Hei!

Vet at det finnes utrolig kunnskapsrike folk her, som kanskje kan gi råd.
1,5-etasjes hus bygd i 1911, ca 7,5 x 12,5 meter med kjeller.

Se vedlagt skisse (finnes ingen tegninger av huset)
Hvis huset mangler støttebein til takstolene, er dette noe å være bekymret for?

Planen er å bytte ut yttertaket som synger på siste verset. Tør jeg legge på betong? Med tanke på vektøkningen. Det ligger tegltakstein nå. Ytterveggene består av liggende planker som er ca 75mm, bredden varierer mellom 2-300mm.
Overrammen er 75x125 cc1200mm, hanebjelkene 70x145.
Målene i skissen i cm.
Snøsone 2,5
Takvinkel 36 grader hvis jeg regner riktig?

Trengs det mer informasjon?

Takk for råd
 
  • Håndtegnet skisse av husprofil med mål og merknader for overramme, hanebjelke og ytre vegg på rutet papir, brukt som diskusjonsgrunnlag i byggetråd.
Betong og våt murstein veier vel omtrent like mye. Men hvorfor bytte materiale?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.