5.136 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Dimensjonering regel pergola/terrasse med lang lengde
En siste kommentar bare:
Om du kan redusere takbjelkenes spennvidde med to-tre desimeter så reduseres utbøyningen en hel del. Kan jo være verdt å teste i beregningsprogrammet, om ikke B = 4500 mm er hogget i stein.
Om du kan redusere takbjelkenes spennvidde med to-tre desimeter så reduseres utbøyningen en hel del. Kan jo være verdt å teste i beregningsprogrammet, om ikke B = 4500 mm er hogget i stein.
Det kommer an på om utnyttelsesgraden gjelder for bøyeholdfastheten eller skjærefastheten. Hvis det handler om trykket vinkelrett balken ved støttene, skal man unngå å frese ut for mye (og egentlig bør beregningen gjøres med hensyn til dette, noe jeg tviler på at beregningsprogrammet har som et alternativ). Hvis det i stedet er bøyeholdfastheten i midten av balken (noe som er mer rimelig), påvirkes den ikke av at man freser ut ved støttene.G Granngubben skrev:
Nå er jeg ferdig og jeg er ganske fornøyd! Det ble 45x220 gjennomgående og 95x95 stolper. 😃
Det eneste som gnager litt er at den ikke er helt stum i sideveis, men med den lengden ut fra huset mistenker jeg at det er vanskelig å oppnå uten stolper også på langsiden.
Jeg har festet stolpene ordentlig i solide bjelker nede ved terrassen rett over pilarene, så det er ikke der nede det beveger seg, men det er selve stolpen i seg som svaier noe høyere opp hvis man tar i og forsøker å riste på den.
Ville skråstag i forkant hjelpe stabiliteten sideveis? Jeg tror ikke det er noe problem egentlig, da det er så pass lite, men litt irriterende 😋
Takk for all hjelp og gode forslag tidligere i tråden!
Det eneste som gnager litt er at den ikke er helt stum i sideveis, men med den lengden ut fra huset mistenker jeg at det er vanskelig å oppnå uten stolper også på langsiden.
Jeg har festet stolpene ordentlig i solide bjelker nede ved terrassen rett over pilarene, så det er ikke der nede det beveger seg, men det er selve stolpen i seg som svaier noe høyere opp hvis man tar i og forsøker å riste på den.
Ville skråstag i forkant hjelpe stabiliteten sideveis? Jeg tror ikke det er noe problem egentlig, da det er så pass lite, men litt irriterende 😋
Takk for all hjelp og gode forslag tidligere i tråden!
Ok da kjører jeg på det! Blir uansett finere med stivere så det gjør ingenting. Blir det bra med 2 stivere per seksjon, altså 4 totalt? Tenkte meg kanskje med 45x45 treverk i så fall så det passer med bjelkene.Rejäl skrev:
Ja to per seksjon høres bra ut men jeg ville ha tatt litt kraftigere stender siden 45x45 er litt svakt..berisen skrev:
Klikk her for å svare