Hei!

Vi har nylig kjøpt et rekkehus der langveggene er sammenkoblet med naboene.

Jeg skal nå sette inn et nytt kjøkken på en vegg som vender mot naboen og har tenkt å demontere all gips og sette et lag kryssfinér og et lag gips på det.

Som veggen er bygget i dag, sitter det dobbelt med gips uten plastfolie.

Mine spørsmål:

1. Har dobbeltgipsen noe med brannsikkerheten å gjøre?
2. Skal det ikke være noen plastfolie mot naboen?
3. Hvis det har med brannsikkerheten å gjøre, finnes det da noen annen plate som man kan bruke som samtidig går an å skru i??

Takknemlig for svar

Nils-Gunnar Rapp

1. To funksjoner. Dels brannskillende leilighetsvegg og dels støyreduserende. Så to gips skal du ha, og du kan jo sette plyfa/plywood bak disse.
2. Ingen plast i innervegger
3. Alternativet er at du kortler mellom stenderne der du skal skru dine skap

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Takk for raskt svar:-))

Dobbelgips er på grunn av brannsikkerheten, samme fremgangsmåte som om man har garasjen vegg i vegg med huset.
Må du virkelig rive alt?
Jeg ville satt opp en bærelist i tre og feste denne/disse i veggens stendere, deretter skru skapene i denne. Alternativt bruke Ikeas bærelist i metall som man kan velge til. Antar at andre kjøkkenleverandører bruker lignende systemer.
Dette ville spart mye arbeidstimer og materialkostnader, pluss at kona blir glad når kjøkkenet er klart litt tidligere ;)

• Liker
Herr Hysteres og 1 annen
  • Laddar…
Takk Philip!

Frugan hilser og takker

Det går uten problemer å skru opp kjøkkenskap i dobbeltgips med ordentlige gipsankre, for eksempel vanlige mollyekspandere eller helst toggler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.