Hei
,
for et garasjebygg skal jeg ifølge K-tegningen ha doble takstoler på hver side av
takkuppelen på loftet. Takstolene kommer selvfølgelig fra fabrikk og kan deretter monteres
sammen på stedet.
Lurer bare på hvordan.
- Fjerne spikerplatene på innsiden og skru/limme sammen?
- La spikerplatene være på plass og fylle rommet mellom de doble takstolene med en
remse 6mm kryssfiner?
- Eller trenger jeg ikke å være så nøye?
Når det gjelder skjøten i takstolene, kan de plasseres slik at den havner på
samme sted over hele bjelkelaget (Alternativ B) eller vende annenhver takstol (Alternativ A) spiller det noen rolle i det hele tatt??
MvH
Hobbit
for et garasjebygg skal jeg ifølge K-tegningen ha doble takstoler på hver side av
takkuppelen på loftet. Takstolene kommer selvfølgelig fra fabrikk og kan deretter monteres
sammen på stedet.
Lurer bare på hvordan.
- Fjerne spikerplatene på innsiden og skru/limme sammen?
- La spikerplatene være på plass og fylle rommet mellom de doble takstolene med en
remse 6mm kryssfiner?
- Eller trenger jeg ikke å være så nøye?
Når det gjelder skjøten i takstolene, kan de plasseres slik at den havner på
samme sted over hele bjelkelaget (Alternativ B) eller vende annenhver takstol (Alternativ A) spiller det noen rolle i det hele tatt??
MvH
Hobbit
Har brukt Bjeklings bok (Takstolsboken) for å regne på takstoler. Etter hva jeg har forstått er det spikerantallet, riktige plater og riktig dim, og kvaliteten på treverket som avgjør styrken i en takstol av en gitt konstruksjon og spennvidde. Det høres, for meg, ut som en veldig dårlig idé å fjerne noe av dette for å feste takstolene tett mot hverandre.
Ta bort noen spikerplater skal du selvfølgelig ikke gjøre. Enten legger man på noe tynt imellom, men jeg tror faktisk mest på alternativ tre. Funksjonen for disse stolene er jo ikke avhengig av noe samvirke mellom takstolene. Hver og en bærer halve lasten, klart.
Hvis ingenting annet forstyrrer eller skaper problemer, ville jeg nok snudd takstolene i henhold til A. Det er sannsynligvis helt unødvendig, men det ville føles litt bra, på en måte.
Hvis ingenting annet forstyrrer eller skaper problemer, ville jeg nok snudd takstolene i henhold til A. Det er sannsynligvis helt unødvendig, men det ville føles litt bra, på en måte.
Sist redigert:
Takk for svar
Tenkte vel det - men noen ganger vil man gjerne høre det fra noen andre også
Skjøtene da - Alternativ A eller B?
Nå har jeg ikke kjøpt takstoler fra fabrikk, men antar at de produseres i en form for jigg, snur du annenhver er det vel risiko for at det ikke blir eksakt symmetrisk. Nå teoretiserer jeg bare, men det blir ofte så når man bygger takstolene selv, det blir f.eks. noen mm feil på den ene siden sammenlignet med den andre.
Mine takstoler jeg kjøpte til utbyggingen hadde de tegnet piler på som pekte horisontalt for å vise at takstolene skulle peke i samme retning. Sannsynligvis på grunn av det pbengtsson sier. Derfor kan det bli problemer med å snu takstolene slik at skjøtene ikke havner like.
Thomas Lundquist
Utestengt
· Stockholm
· 745 innlegg
Thomas Lundquist
Utestengt
- Stockholm
- 745 innlegg
Det er bare å spikre sammen stolene på stedet som de leveres. Det kan gjøres på bakken eller på hammarbandet og ikke på noen spesiell måte.
Men som sagt skal de spikres sammen med skjøtene på samme sted.
Men som sagt skal de spikres sammen med skjøtene på samme sted.
Sist redigert:
Du skal absolutt ha alle takstoler i samme retning, ved pressing i jigg kan de veldig godt være noen centimeter usymmetriske, snur du en dobles feilen. Mange produsenter merker med for eksempel sprayfarge for at man ikke skal snu en takstol feil vei:/MLj
Klikk her for å svare