Skal bygge en åpen farstukvist og overliggerne på kortsidene blir sannsynligvis 125x125 mm i massivt tre, 2500 mm lang.

For opplagene har jeg to alternativer.

1. Innfesting i vegg og kun i stolpe på 2500 mm fra veggen.
2. Samme, men i tillegg en stolpe på 1900 mm fra veggen.

Tilfelle 1 blir da, slik jeg ser det bevegelig opplag i begge ender, mens tilfelle 2 blir fast innspenning i ytterenden.

Det enkle spørsmålet er om tilfelle 2 gir 24% (lineært forhold) mindre nedbøyning enn 1, eller om det blir betydelig mye bedre?!

Noen som har formlene i hodet, det er typ 35 år :eek: siden jeg leste fasthetslære.. ?! ..

Bilde på tilfelle 1! Bjelken går over trappen.

Illustrasjon av en åpen farstukvist foran et hus med røde detaljer. Trappen leder opp til inngangen, omgitt av hage og stakittgjerde.

Skal det se ut som på bildet (det ser veldig fint ut) så blir det ikke mye last å snakke om, kan maks dreie seg om last fra 1m2 skråtak som bjelken skal ta opp.

Jeg hadde gått for alt 1.

Jeg bygde lignende, min stolpe sitter i trefasade, med 3 stk 8mm skruer som går inn i stommen bak.
Hammarbandet/overliggeren er deretter festet i stolpen.
Kan du/vil du ikke stille stolpen på "gulvet"?

Ja, det skal bli som på bildet over. I alternativ 2 dog også med en stolpe umiddelbart til høyre for trappen. Kan ikke ta æren for skissen, vi hyrte inn en arkitekt noen timer for flere år siden.

Inne ved veggen skal det bli en stolpe med tiden, men ikke til å begynne med siden huset skal pusses om. Tanken er derfor å feste bjelken i eksisterende hull i veggen og montere (halv-)stolpene mot veggen senere etter pussingen.

Bildet nedenfor viser den ikke fullt så vakre virkeligheten med spor etter den tidligere murede forstuen som jeg har revet. Det hadde selvsagt vært logisk å pusse opp huset først, men det ligger i fremtiden og den nye døren må beskyttes så snart som mulig da den begynner å vise spor av været.

Gammelt hus med rosa puss, slitt utseende. Terrasse med trapper og dobbel dør. Spor etter tidligere murverk er synlig ved inngangen.

Når det gjelder bjelken, er jeg litt bekymret for at den kommer til å henge ned hvis jeg ikke setter en ekstra stolpe til høyre for trappen, men dere tror altså ikke at det er noe risiko?

Sist redigert:
Enig med øvrige en 5x5" på 2,5 m bøyer seg ikke for den lasten.

Høres bra ut! Da blir det ingen ekstra stolpe. Takk alle for rådene!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.