Jeg vil derimot ha en fin vedbod.

Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting, så jeg er vel en typisk person til å kjøpe for grovt virke. :)

Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimensjonert? https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-torkstallning/

At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli rett, jeg forstår også at en vedbod ikke er så nøye.

• Liker
BengtH
  • Laddar…
J jehr skrev:
Hei,

Vil bruke denne tegningen på vedbod: [lenke]

Men skulle ønske å øke bredden fra 2230 mm til 5000 mm

Vil limtre stolpene 115x115 samt limtre bjelke 90x180 klare det eller burde dere gå opp en dimensjon?

Snøsonen er 2.5

Jeg prøvde å se på Svensk Trä etter spennvidder, men jeg vet ikke om 90x180 er en merkelig dimensjon da jeg ikke fant den engang.

Om jeg må opp en dimensjon, kanskje det ser merkelig ut og det er rett og slett bedre å bygge sammen to vedboder i henhold til dimensjoneringen i tegningen

Takknemlig for innspill :)
Sett en midtstolpe bare, så er vel snølast på så lite tak minimalt. 90x45 burde vel rekke til både tak og stolper synes jeg, spesielt om du stiller den mot en vegg.

Skal du ha den fritt må du sette den godt fast i bakken så den ikke velter når det blåser. Billige jordskruer?

J jehr skrev:
Jeg vil likevel ha en fin vedbod.

Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting så jeg er vel en typisk person til å kjøpe for grovt virke. :)

Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimmensjonert? [lenke]

At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli riktig, jeg forstår også at en vedbod er ikke så nøye.
Ja du skal henge opp tøy, ikke ridderutstyr😆

• Liker
Mach77777
  • Laddar…
J jehr skrev:
Jeg vil dog ha en fin vedbod.

Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting så jeg er vel en typisk person til å kjøpe for grovt trevirke. :)

Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimmensjonert? [lenke]

At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli riktig, jeg forstår også at en vedbod er ikke så nøye.
Tørkestativ laget av trykkbehandlede trestokker mot rødmalt vegg; flere snorer med klesklyper, treverk i bakgrunnen.
Slik ser mitt hjemmepul ut som står fortsatt etter 3(?) år. Vanlige trykkimpregnerte bjelker 90x45 og en 45x45 mellom.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mange av oss bruker brukte lastpaller til vedlagring, det er ikke så pent men betydelig mer økonomisk.
Akkurat som jeg gjorde.
Jeg mener jeg brukte 45x70-reglar og selv om jeg ikke har samme spennvidde så føles limtre galskap sterkt og unødvendig dyrt.

J jehr skrev:
Det der er selvfølgelig en smakssak, men i forhold til arbeidsinnsats og kostnad synes jeg likevel at min ble ganske bra.
Vedskjul med stablet ved ved siden av teglsteinsvegg.
Grå, trepanel vedskjul festet til rød murveggen.

• Liker
Lennart 57 og 2 andre
  • Laddar…
J jehr skrev:
Jeg vil derimot ha en fin vedbod.

Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting så jeg er vel en typisk person å kjøpe for grovt trevirke. :)
Det blir ofte penere med litt solide dimensjoner, men å koste på 90*180 limtre om du allerede har 45*145 i tilstrekkelig mengde og lengde er unødvendig

M Mach77777 skrev:
[bilde]
Slik ser min hjemmelagde konstruksjon ut som fortsatt står etter 3(?) år. Vanlige trykte lekter 90x45 og en 45x45 mellom.
Hvor i verden hjemmemekker du? 45* 95 er en betydelig mer tilgjengelig dimensjon i Sverige om man vil kopiere din pene konstruksjon.

• Haha
Mach77777
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Slik ser mitt hjemmebygde ut som står fortsatt etter 3(?) år. Vanlige trykte stendere 90x45 og en 45x45 imellom.
Ligger veden værbeskyttet der?
Trestativ av trelast festet til en vegg med snorer og klesklyper, ute i en hage ved et rødt hus og et gjerde i bakgrunnen.

K
J jehr skrev:

Jeg er helt fersk på dette med å bygge ting så jeg er vel en typisk person å kjøpe for grovt virke. :)

Jeg skal også bygge en tørkestativ og så denne tegningen, her er det også limtre og kanskje overdimensjonert? [lenke]

At jeg spør om dimensjoner og lignende handler mer om at jeg skal lære meg enn at det skal bli riktig, jeg forstår også at en vedbod ikke er så nøye.
Du er inne på en seksjon som heter ”bygg med limtre”, så min gjetning er at alle tegninger og forslag på den siden vil være basert på limtre…

• Liker
Fairlane og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hvor i verden holder du på med hjemmeprosjekter? 45* 95 er en betydelig mer tilgjengelig dim i Sverige om man vil kopiere ditt ryddige bygg.
K Kane skrev:
Ligger vedkubbene værbeskyttet der?
[bilde]
Hva da? Man henger den til tørk når solen skinner :)

M Mach77777 skrev:
Hva da? Man henger den til tørk når solen skinner :)
Om du henger din 45*90 til tørk kan det hende at den krymper

F fribygg skrev:
Om du henger din 45*90 til tørk kan det hende at den krymper
Målebånd lagt over en tresøyle viser en lengde på omtrent 4 cm.
Ja jøss 😆

M Mach77777 skrev:
[bilde]
Ja jøss 😆
Ser ut til å være ment for Nord-Amerika, der har de jo redusert bredden på firetomsvirket til 88 millimeter

Til gulv foreslår jeg tre stk helt vanlige lastepaller på rekke.
Det skal ikke være slike med typ presset sagflis i "klossene". De tåler ikke fukt.
Sett opp alt på f.eks. murstein eller noe, så pallene ikke suger vann.

Skråspik (på skrå) sammen pallene med 4" spiker. Typ 5 spiker i hver pall holder. Det vil si 10 spiker. Spiker er dyyyyyyrt😋

Så regler du opp stolper jevnt med kantene på toppen av pallbukkene.
Koselig med 45 x 90 til alt, eller hva du nå hadde.
Skråspik ned i pallene.
Hvis du vil ha det stabilt, legg inn noen skråstivere. En på hver side
Og en i hvert hjørne på bakveggen.

Tenk ut om du vil ha tre eller fire store åpninger fremover.

Mellom åpningene setter du typ stolper av det materialet du har.
En overligger på forsiden som er lavere enn baksiden.
Bygg åpningene minst 1.8 m høye så slipper du å slå hodet.
Over legger du takstoler, 5 stk.
Så l
Lange at de stikker ut minst 40 cm fremover. Ellers driver regn inn.
Like langt til sidene.

Glisplanker oppå for å bære opp platetak. Kanskje 5 stk.

Snart har du stommen slik du vil ha den.
Kle veggene med enkle planker. Hele veien ned i pallene så blir det stødig.
Typ 3 - 4 cm sprekker mellom hver planke. Ingen lokk, så tørker det bra.

Det kommer til å bli folkevandring til deg for å beundre skaperverket.

Spik. Skru ikke, så blir det lett å rive om typ 20 år.

Sist redigert:
  • Liker
Norrtull og 2 andre
  • Laddar…
Takk for alle svar. Det blir vel noe plukkepinn med det virket man har for hånden. Konstruksjonen i seg selv føles såpass enkel at jeg kan frilanse.

• Liker
Bonzo2000 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.