Jeg skal søke om byggetillatelse for en mindre påbygd garasje (3,5m x 8m). Jeg har hatt kontakt med kommunen som har hatt et møte på avdelingen for byggetillatelse og stilt seg positive til mitt forslag. Min største begrensning ble garasjens bredde, tomtens byggeareal m.m. Derfor en så smal garasje.
Garasjen vil ha takterrasse (pulttak og 6º takvinkel) og jeg trenger litt hjelp med konstruksjonsberegninger og dimensjonering.
En tanke jeg har er å spesifisere et bestemt område i byggetillatelsen som er dimensjonert for å plassere et spa-bad på. (Se vedlagt bilde)
Der jeg bor er det snøsone 2,5. De lilla strekene er limtre med cc30 hvor spa-bad kan stå. De blå strekene er limtre for terrassebjelkelag i cc60.
Jeg har foreløpig beregnet lasten på området hvor spa-badet skal stå, til 8,5kn/m2 (Spa-bad 5kn/m2 + Bjelkelag 1kn/m2 + Snø 2,5kn/m2) og resten av terrassen til 3,5kn/m2. Dette er veldig omtrentlig og rett meg gjerne hvis jeg er helt feil ute.
Dimensjon på limtrebjelkene, burde vel bli som å regne på et terrassebjelkelag med ekstra tilleggslast? Dette tror jeg at jeg kan regne ut, og det finnes jo ferdige beregningsprogrammer for det. Men det som føles vanskeligere er lasten på garasjens og husets yttervegger.
Mine spørsmål:
1. Tror dere husets yttervegg tåler lasten?
Husets yttervegg mot gavlen er 10m lang og det finnes ingen bærende innervegger. Huset har fagverkstakstoler. Stenderne i ytterveggen er 145x45mm i cc60. Huset står på krypkjeller med leca-blokker.
Jeg tenker meg at en bærelinje festes direkte mot dette bjelkelaget (se rød strek).
Vil husets bjelkelag kunne bære denne vekten? Blir det noen slags strekkraft sideveis - tenker så veggen ikke typ velter
2. Bærelinjen
Hvordan regner jeg ut dimensjonen på bærelinjen festet i fasaden? Og hva kan den antas å bli?
3. Garasjens yttervegg
Her tenker jeg meg 120x45mm i cc60. Holder det, og hvordan regner jeg på dette?
4. Noe annet jeg bør tenke på?