Hei,

Henvender meg i første omgang til dette forumet da det er først og fremst konstruksjons holdfasthet som jeg funderer på.

Jeg skal bygge en terrasse og vil forsøke å lage en tidsriktig terrasse. Huset er bygd i 1945, noe som innebærer at terrassene ofte ser slik ut.

To-etasjes hus med moderne balkong i metall og hvite søyler, utemøbler og grønn plen. Balkong har blomsterpotter langs rekkverket.
Gult hus med overbygd veranda, metallrekkverk og eldre takstein. Omgitt av busker og trær.

Jeg tenker å forsøke å oppnå dette med en bjelke i veggen, den kommer rett over kjellerfundamentet som er i betonghullstein. Over (der jeg kommer til å sette bjelken) er det bærende 2"x4" spontet og skråspikret plankestamme.

Pilarene tenker jeg å bruke 200x200 mm. Totalt 4 stk. I lengden 8 m.
Bjelkelag tenkte jeg 2 stk skruelimede 45x220, men kunne gå opp til 3 stk skruelimede (de får jo plass oppå pilarene).

Spennvidden på bjelkelaget blir 3,5 m. Jeg hadde tenkt meg cc400 og 45x190, men kan jo gå opp til 45x220 hvis det gir bedre holdf. Alt vil være i "ett fag" på grunn av høyden på bjelkelaget, så jeg vil bruke bjelkesko for bjelkelaget.

Se bilder (ikke helt målestokkriktige).

Hva tror dere? Er det underdimensjonert? Hva er svakeste ledd?

Skisse av altan med mål, inkludert bærende bjelker 2x45x220 mm, stolper 200x200 mm, og bjælkelag 45x190 mm eller 45x220 mm. Spennvidde 3,5 m.
Byggetegning som viser planlegging av en altan med detaljerte dimensjoner for bjelker, stolper og bærende strukturer.

Beste hilsener,
Viktor J

Vinner jeg noe på å legge inn en ekstra bærende bjelke på midten (uten støtte), typ 2 stk. skruvlimmede 45x220?
(Siden jeg først og fremst ikke vil ha høyden på bjelkelaget, tenker jeg at man deler opp bjelkene i to deler slik at de går fra ytre bærende bjelke-mellom bjelke-bærende bjelke i veggen)

Tverrsnitt-tegning av konstruksjon med bærbjelker og stolpe av trykkimpregnert tre, med forslag til ekstra bærbjelke, og dimensjoner angitt.

Reviderer meg selv

Tenker meg nå cc300 på bjelkelaget og 45x220. Bærebjelkene fortsatt skruvlimte 2 eller 3 45x220.

Ifølge treveilederen får jeg ca 15mm nedbøyning med bjelkelagets oppbygning. Men den tar ikke hensyn til om bærebjelken også svikter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.