Kommer i hjørnene ha 140x140 limtre for at det passer bra med skyvepartiene. Deretter ha liggende 140x225 som bjelke hvor skyvepartiene festes i overkant. Takbjelkene blir 45x225 med c/c ca 1000mm og spennet er 4m. Tanken er å ha 32-50mm kanalplasttak. Er limtre bedre valg for holdbarhet samt at de ikke skal slå seg? La oss si 42x180 limtre som takbjelke.

Vil helst ikke ha noen tverrgående regel som dette for utseendets skyld. Ser dere noen problemer med dette? Er det risiko for at 45x225 takbjelkene slår seg og jeg må ha noe tverrgående for den sakens skyld?

IMG_6585.JPG

Visst med en hvitmalt tverrgående regel så blir det ikke veldig stygt men er det et must om jeg ikke vil risikere at de skal bevege seg for mye?

19527981-G2vb9.jpg

Sist redigert:
Limtre er mer stabilt og vrir seg ikke i samme grad som vanlige lekter, men kostnaden er mye høyere.
220*45 med kvalitet C24 holder forutsatt at lektene er avstivet mot vridning.

Et tips er å male oversiden av taklektene hvite for et penere utseende, ellers vil de kaste skygge på plasttaket.

huggan skrev:
Limtre er mer stabilt og vrir seg ikke i samme grad som vanlige lekter, men kostnaden er mye høyere.
220*45 med kvalitet C24 holder forutsatt at lektene er stagget mot vippebevegelse.

Tips er å male oversiden på taklektene hvit for et penere utseende, ellers vil de kaste skygger på plasttaket.
Som jeg har forstått, er det viktig at de er hvite på oversiden for å få samme temperatur også. Skulle taklektene være svarte på oversiden er risikoen at kanalplasten sprekker fordi det blir varmt kun på en viss del av platen.
Takk. Skal gjøre som på bildet ovenfor. Ta og stagge 2 steder på disse 4m og bruke 45x225 limtre.

• Liker
mare
  • Laddar…
Kanalplast og vanlige lekter til takstoler anbefaler jeg ikke. Dette på grunn av at kanalplastens anleggsflate på takprofilen ikke er mer enn 10-12 mm. Lekter slår/og vrir seg for mye og kanalplasten kan gli ut. Tverrlekter har man på tak med kanalplast når lengden på taket overstiger 2,5m.

B
Kjør 56x225 takbjelker, du skal jo klare snølast uten for stor nedbøyning. Den tverrgående (som IKKE skal senkes inn for det svekker bjelken) skal ikke trenges hvis c-c målet er ok med tanke på lengden.

samme med glasspartiet, hvor langt spenn er det?

gjorde et glasstak, med 56x225 (men bare 3m), og en av bjelkene i enden ble en 66x315 for å klare nedbøyning...

V verktygsgurun skrev:
Kanalplast og vanlige reglar til takstoler anbefaler jeg ikke. Dette på grunn av at kanalplastens anleggsflate på takprofilen ikke er mer enn 10-12 mm. Regelvirke slår/og vrir seg for mye og kanalplasten kan gli ut. Tverreglar har man på tak med kanalplast når lengden på taket overstiger 2,5m.
Gammelt innlegg fra deg men jeg søker informasjon om tverrgående reglar til kanalplasttak akkurat nå.

Reagerte på ditt svar om at vanlig tre med kanalplast. Det føles usannsynlig da aluminiumsprofilen (60mm bred) langs takstolen er skrudd med c/c 300mm. Treet skal altså lykkes med å vri denne profilen mener du?

• Liker
crillux
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.