Hei!
Jeg er virkelig nybegynner på alt som har med bygging å gjøre, men jeg er litt sånn at jeg gjerne prøver å løse problemet selv. Jeg vil imidlertid absolutt ikke gjøre noe jeg ikke er sikker på vil holde. Jeg skal bygge en hems i leiligheten min i den ene delen av et rom som er 6x4m, altså innerst mot den ene kortsiden. Det skal være ca 2m ut i rommet og mellom veggene blir det altså omtrent 4m.
Jeg har tenkt meg at det blir som et innertak under hemsen, og et gulv over, der sengen er senket ned i gulvet, så selve profilen på hemsen blir ca 30cm eller noe slikt. Nå er spørsmålet litt rundt dimensjonering og innfesting.
Jeg har vurdert å sette bjelkesko med ekspanderskruer i veggen, men er ikke helt sikker på om det er betong eller tegl i veggen. Hvis det er tegl kan det hende at en annen innfesting må gjøres. Den innerste bjelken kan jo festes mot kortsiden på veggen, og så er min tanke at det blir en 30 cm ut i rommet, deretter et opphold for sengen. Sengen er tenkt å være 140cm, så neste bjelke blir 170cm ut, og den siste 200 ut. Spørsmålet er litt om denne konstruksjonen vil fungere, samt noen tanker rundt dimensjonering på bjelkene. Jeg vil jo være helt sikker på at det holder. 45x225-laminert treverk et sted, kan det være fornuftig for eksempel hvis nå øvrige virker ok.
Jeg legger ved en veldig enkel skisse som jeg veldig vakkert har laget i paint
I selve senge-området blir det trolig en ramme rundt langs bjelkene som madrassen kan hvile på.