5.859 lest ·
31 svar
6k lest
31 svar
Dimensjonering vedbod
Jeg vil derimot ha en fin vedbod.
Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting, så jeg er vel en typisk person til å kjøpe for grovt virke.
Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimensjonert? https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-torkstallning/
At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli rett, jeg forstår også at en vedbod ikke er så nøye.
Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting, så jeg er vel en typisk person til å kjøpe for grovt virke.
Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimensjonert? https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-torkstallning/
At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli rett, jeg forstår også at en vedbod ikke er så nøye.
Sett en midtstolpe bare, så er vel snølast på så lite tak minimalt. 90x45 burde vel rekke til både tak og stolper synes jeg, spesielt om du stiller den mot en vegg.J jehr skrev:Hei,
Vil bruke denne tegningen på vedbod: [lenke]
Men skulle ønske å øke bredden fra 2230 mm til 5000 mm
Vil limtre stolpene 115x115 samt limtre bjelke 90x180 klare det eller burde dere gå opp en dimensjon?
Snøsonen er 2.5
Jeg prøvde å se på Svensk Trä etter spennvidder, men jeg vet ikke om 90x180 er en merkelig dimensjon da jeg ikke fant den engang.
Om jeg må opp en dimensjon, kanskje det ser merkelig ut og det er rett og slett bedre å bygge sammen to vedboder i henhold til dimensjoneringen i tegningen
Takknemlig for innspill![]()
Skal du ha den fritt må du sette den godt fast i bakken så den ikke velter når det blåser. Billige jordskruer?
Ja du skal henge opp tøy, ikke ridderutstyr😆J jehr skrev:Jeg vil likevel ha en fin vedbod.
Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting så jeg er vel en typisk person til å kjøpe for grovt virke.
Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimmensjonert? [lenke]
At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli riktig, jeg forstår også at en vedbod er ikke så nøye.
J jehr skrev:Jeg vil dog ha en fin vedbod.
Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting så jeg er vel en typisk person til å kjøpe for grovt trevirke.
Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimmensjonert? [lenke]
At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli riktig, jeg forstår også at en vedbod er ikke så nøye.

Slik ser mitt hjemmepul ut som står fortsatt etter 3(?) år. Vanlige trykkimpregnerte bjelker 90x45 og en 45x45 mellom.
Akkurat som jeg gjorde.F fribygg skrev:
Jeg mener jeg brukte 45x70-reglar og selv om jeg ikke har samme spennvidde så føles limtre galskap sterkt og unødvendig dyrt.
Det der er selvfølgelig en smakssak, men i forhold til arbeidsinnsats og kostnad synes jeg likevel at min ble ganske bra.J jehr skrev:

Det blir ofte penere med litt solide dimensjoner, men å koste på 90*180 limtre om du allerede har 45*145 i tilstrekkelig mengde og lengde er unødvendigJ jehr skrev:
Du er inne på en seksjon som heter ”bygg med limtre”, så min gjetning er at alle tegninger og forslag på den siden vil være basert på limtre…J jehr skrev:Jeg vil dog ha en fin vedbod.
Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting så jeg er vel en typisk person å kjøpe for grovt virke.
Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimensjonert? [lenke]
At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli riktig, jeg forstår også at en vedbod ikke er så nøye.
Til gulv foreslår jeg tre stk helt vanlige lastepaller på rekke.
Det skal ikke være slike med typ presset sagflis i "klossene". De tåler ikke fukt.
Sett opp alt på f.eks. murstein eller noe, så pallene ikke suger vann.
Skråspik (på skrå) sammen pallene med 4" spiker. Typ 5 spiker i hver pall holder. Det vil si 10 spiker. Spiker er dyyyyyyrt😋
Så regler du opp stolper jevnt med kantene på toppen av pallbukkene.
Koselig med 45 x 90 til alt, eller hva du nå hadde.
Skråspik ned i pallene.
Hvis du vil ha det stabilt, legg inn noen skråstivere. En på hver side
Og en i hvert hjørne på bakveggen.
Tenk ut om du vil ha tre eller fire store åpninger fremover.
Mellom åpningene setter du typ stolper av det materialet du har.
En overligger på forsiden som er lavere enn baksiden.
Bygg åpningene minst 1.8 m høye så slipper du å slå hodet.
Over legger du takstoler, 5 stk.
Så l
Lange at de stikker ut minst 40 cm fremover. Ellers driver regn inn.
Like langt til sidene.
Glisplanker oppå for å bære opp platetak. Kanskje 5 stk.
Snart har du stommen slik du vil ha den.
Kle veggene med enkle planker. Hele veien ned i pallene så blir det stødig.
Typ 3 - 4 cm sprekker mellom hver planke. Ingen lokk, så tørker det bra.
Det kommer til å bli folkevandring til deg for å beundre skaperverket.
Spik. Skru ikke, så blir det lett å rive om typ 20 år.
Det skal ikke være slike med typ presset sagflis i "klossene". De tåler ikke fukt.
Sett opp alt på f.eks. murstein eller noe, så pallene ikke suger vann.
Skråspik (på skrå) sammen pallene med 4" spiker. Typ 5 spiker i hver pall holder. Det vil si 10 spiker. Spiker er dyyyyyyrt😋
Så regler du opp stolper jevnt med kantene på toppen av pallbukkene.
Koselig med 45 x 90 til alt, eller hva du nå hadde.
Skråspik ned i pallene.
Hvis du vil ha det stabilt, legg inn noen skråstivere. En på hver side
Og en i hvert hjørne på bakveggen.
Tenk ut om du vil ha tre eller fire store åpninger fremover.
Mellom åpningene setter du typ stolper av det materialet du har.
En overligger på forsiden som er lavere enn baksiden.
Bygg åpningene minst 1.8 m høye så slipper du å slå hodet.
Over legger du takstoler, 5 stk.
Så l
Lange at de stikker ut minst 40 cm fremover. Ellers driver regn inn.
Like langt til sidene.
Glisplanker oppå for å bære opp platetak. Kanskje 5 stk.
Snart har du stommen slik du vil ha den.
Kle veggene med enkle planker. Hele veien ned i pallene så blir det stødig.
Typ 3 - 4 cm sprekker mellom hver planke. Ingen lokk, så tørker det bra.
Det kommer til å bli folkevandring til deg for å beundre skaperverket.
Spik. Skru ikke, så blir det lett å rive om typ 20 år.
Sist redigert: