finnes litt forskjellige systemer. Felles for dem er at du har en slags plast- eller treplugg som skjuler skruen.
I verste fall er karmen kilt mot veggen, og da må foringen av, og kilene justeres.
Før man går løs på dette, forsikrer man seg om at det ikke er noen annen feil med f.eks. hengslene som andre nevner over. Og så håper man at det går å justere uten å lage merker på overflaten.
Det er ikke feil på hengslene.
Her er et eksempel på en av de vanligste, men det er dessverre ulike nøkler til ulike systemer.D Delar skrev:
https://www.essve.com/sv/produkter/...behor/verktyg/universalnyckel-karmskruv-un-t/
Det er såklart ingen skrøne, tre sveller når det utsettes for fukt. Heldigvis, ellers hadde vikingene druknet før de rakk fram. For ikke å snakke om hvor mye øl og whiskey som ville gått tapt i lekke tønner.D Delar skrev:Eller er det sånn at det bare er her på forumet at det går skrøne om svulmede dører? På jobben har vi tredører, ingen svulmede dogg. Hvor enn du går på toaletter vil du finne tredører og jeg har aldri sett svulmede dører. Men vi sier som dere sier, er det noe man skal liksom ta inn hvert år og si, det er fuktig i år så vi får leve med svulmede dører som ikke går å lukke med mindre du må ta i og dra døren.
Måler man sprekken mellom karm og dør på en tredør midt på vinteren med et bladmål, så tør jeg banne på at det er mindre sprekk på sensommeren. Da skal det være margine slik at døren går fint likevel.
Så er det som sagt ikke sikkert at det er det problemet du har. Som jeg skrev kan det være at de har hengt seg. Du må se om det er en jevn glipe rundt døren.
Jeg har selv vært med om at dører ikke engang går å lukke etter at karm og dør har sugd til seg fukt. Da var det et lekkende rør bak en vegghengt toalett som var synderen. Døren går fint å lukke nå når det er tørt og jeg har ikke justert den, bare utbedret det egentlige problemet.
Veldig vanlig at dører og vinduer påvirkes avhengig av årstid.
Så karm, hengsel eller selve døren kan måtte utbedres, alt avhengig av materialet i døren.
Du kan se lignende også ved gjærede lister og gulv der gulv skal legges med avstand mot vegger eller andre faste gjenstander. For eksempel kan en tung bokhylle som låser et flytende gulv få gulvet til å gå fra hverandre i skjøten eller løfte det oppover så det svikter.
Så ikke noe nytt med materiale som endrer seg avhengig av luftfuktighet.
Så karm, hengsel eller selve døren kan måtte utbedres, alt avhengig av materialet i døren.
Du kan se lignende også ved gjærede lister og gulv der gulv skal legges med avstand mot vegger eller andre faste gjenstander. For eksempel kan en tung bokhylle som låser et flytende gulv få gulvet til å gå fra hverandre i skjøten eller løfte det oppover så det svikter.
Så ikke noe nytt med materiale som endrer seg avhengig av luftfuktighet.
Jeg har sett på om skruene sitter løst eller om døren henger skjevt eller hva det kan være av andre faktorer, men ingen skruer sitter løst. To dører tar i hardt, jeg gjetter på at det er 4 mm.G g.kraft skrev:Det er selvsagt ingen skrøne, tre sveller når det utsettes for fukt. Flaks er det vel, ellers ville vikingene ha druknet før de rakk frem. For ikke å snakke om hvor mye øl og whiskey som ville gå tapt i lekkende tønner.
Måler man sprekken mellom karm og dør på en tredør midt på vinteren med et bladmål, så tør jeg banne på at det er mindre sprekk på sensommeren. Så skal det være en margin så døra fortsatt går fint.
Men som sagt er det ikke sikkert at det er det problemet du har. Som jeg skrev kan det være forårsaket av at de har hengt seg. Du trenger å se om det er en jevn glipe rundt døra.
Jeg har selv opplevd at dører ikke engang går å lukke etter at karm og dør har sugd fukt. Da var det et lekkende rør bak en vegghengt toalett som var synderen. Nå går døra fint å lukke når det er tørt, og jeg har ikke justert den, bare utbedret det egentlige problemet.
Denne sommeren har vært unik i vårt tilfelle med forhøyet fuktighetsnivå sammenlignet med tidligere somre.
Ekstremt høy rf. Dører, porter som har svellet mer enn normalt. Mer enn normal relativ fuktighet i kjeller enn tidligere år. Har brukt avfukter mer enn tidligere år.
Ekstremt høy rf. Dører, porter som har svellet mer enn normalt. Mer enn normal relativ fuktighet i kjeller enn tidligere år. Har brukt avfukter mer enn tidligere år.
Du må fjerne restene av pluggen som sitter rundt kanten på hullet.D Delar skrev:
Men sannsynligvis er det "vanlig" skrue i hullet samt kiler mellom karm & vegg (regel).
Skruen er veldig langt ut (nær dørbladet) for at det skal være kammut.
Men det kan eventuelt være feil type skrue så at skruen er på kanten av kammuten.
Klikk her for å svare