Hei,
Jeg håper at dette er riktig del av forumet, til tross for at det handler om beregninger i den mindre skalaen. Det gjelder hovedsakelig dimensjonering og delvis også innfesting av konsoller til en stor baderomskommode i terrazzo.

Avhengig av utformingen beregner jeg at den vil lande på ca. 65-75 kg. Deretter må den selvsagt klare ytterligere belastning hvis noen lener seg/henger seg på kommoden eller hvis for eksempel et barn klatrer opp på den.

Konsollene må med andre ord være skikkelig kraftige i godset, antar jeg.
Det jeg lurer på er hvor kraftige?
Og hvordan disse på mest effektiv måte utformes og festes inn i veggen?

En ytterligere utfordring er at vi ikke vil at den bygger ned for mye. Vi har nemlig bare 160mm i høyde å holde oss til. Alt under den høyden blir synlig da kommoden er ment å henge fritt. Jeg tror det framgår av vedlagte tegning hvordan jeg mener. Jeg vil altså ikke at konsollen i seg selv skal stikke ned for mye under kommoden og synes hvis man står litt på avstand. Det ville selvsagt vært bedre om den kunne få være høyere med bedre anleggsflate mot veggen, men er det mulig å holde den innenfor 160 mm ville det selvsagt vært topp. I verste fall, hvis dere ikke tror det holder, kan vi vel gå ned noen cm til og fortsatt holde dem relativt skjulte.

Den bakre veggen består av konstruksjonsbetong, tettsjikt, festemasse og 12mm terrazzo ytterst (Holder den for trykket/kraften fra konsollene?). Sidevegg i svak reisverkskonstruksjon.

Utover denne kraftige konsollen trenger vi også en til en underhylle. Denne er derimot laget i lakkert MDF, så vekten i seg selv er ikke særlig høy. Derimot må den klare at for eksempel et litt større barn klarer å stille seg på platen i forkant. Her er det dessverre samme sak at vi har minimalt med høyde å bevege oss med på grunn av rør som går veldig nært under hyllen. Denne trenger derfor bare å være 60-70mm høy nærmest veggen og smalere ytterst. Den kan kanskje for eksempel bli laget som en U i henhold til ønskede mål? Se skisse hvordan jeg tenker meg det spontant. Dere må gjerne foreslå en bedre løsning her også om dere har andre ideer.

Som sagt, ideer på hvordan denne bør utformes mottas med takk. Jeg regner med å måtte finne en smed for å la fremstille disse spesifikt for mitt formål. Da trenger jeg å lage en skisse eller tegning for dette, som utgangspunkt, men jeg er dessverre ikke i stand til å regne på eller estimere noe slikt.

Takk på forhånd!
Mvh,
Jesper

Ritning av badrumskommod visar mått och sektioner för infästning av konsoler. Detaljerad design för vikthantering och minimal synlighet i terrazzo.
Ritning som visar design og dimensjoner av badrumsinnredning og hyllestøtte i et bad med overblikk, inkludert detaljer om veggmontering.

Noen som kan anbefale hvor man skal henvende seg for å løse et slikt spørsmål?

God helg!

Hva er det for en kommode? Er den tilstrekkelig formstabil i seg selv, eller vil konsollene være en del av kommodens konstruksjon?

Hei,
Det er en kommode av stein, eller egentlig terrazzo. Den er limt og formstabil i seg selv så den trenger ingen ramme eller lignende å hvile på, men jeg har tenkt meg 3 støttebjelker/konsoller som skal vektes inn og bære vekten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.