Etter at jeg googlet fikk jeg fram denne tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/doerrkarm-svaeller-efter-montering.422286/

Jeg har bodd tidligere i samme leilighet i over 20 år og nå i 10 og bor jeg i en borettslag. Jeg har aldri opplevd at dører sveller. Men for to år siden byttet vi alle fire innendørsdører i vår leilighet. Nå i sommer har to av dørene problemer med å lukke igjen dørene før det tar i, og man må bruke kraft for å lukke dørene.

Jeg er ikke så kyndig av meg, men hva går det å gjøre?

At dører/karm svulmer skyldes at de har fått en høyere fuktighetsgrad. Sommer/høst er det fuktigere enn vinter, så det er ikke så rart at du merker det nå etter denne "sommeren". Det kan også skyldes at det har skjedd/forandret seg noe i boligen din. Dårligere ventilasjon, flere som bor/dusjer/jobber hjemme, fuktskade hos deg/nabo. Er det noen spesifikke dører, ved bad/vaskerom eller ved stammer?

Det kan også være at de bare "henger seg", det vil si at de henger skjevt i karmen etter slitasje. Har du jevne glipper rundt hele døren når den er lukket?

• Liker
Nalleman64 og 1 annen
  • Laddar…
C
At tre sveller og krymper med luftfuktigheten er det ikke så mye å gjøre med, annet enn å justere karmen slik at det finnes tilstrekkelig margin.

Men i år har det vært veldig ekstremt. Vi har ligget på 65-68% luftfuktighet innendørs over en lang periode nå.
Så et alternativ er å avvente bedre vær.

• Liker
Nalleman64
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
At dører/karmer sveller skyldes at de har fått et høyere fuktinnhold. Sommer/høst er det fuktigere enn om vinteren, så det er ikke så rart at du merker det nå etter denne "sommeren". Det kan også skyldes at det har skjedd/forandret seg noe i din bolig. Dårligere ventilasjon, flere som bor/dusjer/jobber hjemme, fuktskade hos deg/naboen. Er det noen spesifikke dører, ved bad/bad eller ved stammer?

Så kan det være at de bare har "hengt" seg, dvs at de henger skjevt i karmen etter slitasje. Har du jevne glipper rundt hele døren når den er lukket?
Vet ikke om fuktinnholdet har blitt høyere, men i løpet av mine 54 år er det første gangen jeg opplever noe sånt rart. De to dørene går til soverommet. Hvis det er en dør som burde bli utsatt for fukt, burde det være baderomsdøren, men hva vet jeg.

Jeg har sjekket det og de henger ikke skjevt.

C cpalm skrev:
At treverk sveller og krymper med luftfuktigheten er ikke så mye å gjøre med, annet enn å justere karmen slik at det finnes tilstrekkelig margin.

Men i år har det vært veldig ekstremt. Vi har ligget på 65-68% luftfuktighet innendørs en lang periode nå.
Så et alternativ er å avvente bedre vær.
Jeg skrev sveller i overskriften fordi jeg så en annen tråd som omhandler det. Men det er veldig merkelig at dører sveller opp. Er det kanskje de billigere dørene som sveller opp, laget av pappkartonger som suger til seg fuktighet?

Hengslene blir jo slitt og henger ned.

C
D Delar skrev:
Er det kanskje de billigere dørene som sveller opp, laget av pappesker som suger til seg fukt?
Nei, alt tre sveller og krymper med fuktighetsinnholdet. Ingenting merkelig med det. Men det er en langsom prosess der tiden er en stor faktor. Nå har sannsynligvis akkurat disse dørene en litt trangt tilmålt dørspalte. Normalt skal det være avstand nok til å håndtere de svingningene som finnes. Men i år har det som sagt vært veldig ekstremt, i hvert fall her.

• Liker
Nalleman64
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Hengslene blir jo slitte og henger seg ned.
De ble byttet samtidig da dørene ble byttet.

C cpalm skrev:
Nei, alt tre sveller og krymper med fuktighetsgraden. Ikke noe merkelig med det. Men det er en langsom prosess der tiden er en stor faktor. Nå har sannsynligvis akkurat disse dørene en litt trangt tilmålt dørspalte. Normalt skal det være margin til å håndtere de svingningene som forekommer. Men i år har det som sagt vært veldig ekstremt, i det minste her.
Eller er det sånn at det bare er her på forumet at det går skrøne om svellede dører? På jobben har vi tredører, ingen svellede dog. Hvor enn du går på toaletter vil du finne tredører og jeg har aldri sett svellede dører. Men vi sier som dere sier, er det noe man skal liksom ta in hvert år og si, det er fuktig i år så vi må holde ut med svellede dører som ikke går å lukke igjen om du ikke tar i med krefter og drar døren.

Ja nå er det jo ikke bare døren som sveller. Også lektene i veggen og karmen. Men man vet ikke hvor stor glipen rundt døren er fra starten. En ny dør i en gammel karm kan jo være trang allerede der.

• Liker
Granebo
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ja nå er det jo ikke bare døren som sveller. Også stenderne i veggen og karmen. Men vet man ikke hvor stor glippe man har rundt døren fra begynnelsen. En ny dør i en gammel karm kan jo være trang allerede der.
Hvem snakker du med?

Ingen. Jeg skriver.

Mats-S
Anbefaler å justere døren, sannsynligvis er den for stramt justert fra begynnelsen og den minste bevegelse i huset har gjort at den har begynt å klemme. Eller så har noen "hengt" i døren og fått den til å endre justering.

Mats-S Mats-S skrev:
Jeg anbefaler å justere døren, sannsynligvis er den for stramt justert fra starten, og den minste bevegelsen i huset har gjort at den har begynt å stramme. Eller så har noen "hengt" i døren og fått den til å endre justering.
Hvordan justerer jeg døren, gjennom hengslet? Hvis den hadde vært stram fra starten, ville den vel ha tatt i karmen allerede da?

Noen har hengt i døren. Veldig mulig, må ha skjedd når ingen har vært hjemme av utenomjordiske.

C
D Delar skrev:
det är fuktigt i år så vi får stå ut med svällda dörrar som inte går att stänga igen
Du måste ju inte stå ut med det. Alternativet är ju att justera karmen så att den inte kärvar. Men kanske onödigt jobb om det bara händer i extremfall. Det avgör du själv.

Rörelsen är bara ett par millimeter, inget du ser med blotta ögat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.