Hei,

Vil bruke denne tegningen på vedbod: https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/

Men skulle ønske å øke bredden fra 2230 mm til 5000 mm

Vil limtre stolpene 115x115 samt limtre bjelke 90x180 klare det eller burde dere gå opp en dimensjon?

Snøsonen er 2.5

Jeg prøvde å se på Svensk Trä etter spennvidder men jeg vet ikke om 90x180 er en rar dimensjon da jeg ikke fant den engang.

Hvis jeg må opp en dimensjon kanskje det ser rart ut og det er helt enkelt bedre å bygge sammen to stykker vedboder i henhold til dimensjoneringen i tegningen

Takknemlig for innspill :)

• Liker
Mach77777
  • Laddar…
Setter du bare dit midtstolper for avlastning så burde det fungere å bare øke spennvidden i dette tilfellet. (om jeg nå husker, det jeg for lenge siden fikk lære meg, riktig)

• Liker
@ndreas og 3 andre
  • Laddar…
J jehr skrev:
Men skulle vilja øke bredden fra 2230 mm til 5000 mm

Kommer limtre stolpene 115x115 samt limtre bjelke 90x180 klare det eller ville dere gått opp en dimensjon?
Til en enkel vedbod trenger du ikke så grove dimensjoner, det duger utmerket med vanlig trevirke og det kostbare limtreet kan du la være.

• Liker
vcx og 7 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Til en enkel vedbod trenger du ikke så grove dimensjoner, det duger utmerket med vanlig virke og det kostbare limtreet kan du la være.ffwefef
F fribygg skrev:
Til en enkel vedbod trenger du ikke så grove dimensjoner, det duger utmerket med vanlig virke og det kostbare limtreet kan du la være.
Jo jeg har masse med 145 stokker trykt virke over etter terrassebygging så det kanskje kunne være noe.

Hvor lange?
Hvis du satser på et par tre fag med kanskje 3m spennvidde tror jeg brukte 145x45 blir ekstremt sterke, det er vel ikke sånn at du skal ha basseng eller lignende oppå? Hvis du bruker vanlig terrassebord 28* 145 på høykant med 2,3m mellom stolpene holder det også, men det kan gi en viss nedbøyning, noe som ikke har noen betydning på en vedbod.

• Liker
Fairlane og 1 annen
  • Laddar…
endre målene på den så den blir så pass høy at du ikke slår hodet i taket når du bøyer deg inn for å laste/losse ved i den, din skalp vil takke deg. Samt litt lengre utspring på taket på forsiden ville ikke gjøre noen skade.

• Liker
Nilstyko og 2 andre
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
endre målene på den så den blir så pass høy at du ikke slår hodet i taket når du bøyer deg inn for å laste/losse ved i den, din skalle kommer til å takke deg. Samt litt lengre utspring på taket på forsiden ville ikke gjøre noen skade
I et vanlig boligområde kan man likevel måtte tilpasse målene så det ikke blir en bygning om naboene og byggnadsnämnden er pirkete.

Farstatjej90
Den der føles utrolig overdimensjonert. Du kunne ha halvert tykkelsen på alt det der og den hadde fortsatt fungert utmerket. Det er i alle fall hva jeg tror! .. snølast på det der taket trenger du ikke tenke på heller.🤔👍😊

Snakk om overdimensjonert😂

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den der føles utrolig overdimensjonert. Du kunne ha halvert grovheten på alt det der, og den ville fortsatt ha fungert utmerket. Det er i alle fall det jeg tror! .. snølast på det der taket trenger du ikke å tenke på heller.🤔👍😊
Om man skal ha bassenget oppå tror jeg dimensjoneringen kan være rimelig, dog høres 90 mm tykke limtrebjelker overdrevet ut selv da, 56mm hadde vært nok

• Liker
Farstatjej90
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Snakk om overdimensjonert😂
Byggeinstruksjonene har jo til oppgave å selge trevirke...

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hvor lange?
Hvis du satser på et par tre fag med kanskje 3 m spennvidde tror jeg brukte 145x45 blir veldig sterkt, det er vel ikke så du skal ha svømmebasseng eller lignende oppå? Hvis du bruker vanlig vanlig terrassebord 28* 145 på høykant med 2,3 m mellom stolpene holder det med, men det gir kanskje en viss nedbøyning som ikke har noen betydning for en vedbod.
De er 5,1 meter lange! Kanskje kan lime sammen to for å utgjøre stolper? Nei, jeg har bare planlagt å ha snø på taket. :)
L LantbrukarN skrev:
endre målene på den så den blir så pass høy at du ikke slår hodet i taket når du bøyer deg inn for å laste/losse ved i den, din skalle kommer til å takke deg. Samt litt lengre utspring på taket på fremsiden ville ikke gjøre noen skade
Jeg har tenkt å øke dybden litt så man kan ha tre ved på 30 cm og at de fortsatt ikke er i "regnet". Men angående høyden; jeg er enig. Men dette er tenkt å bli litt av et gjerde også, der det ville vært flott om det var lavt over en lengre spennvidde rett og slett.

---

Takk for alle øvrige svar!

K
Limtre til vedbod… Snakk om å brenne penger

• Liker
Nilstyko og 1 annen
  • Laddar…
51 dm 45*145 på høykant holder, jeg ville likefullt sette en tofire på midten som støtte så blir det lettere å stable veden

K kniv skrev:
Limtre til vedbod... Snakk om å brenne penger
Mange av oss bruker brukte paller til vedlagring, det er ikke så pent men betydelig mer økonomisk.

• Liker
Norrtull og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.