Hei. Skal bygge en loftseng i guttens soverom og kommer til å utføre den bærende rammen i stål for å holde ned dimensjonene. Takhøyden er begrenset, så rammen vil bestå av et vinkeljern som holder en ribbebunn med madrass. Sider/rekkverk lages av plate. Sammenlignet med rammemadrass "sparer" jeg ca 15 cm i høyde.

Forutsetninger
Sengen skal plasseres langsmed rommets kortside som måler 330 cm i bredde. Hele rommets side skal altså utgjøres av seng (det blir 1 hel + en noe avkortet madrass). Veggen mot langsiden av sengen er betonghullstein og kortsidene er opplektet lettvegg (45-stender med OSB+Gips) med stående 45x95 som forsterkning i området der sengens hjørner blir. Alt dette styret gjør jeg for å slippe synlige stolper. Sengen skal altså bare festes mot 3 vegger og den ene langsiden blir da "fri".

Til spørsmålet
Ribbebunnen skal legges i en ramme av vinkelstål. Rammen sveises på stedet. Rammen festes i en langside og to kortsider (90 cm bred seng). Hvilken dimensjon på vinkelstål kan være passende for dette? En utbredt last av et antall barn (man får vel anta kanskje 300 kg) skal det holde for. Verste fall blir vel om to voksne setter seg på midten av den 330 cm lange "frie" strekningen.

Takk på forhånd til dere som tar dere tid til å svare!

Om man dimensjonerer med hensyn til en maksimal nedbøyning på 11 mm (= 1/300 av lengden) så kunne jeg tenke meg at det trengs en L-profil som er 60x60x6. Noe forenklet antar jeg at halve lasten havner på forkanten. Men det er jo først og fremst en smakssak.

Forstår ikke hvordan du sparer høyde med en stålkonstruksjon, ribbebunn+madrass og overmadrass er vel like tykke uansett rammemateriale?
En høyere frontbjelke i tre vil skjule madrassen og være en del av fallsikringen.

Om man vil ha en lav frontbjelke men i tre, så kan man gjøre som på dette bildet jeg fant, og gjøre stigen til en del av den bærende konstruksjonen.
Svart trehøy køyeseng ramme uten madrass, med integrert stige som en del av den bærende konstruksjonen, plassert mot en lys vegg.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Forstår ikke hvordan du sparer høyde med en stålkonstruksjon, ribbbunn+madrass og overmadrass er vel like tykke uansett rammemateriale?
En høyere frontbjelke i tre vil skjule madrassen og være en del av fallsikringen.

Om man vil ha en lav frontbjelke men i tre, så kan man gjøre som på dette bildet jeg fant, og gjøre stigen til en del av den bærende konstruksjonen.
[bilde]

Hei!
Hvor fant du bildet? Jeg vil bygge akkurat det samme men har null erfaring :seenoevil:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.