Jeg holder på å vurdere litt forskjellige utforminger av søyler som skal bære en HEA-bjelke. På grunn av plassmangel ønsker jeg helst å kunne plassere en stålbjelke i en vegg (som er ca. 8 cm tykk).
Men jeg har satt meg fast i mine forsøk på å beregne styrken på en VKR 80x40x5 søyle som er 2,3 m lang og skrudd fast i begge ender.
Lasten på den horisontale HEA-bjelken består av oppleggsreaksjonen fra 2 stk. takstoler som slutter ved ca. 1/3 av takfallet, dvs. bare 1/3 av takfallet vil belaste konstruksjonen grovt regnet. Med snølastsone 2,5 og grov overslag av takarealet + egenvekt får jeg lasten til ca. 20 kN per takstol. Søylene skal dermed bære 20kN/stk uten å knekke.
Bjelketabeller gir treghetsradius på 27,4 mm samt 15,5 mm for VKR 80x40x5 (virker det rimelig?)
Dette skulle gi et slankhetstall på 89 hvis man regner på en fast inspent bjelke (2300*0,6/15,5).
Holder dette? Eller har jeg regnet helt feil? og hva mer bør man sjekke?
Vær så snill, hjelp en som har rotet bort sin pdf med formler og har dårlig søkemotor-karma for å finne formelsamlingen igjen.
Du trenger/skal ikke finne på egne sikkerhetsfaktorer på lastene. Søk etter lastkombinasjon STR 6.10b så får du sikkerhetsmarginen i henhold til normen om du følger den.
To takstoler burde kunne veksles av med en trebjelke?
Du trenger/skal ikke finne på egne sikkerhetsfaktorer på lastene. Søk etter lastkombinasjon STR 6.10b så får du sikkerhetsmarginen i henhold til normen om du følger den.
To takstoler burde gå an å veksle av med en trebjelke?
Takk for påpekningen, jeg er helt enig med deg. Hensikten med min beregning var for å gjøre en rimelighetsvurdering av en løsning, og minnet mitt fra mine siste beregninger (for lenge siden) var at en rektangulær VKR 80x40x5 burde holde mer enn godt nok.
Nå som jeg vet at i det minste den løsningen kan fungere plassmessig, får jeg regne litt mer nøyaktig i henhold til alle kunstens regler.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.