Hei!

Jeg planlegger å bygge en carport/garasje etter egne mål og trenger hjelp med dimensjonering av materialer. Har lett rundt etter byggeinstruksjoner på svenskträ for dimensjoneringsguide, men finner ingenting som direkte passer mine planer.

Bygningens planlagte mål er (B)3,5m x (L)5,4m (H)2,4m (takbjelke) eksklusiv takutstikk og skal stå i snøsone 2.0.

Med tanke på bredden tenker jeg at en form for saltak (blikk) ville passet best, om det ikke finnes bedre konstruksjoner?

Eksempel.

Stolper: 220+220+220 4x2st
Bærebjelke: 220mm.
Takbjelker (med stendere): 2 stk boltlimt 220mm i cc60.

Kan dette være en holdbar løsning?

Veldig takknemlig for løsninger og forslag.

Mvh Vold

Om spennet er under 3,5m bør vel 45*220 funke. Et tips er jo ellers å velge bedre treverk dvs. høyere styrkeklasse (eller å legge takbjelkene tettere)

Selv har jeg bygget traktorcarport med hjemmesaget 2*8" det holder utmerket og om nedbøyningen er noe større enn anbefalt er ikke noe som forstyrrer meg da jeg ikke pleier å oppholde meg på taket.

• Liker
vold
  • Laddar…
Hei,
Her finner du det du trenger for å dimensjonere byggingen. Toppbra verktøy!

F fribygg skrev:
Om spennvidden er under 3,5m bør vel 45*220 funke. Et tips er jo ellers å velge bedre treverk dvs høyere styrkeklasse (eller å legge takbjelkene tettere).

Selv har jeg bygd traktorcarport med hjemmesagd 2*8" det holder utmerket og om nedbøyningen er noe større enn anbefalt er ikke noe som plager meg da jeg ikke pleier å oppholde meg på taket.
Ok, takk for svar!

Så anslagsvis skulle C24 lekter med mål 45x220 i CC60 funke, men på grensen da? Jeg foretrekker litt grovere dimensjoner for å være på den sikre siden og holde meg til reglene.

Unnskyld dumt spørsmål nå, men øker eller minsker belastningen avhengig av takkonstruksjon? Et saltak i mitt eksempel vil jo i ren vekt veie mer, men samtidig tåle høyere påkjenninger enn et "enkelttak" når det kommer til vind og snø, eller? Jeg er absolutt åpen for forslag her og gjør helst det så enkelt som mulig for meg selv da jeg aldri har bygd et tak før.

Et lignende eksempel (se lenke) med bare noe mindre mål som finnes på byggbeskrivelser.se har både svakere dimensjoner, dårligere styrke og større CC avstand. Derimot et "enkelttak" med lavere totalhøyde på 2,4m i sammenligning med mitt eksempel som sannsynligvis blir nærmere 4m. At jeg vurderer saltak er at jeg innbiller meg det blir sterkere type konstruksjon ved større høyde? Er ikke så veldig bekymret for snø, men sterke vinder på et "enkelttak" får vel et helt annet vindfang enn på et saltak, derav behovet for grovere dimensjoner?

https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Carport-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8785&Doc=Broschyr

Sist redigert:
M Magnus_Nordmark skrev:
Hei,
Her finner du det du trenger for å dimensjonere byggingen. Kjempebra verktøy!
Takk, men ser ingen lenke?

M Magnus_Nordmark skrev:
Savnet linken før, her finner du kjempebra dimensjoneringshjelp:

[lenke]
Takk. Jo, jeg utgår litt fra beskrivelsene der men har vanskelig for å anvende det direkte på målene i mitt planlagte bygge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.