En siste kommentar bare:
Om du kan redusere takbjelkenes spennvidde med to-tre desimeter så reduseres utbøyningen en hel del. Kan jo være verdt å teste i beregningsprogrammet, om ikke B = 4500 mm er hogget i stein.

S
G Granngubben skrev:
Håper du ikke tenker å frese ut bjelken så den blir mindre enn 45x170.
45x170 har 99% utnyttelsesgrad, (uten belysning og lignende).
Det kommer an på om utnyttelsesgraden gjelder for bøyeholdfastheten eller skjærefastheten. Hvis det handler om trykket vinkelrett balken ved støttene, skal man unngå å frese ut for mye (og egentlig bør beregningen gjøres med hensyn til dette, noe jeg tviler på at beregningsprogrammet har som et alternativ). Hvis det i stedet er bøyeholdfastheten i midten av balken (noe som er mer rimelig), påvirkes den ikke av at man freser ut ved støttene.

AXS
Eller sette små vinkler i hjørnene. Google pergola så ser du hvordan mange andre har gjort.

Nå er jeg ferdig og jeg er ganske fornøyd! Det ble 45x220 gjennomgående og 95x95 stolper. 😃

Det eneste som gnager litt er at den ikke er helt stum i sideveis, men med den lengden ut fra huset mistenker jeg at det er vanskelig å oppnå uten stolper også på langsiden.

Jeg har festet stolpene ordentlig i solide bjelker nede ved terrassen rett over pilarene, så det er ikke der nede det beveger seg, men det er selve stolpen i seg som svaier noe høyere opp hvis man tar i og forsøker å riste på den.

Ville skråstag i forkant hjelpe stabiliteten sideveis? Jeg tror ikke det er noe problem egentlig, da det er så pass lite, men litt irriterende 😋

Takk for all hjelp og gode forslag tidligere i tråden!

• Pergola med trestolper og takbjelker på en treterrasse ved et hvitt hus, omgitt av hage og skog. Bord med stoler på terrassen.
P
Ja, du bør sikte ved overkant av stolpene, selv om det bare beveger seg litt nå så med vinden og værens krefter så vil det bli verre...

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja du bør strekke ved overkant av stolpene, selv om det bare beveger seg litt nå så med vinden og værens makter vil det bli verre..
Ok da kjører jeg på det! Blir uansett finere med stivere så det gjør ingenting. Blir det bra med 2 stivere per seksjon, altså 4 totalt? Tenkte meg kanskje med 45x45 treverk i så fall så det passer med bjelkene.

P
berisen berisen skrev:
Ok då kjører jeg på det! Blir uansett finere med strevere så det gjør ingenting. Blir det bra med 2 strevere per seksjon, altså 4 totalt? Tenkte kanskje med 45x45 virke i så fall så det passer med stenderne.
Ja to per seksjon høres bra ut men jeg ville ha tatt litt kraftigere stender siden 45x45 er litt svakt..

Rejäl skrev:
Ja to per seksjon høres bra ut men jeg ville tatt litt kraftigere regel da 45x45 er litt spinkelt..
Det ble 45x70 og nå føles det mye mer stabilt. Takk for tips. 👍

• Trebjelker i pergola over terrasse ved et hvitmalt hus, med hagemøbler under og skog i bakgrunnen.
  • Liker
Granngubben og 3 andre
  • Laddar…
P
berisen berisen skrev:
Det ble 45x70 og nå føles det mye mer stabilt. Takk for tips. 👍
Stilig..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.