Tenkte mure opp en innervegg av murblokk (lettklinker type Leca) i kjeller. Veggen blir litt over tre meter lang, rett og går mellom to eksisterende vegger. Takhøyden er 2,40 m. En dør vil bli plassert nær midten, men jeg har ennå ikke bestemt bredden på døren.
Spørsmålet er hvordan jeg skal gå fram over døråpningen.
Jeg har ikke klart å få en prisopplysning på Lecabjelke (eller tilsvarende av annet merke). Burde det ikke fungere fint med en vinkellist eller to over døråpningen? Dimensjonen på blokkene er 9 x 19 x 59 cm (altså 9 cm bredde på veggen før pussing).
Spørsmålet er hvordan jeg skal gå fram over døråpningen.
Jeg har ikke klart å få en prisopplysning på Lecabjelke (eller tilsvarende av annet merke). Burde det ikke fungere fint med en vinkellist eller to over døråpningen? Dimensjonen på blokkene er 9 x 19 x 59 cm (altså 9 cm bredde på veggen før pussing).
Det tok 5 sekunder å google frem en pris på 1290kr på beijer for en bjelke som er 1,5 m lang. Vinkeljern, selvfølgelig avhengig av hvor lange de er, høres ut som en tomteløsning. Kjøp en bjelke eller støp en selv. Stålbjelke fungerer jo også og kan jo kjøpes for noen hundrelapper på blocket.
Hmmm... Jeg har brukt mer enn 5 sekunder på å søke i Beijers sortiment. Finner 95 mm-bjelke, men ikke 90. Uansett, nå vet jeg at bjelken koster omtrent like mye som blokk, mørtel, armering og puss til sammen.
Angående nissetilnærmingen så kanskje jeg må presisere:
Jeg innser nå at vinkeljern kan bety flere ting. Jeg tenker på en bjelke med tverrsnitt som en L (sv.wikipedia.org/wiki/Vinkeljärn). To slike av passende dimensjon burde kunne fungere som en U-bjelke til å legge murblokkene i. Er dette fortsatt å anse som en nissetilnærming, eller er jeg inne på stålbjelkeløsningen nå?
Angående nissetilnærmingen så kanskje jeg må presisere:
Jeg innser nå at vinkeljern kan bety flere ting. Jeg tenker på en bjelke med tverrsnitt som en L (sv.wikipedia.org/wiki/Vinkeljärn). To slike av passende dimensjon burde kunne fungere som en U-bjelke til å legge murblokkene i. Er dette fortsatt å anse som en nissetilnærming, eller er jeg inne på stålbjelkeløsningen nå?
Det går utmerket, kjøp en modell som er minst 50 høy på den ene siden, optimalt 40*60 eller lignende.
Høye siden vertikalt på utsiden så du får stabilitet.
Fell inn disse i eksisterende blokker så de lander jevnt med veggen som deretter pusses eller plates.
Høye siden vertikalt på utsiden så du får stabilitet.
Fell inn disse i eksisterende blokker så de lander jevnt med veggen som deretter pusses eller plates.
Klikk her for å svare