Har et hus og garasje noen meter fra hverandre. Skal nå bygge et entrétak på huset og vil da ha stolpene langt inn mot huset for at det skal være mulig å kjøre forbi med tilhenger mm mellom garasjen og huset.
*Snøsone 2
*14 graders takvinkel
*Råspont og betongtakstein
Spørsmålet blir hvilken dimensjon bør jeg ha på limtresperren som bærer opp takbjelkene?
Og hvilken dimensjon på takbjelkene samt hvor mye kan jeg hakke ut dem ved limtresperren for å vinne høyde under taket?
Jeg tenker at jeg gjerne setter takbjelkene cc 600 i stedet for standard 1200 for å kunne gå ned i dimensjon så det ser lettere ut og man vinner høyde. Vurderer også effekten av å ha stolpen 80 cm fra veggen, noe som gir ekstra svingrom når man skal forbi, men det blir jo enda større vektstang med krav om kraftigere limtresperre.
Skulle være en horisontal da muligens. Jeg vil ikke ha en som går skrått nedover både av estetiske og praktiske grunner.
Noen som kan regne på bjelkene?
Forsøkte å bruke den kalkulatoren som jeg tror "träindustrierna" har laget som finnes på flere nettsteder men den klarer ikke så korte avstander. Velger man sidemontert carport med 240 cm bredde og 120 cm takfot får man 90x315 limtre og 45x195 cc600 bjelker men det burde holde med mindre for mitt tak.
Var og handlet stommen i går kveld så jeg var tvungen til å ta en beslutning, og ettersom man ikke kan ta sjanser fikk det bli 45x195 C24 og 90x315 limtre. Spennvidden er 3,8-4m (to bjelker/tre stolper)
Et spørsmål som fortsatt er åpent er hvor mye man kan skjære ut. Jeg vil gjerne skjære ut slik at bunnkant limtrebjelke havner i samme høyde som takfoten, slik at man eventuelt kan bygge på med panel på undersiden om man vil. Man ville da trenge å skjære ut 6 cm, eller mer om man fasetterer hjørnene på takbjelkene ved takfoten.
Generelt føler jeg at man burde kunne skjære ut opptil halvparten av tykkelsen på en bjelke uten problemer dersom man gjør det slik at utskjæringen sitter tett over en annen trebit. Fordi nederste halvdel utsettes for trykkrefter og øverste halvdel for strekkrefter, vil bjelken bare ønske å trykke sammen limtrebjelken i dette tilfellet.
Største belastningen på takbjelkene er på midten. Derfor er det ikke et problem å sage ut dem ved opplegg i endene. I din tegning har du opplegget midt på. Jeg ville si at med den konstruksjonen skal du ikke sage ut i det hele tatt. Det er i så fall bedre å ha hele bjelken smalere slik at du ikke får like mye bruddanvisning der belastningen er størst.
Man kan jo tenke seg at man skrur et hullbånd høyt opp på bjelkene også for å oppta strekkreftene bedre der, men spørsmålet er om det virkelig er nødvendig.
I teorien burde vel nedenstående eksempel med to "løse" bjelker gi samme bæreevne, der rødt er hullbånd og vinkeljern:
Nei. Ikke engang i teorien ville det fungere. Når det belastes, vinkles bjelkene ned, og hullbåndet kommer nærmere sentrum, hvorved bøyemotstanden reduseres med økt last.
For å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet, så er treet ikke like stivt på tvers av fibrene som langs. Hvis vi gjør (den urimelige) antakelsen at du får til en perfekt passform av den utskårne bjelken på limtrebjelken, vil limtrebjelken deformeres mer enn den uutskårne bjelken ville ha gjort. Og siden hakket i bjelken ikke vil passe perfekt, blir det en utbøyning av bjelken før den i det hele tatt begynner å belaste limtrebjelken. Det kan kanskje holde uansett, men du har ikke noen stor nytte av den grovere bjelken når den er svekket på punktet for størst belastning.
Hva er problemet med å sette limtrebjelken lavere? Kommer den så lavt at man slår hodet i den, eller er det et utseendespørsmål?
Det er som kjent lengst fra sentrum på regelen som den største belastningen blir ved bøying av en regel. Det går an å tenke seg at man bygger en I-bjelke på stedet hvis nedre del passerer uavbrutt gjennom et hull i sentrum av limtrebjelken. Øvre delen ligger oppe på limtrebjelken, og livet på I-bjelken er brutt ved passasjen av limtrebjelken. På denne måten vil både taksperrene og limtrebjelken være gjennomboret i sentrum, men uavbrutt langs ytterkanten. Viktig er det at delene av I-bjelken sitter godt sammen med både lim og skruer. Jeg kan komme på flere praktiske vanskeligheter med å få det til, men kanskje det går an å løse.
Jeg er ikke enig i at mitt siste eksempel ikke ville fungere. Det du sier at det ville vinkles ned og hullbåndet kommer nærmere sentrum med større last som følge er jo bare sant hvis hullbåndet gir seg fra starten av og at man deretter når en eller annen elastisitetsgrense slik at det fortsetter å bøye ned og deretter ryker.
Derimot, at den blir svekket av å skjære ut er jo helt klart.
Grunnen til å skjære ut er nok mest estetisk, men også kanskje praktisk hvis jeg kommer fram til at jeg vil pannele undersiden av taket og sette spotter der så det blir fint.
På en fritt opplagt bjelke med støttene i hver ende er momentet størst på midten. I dette tilfellet inntreffer det største momentet over støtten. Derfor er uthulning der prinsipielt ikke å anbefale. Samtidig er nedbøyningen i ytterenden det som er dimensjonerende, så et lite rom for uthulning i underkanten finnes det nok, spesielt siden du har overdimensjonert takbjelkene. Alle uthulninger i tre er sprekkindikasjoner og bør unngås.
Hopper ikke med på at mitt siste eksempel ikke skulle fungere. Det du sier at det skulle vinkles ned og hullbåndet kommer nærmere sentrum med større last som følge er jo bare sant hvis hullbåndet gir etter fra første stund og at man så når en elastisitetsgrense slik at det fortsetter å bøye ned og deretter knekker.
Ingenting er absolutt stumt. Jeg vet ikke akkurat hva du mener med hullbånd, men når hullbåndet, reglene, limtrebjelken og skrueforbindelsene ved hullbåndets innfesting deformeres av belastningen så bøyes reglene ned. Så lenge det er en elastisk deformasjon så er den tilbakegående når belastningen opphører. Men uansett dette så vil bøyemotstanden reduseres ved økt belastning.
I mange boder fungerer det med 45x95 regler som taksperrer. Dette også for lengre spennvidder enn 1,8 m. Uten å kunne peke på noen standard tør jeg derfor påstå at 45x195 er mye overdimensjonert. Jeg er overbevist om at det vil holde selv om du hakker ut dem til halve tykkelsen. Poenget mitt er at det blir billigere, enklere, penere og like sterkt å bruke 45x95 uten hakk som å bruke 45x195 uthakket til halvparten på midten.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.