Hei!
Jeg har til hensikt å åpne en åpning i ytterveggen (2800 mm) for et karnapp i mitt hus med bindingsverk fra 1932. Huset har valmtak med vinklene 67 grader og 42 grader. Husets bredde er 9200 mm.
Tanken går mot limtre, og det finnes minst to forskjellige applikasjoner fra produsenter som Moelven og Svenskt Trä som kan hjelpe med dimensjoneringen. Går jeg inn på Svenskt Trä og velger 1,5-planshus og legger inn mine verdier, får jeg frem at det holder med 45x195 i C24 kvalitet for å oppfylle kravet på L/300 i nedbøyning. Det bør nevnes at jeg da har lagt inn en takvinkel på 60 grader siden valmtak ikke finnes som alternativ i applikasjonen. Jeg har et flislagt bad over åpningen og vil ha større marginer. For å nå L/600 holder det imidlertid med 56x225 limtre. Moelven gir derimot at jeg trenger 140x225 limtre for å nå L/600. Her kan jeg imidlertid ikke velge høyere takvinkel enn 45 grader.
For å sjekke rimeligheten har jeg også sett på beregning for et topplanshus som bare finnes på Svenskt Trä. Går jeg inn med mine verdier (42 graders takvinkel) så får jeg i stedet frem 90x405. Forskjellen mellom 1,5 plan og 2 plan på Svenskt Trä er med andre ord enorm. Jeg kan til en viss grad forstå at det blir høyere last fra etasjeskillet i overetasjen, og med at det er likt med underetasjen når man beregner 2 plan, men så mye burde det ikke skille.
Interessant er at støtteaksjonen i alle de 3 tilfellene blir ca 40 kN, noe lavere for 1,5 plan sammenlignet med 2 plan, hvilket føles logisk. Med samme støtteaksjon burde nedbøyningen bli lik ved lik spennvidde, eller er det noe annet jeg har oversett?
Med vennlig hilsen
Björn Widarsson