Hei!

Holder på med et kjellerprosjekt og skal montere gips i taket nå.

For å få så bra lyddemping som mulig tenker jeg å kjøre med dobbeltgips (hindre trinnlyd ned i soverommet i kjelleren og hindre vaskeromstøy opp til soverommet ovenfor).

Jeg kommer til å feste på både regelstruktur og eksisterende tretak.
  1. Hvordan gjør jeg med lag én, kjøper jeg spesielle gipsplater uten forsenkede kanter? Tenker at det blir litt unødvendig ujevnt hvis man skrur neste lag rett over en slik forsenkning.
  2. Må/bør jeg våtromslime/papirremsa skjøtene på lag én? Har aldri lært meg å sparkle papirremsor.
  3. Lag to. Må det festes i tre eller holder det med 20 skruer/m² i gipsplaten ovenfor? Der det er tretak er dette ikke et problem, men der det bare er gulvbjelkelag kan det begynne å bli litt svett å treffe en regel.
  4. Gips til lag to: Lag to har jeg ikke bestemt hvordan jeg skal gjøre med ennå, men vurderer plater som er forsenket rundt om eller faset. Det er bare litt over 2 m i takhøyde og vinduene sitter nesten oppe i taket, så det blir mye strølys nær øyehøyde. Ideer?
Ps. eksisterende plank og sponttak (t=25mm) tenker jeg å dra fast med sponplateskruer for sikkerhets skyld før gipsen. Ds.

du trenger ikke noe spesielt gips for det, forskyv skjøtene på neste lag i stedet.

T Provrundan skrev:
Hei!

1. Hvordan gjør jeg med lag én, kjøper jeg noen spesielle gipsplater uten forsenkede kanter? tenker at det blir litt unødvendig ujevnt om man skrur neste lag rett over en sånn forsenkning.
    Ta hvilke plater som helst. Det blir ingen større forskjell, forskyv skjøtene, eller legg platene i forskjellige retninger.
  2. Må/bør jeg våtromslimme/papirremse skjøtene på lag én? Har aldri lært meg å sparkle papirremser.
    Nei. Du trenger ikke å sparkle. Hvis du derimot er veldig redd for lyd kan man muligens fuge mellom platene i første laget. Usikker om det gjør så stor forskjell
  3. Lag to. Må det festes i tre eller holder det med 20 stk skruer/m² i gipsplaten over? Der det er tretak er dette ikke et problem men der det bare er gulvbjelkelag kan det begynne å bli litt vanskeligere å treffe en bjelke.
    Du må få skruene til å sitte i en bjelke. Ta så lange skruer at de går gjennom begge platene. Hvis det er vanskelig å treffe bjelke så må du tegne. Pass på å gjøre små blyantstreker på veggen når du ser bjelkene. Når du så har fått opp platene kan du trekke streker i taket mellom dine hjelpelinjer
  4. Gips til lag to: Lag to har jeg ikke bestemt hvordan jeg skal gjøre med ennå men funderer på plater som er forsenket rundt om eller faset. Det er bare litt over 2 m i takhøyde og vinduene sitter nesten oppe i taket så det blir mye slepelys nær øyehøyde. Ideer?
    Hvis du kjører med fasete plater trenger du ikke å sparkle. Ellers får du sparkle, remse og jobbe på for å få det slett.

Til lag 2 kan du kjøre en gips gipsskrue fra f.eks. Gunnebo. Dette laget skal også limes. Montagelim bør gå bra da gipsskruen holder opp tilstrekkelig til det har herdet.

Vil du ha bedre akustikk kan du mykfuge gipsskjøtene. Kanskje overkill, men kjøp typ Byggmax latex eller noe lignende så blir det ikke så mye dyrere.

Mvh
Freddan

Blir det ikke ekstremt unødvendig tungt med to lag gips?
Er det ikke bedre å prøve å få inn noen form for lyddempingsmateriale over gipslag 1.

Ja tyngden er jo en faktor, 50m² og to lag veier ca 1 tonn. Finnes det noe annet som demper med mindre vekt? Det er bare et av rommene det er en regelstruktur som skal isoleres.

Gipsskurv fra Gunnebo: Er det noen spesiell skrue? og man trenger bare lime hvis man ikke skrur i underliggende struktur?

Først kanskje man skal spørre seg om det er lytt i dag? Kanskje dumt å male opp et scenario som kanskje ikke stemmer. Selv om det nå skulle høres litt av noe nedenfra så vil det vel være håndterbart. Vaskemaskiner går sjelden når noen skal sove osv.

T Provrundan skrev:
Ja, tyngden er jo en faktor, 50m² og to lag veier ca 1 tonn. Finnes det noe annet som demper med mindre vekt? Det er bare et av rommene det er en regelstruktur som skal isoleres.

Gipsskurv fra Gunnebo: Er det en spesiell skrue? og man trenger bare lime hvis man ikke skrur i underliggende struktur?
Gips er jo et veldig bra materiale for lydisolering samt at det ikke bygger så mye. Et alternativ er jo å delvis isolere taket og la et lag med tomrom. Det blir jo fort centimeter.

http://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=74&family_slug=skruv

Tanken med skruen er at du skal slippe å lete etter regelverk, derav kreves også limet da gips i seg selv ikke holder for særlig mye. Så finnes det håndverkere som ignorerer limet, men i et tak ville ikke jeg tatt sjansen. :-)

Vet ikke hvordan det er i dag faktisk, var ikke boligareal før. Man hører jo igjennom ganske mye. Det eneste som taler mot dobbelt gips er tyngden. Det koster ikke mye og arbeidsinnsatsen nå før sparkling, maling og møblering er ikke så stor.

Jeg tror ikke gulvbjelkelaget er overdimensjonert da det allerede i dag svikter litt, men spørsmålet er hva 1-200kg gips gjør for forskjell for et rom.

Jeg har ingen anelse dessverre. Jeg trodde dobbeltgips var standard mellom etasjer.

Jeg skrudde opp dobbel gips og innertak, remla ned og satte gles på cc300
gipsen tettet jeg med latex i skjøter og mot vegger.

La en 45 isolasjon mellom bef taket og nye også.

Jeg forskjøv skjøtene, litt vanskelig å finne skrue for 3x12mm plater.

Forskyv skjøter, både lang- og kortskjøt. Fullskru begge lagene, sørg for at du har noe stabilt å skru i. Vil du koste på en mykfuge gjør du det på lag 1.

Lykke til.

Angående mjukfugen setter man platene med litt mellomrom i lag 1? typ 5-15mm spalte? så man får inn fugen.

50 gipsplater skal kjøpes i helgen. Blir et skikkelig kånke ned i kjelleren.

T Provrundan skrev:
Når det gjelder mykfogen, setter man platene med litt mellomrom i lag 1? Typ 5-15mm spalte? så man får inn fugen.

50 gipsplater skal kjøpes i helgen. Blir en skikkelig bæring ned i kjelleren.
Nei, du fuger rundt omkring. Altså i vegg/takvinkel samt evt. gjennomføringer.

Jeg dro også i skjøtene, man vet aldri hvilken vei luften/lyden tar og gjør man alt man kan så har man gjort det... hopper man over et moment og det fortsatt er lytt så begynner man å fundere... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.