Jeg har en terrasse som jeg har revet og skal erstatte med en ny. Dessverre har vi en stolpe i midten som vi gjerne vil fjerne. (Se bilde nedenfor). De to stolpene som finnes på bildet er 140x45mm og bærer opp bjelker som er ca 45x220. Disse bjelkene er skjøtet på midten på stolpen og går fra veggen til ytterste stolpen.
Jeg vet dessverre ikke nøyaktig hvordan de er festet inne i veggen da jeg ikke kan se det, men der de går inn i veggen er det bare den høyre av bjelkene, samt den lille "stumpen" som virkelig går inn i veggen. Den venstre bjelken går kun fram til veggen. Det sitter flere av disse "stumpene" langs bjelken og der er alle 3 spikret sammen.
Er det mulig å fjerne stolpen i midten? Hvis det er mulig, hva slags dimensjoner trenger man på stolpen som skal stå i hjørnet (ved takrennen) samt hvilke dimensjoner på bjelken som skal gå fra veggen til stolpen?
Bredden på terrassen er ca 6m og dybden fra terrassedøren til stolpene er ca 2m. Stolpene er plassert med ca 3m avstand fra hverandre.
Legger ved øvrige bilder, som jeg har sett i lignende tråder, som ofte etterspørres. Vi bor i snøsone 1,5.
Med ledelse av bildet fra loftet synes jeg det ser ut som om takstolene hviler både på ytterveggen og bjelken i verandaens ytterkant. Om det stemmer, er det ganske beskjedne laster på den sistnevnte. Å bytte til en 6 m lang limtrefjøl ville kreve i størrelsesordenen 90x270. Hrnpileren holder med en 90x90 limtrestolpe. Du bør ha en takstolstegning som det ville vært interessant å se.
Hei og takk for ditt svar.
Dessverre kan jeg ikke finne noen flere tegninger i de dokumentene jeg fikk da vi kjøpte huset, og jeg tolker det som at vi burde hatt det?
Det kommer litt an på når huset ble bygget og hvilken type hus det er. Det hadde vært en enkel måte å verifisere vurderingen min. Med utgangspunkt i hvordan det ser ut i dag kan man dog alltid regne bakover. Er det en 45x220 med som mest 3 m spennvidde?