Vi skal bygge et attefallshus 7 x 4.3 m med hems i den ene enden og åpent opp i mønet ellers.

Vi har fått et tilbud på materialet som inneholder en limtrebjelke 90x315.
Huset skal bygges i Halland, snøsone 1.5, med betongpanner på taket.

Når jeg beregner hvilken mønebjelke som trengs på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/ ser det ikke ut til at 90x315 er tilstrekkelig.

Trengs det en søyle som støtte for bjelken ved inngangen til hemsen? Eller hjelper bjelkelaget for hemsen til på noen måte?
Plantegning av attefallshus med loft, viser innredning med sofa, bord, stol og skrivebord. Loftet er angitt med mål 2320. Plantegning av et attefallshus med dimensjoner 7x4,3 m, viser bad, kjøkken og stue. En stige fører til loftet, og døren er plassert ved stuen. Plantegning av et attefallshus med dimensjoner 7 x 4,3 m, viser loft i den ene enden og åpent opp i nocken. Dokumenterer seksjon AA med mål.

Nei, det trengs en stolpe. Passende plassering er ved loftkanten. Der er den knapt i veien.

• Liker
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nei, det trengs en stolpe. Passende plassering er ved loftkanten. Der er den knapt i veien.
Takk!

Ifølge beregningsverktøyet ser det ut som man kan gå ned til 90x270 eller 140x225 med en pelar der (limtre 115x115). Kan det stemme?

Grunnen er plate på mark, som allerede er støpt. Skulle man hatt en forsterkning i platen ved pelaren?

Ja det er riktig. Jeg nølte med om jeg skulle nevne det i mitt forrige innlegg. Jeg avstod siden jeg oppfattet det som at du allerede hadde balken. Det er fordi man kan utnytte en kontinuitetseffekt når balken (obs oskarvad) ligger over et mttstøtte og bare er utsatt for en jevnt fordelt last. Det oppstår et oppoverrettet moment over stolpen som motvirker nedbøyningen. 90x270 og 140x225 er helt likeverdige når det gjelder stivhet. Det burde vært en vot under platen. Stolpen får en last på ca 20 kN. Med en 115x115 stolpe blir det 17 MPa, som er i meste laget, så du trenger noe trykkutjevnende, om du ikke vil bile opp platen.

• Liker
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja det er riktig. Jeg tvilte om jeg skulle nevne det i mitt forrige innlegg. Jeg avsto fordi jeg oppfattet det som at du allerede hadde bjelken. Det skyldes at man kan utnytte en kontinuitetseffekt når bjelken (obs uskjøtet) ligger over et mttstøtte og bare er utsatt for en jevnt fordelt last. Det oppstår et oppoverrettet moment over stolpen som motvirker nedbøyningen. 90x270 og 140x225 er helt likeverdige når det gjelder stivhet. Det burde vært en vot under platen. Stolpen får en last på ca 20 kN. Med en 115x115 stolpe blir det 17 MPa, som er i meste laget, så du trenger noe trykkutjevnende, hvis du ikke vil pigge opp platen.
Nei, vi har ikke kjøpt bjelken ennå.

Det var jo synd at vi ikke visste det ved støpingen. :( Kan man jevne ut trykket tilstrekkelig på noen måte så man slipper å pigge opp platen? Hvis man gjør hele veggen ved inngangen til loftet bærende og deretter har en stolpe fra loftet og opp til mønet?

Blir det et mindre trykk på stolpen med 90x315-bjelken?

Bjelkens dimensjoner har bare marginal betydning. Det handler om å fordele stolpens last på en tilstrekkelig stor overflate i forhold til hva platen tåler. Kanskje med en kraftig stålplate. Bruk formelen last/overflate=trykk. kN/kvm = kPa.

• Liker
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Bjelkens dimensjoner har bare marginal betydning. Det handler om å fordele stolpens last på en tilstrekkelig stor flate i forhold til hva platen tåler. Kanskje med en kraftig stålplate. Bruk formelen last/flate=trykk. kN/kvm = kPa.
Hvilket trykk må man komme ned i for at betongplaten skal klare det?

Jeg var nok ikke helt med på hvordan du regnet fram 17 MPa ovenfor. Blir det ikke 20 / 0.115^2 / 1000 ~= 1.5 MPa? Eller tenker jeg feil? :confused:

Du har helt rett, 1,5 MPa skal det være. Det må ha ligget et annet tall og skvalpet i kalkulatoren. Jeg synes bare at tallfølgen virket rimelig. Hva platen tåler avhenger av betongkvalitet mm. Men 1,5 MPa høres mer håndterbart ut. Ellers kan du øke bjelkedimensjonen og droppe stolpen, f.eks. 190x360.

• Liker
Ozelot
  • Laddar…
Om det skulle være slik at man velger en stolpe, kunne man også utforme veggmøtet slik at man kan spre lasten over et større område på platen.

• Liker
Ozelot
  • Laddar…
Jo det er en intelligent tanke. Enten en regelvegg med en bjelke øverst eller kanskje en murt historie?
Edit: Når jeg ser på plantegningen så ser jeg jo en tverrstilt veggstump som kan utnyttes for dette formålet.

• Liker
bossespecial og 1 annen
  • Laddar…
Ja, det var nok så jeg mente før:)
At man sprer ut trykket på platen på den lille veggen ved inngangen til loftet?

Vi går helst ikke opp ytterligere i høyde på mønebjelken med tanke på den lille høyden vi har på loftet med attefallsreglene.

3D-modell av bygning med spesifikasjoner for dimensjoner og materialer. Viser midtbjelke, stolper, og takbjelker, med belastning og reaksjon i kN.
Jeg tolker tallene i beregningsverktøyet som at stolpen i midten vil ta den største lasten (30 kN), stolpen i den fjerne ytterveggen 12 kN, og ytterveggen ved loftet bare 2.5 kN. Er det korrekt?

Tror dere at det fungerer å spre ut 30 kN i den lille veggen ved loftet? Hvordan utformer man den for å spre det tilstrekkelig over platen?

Det er noe rart med den beregningen. Tallene stemmer ikke innbyrdes. Det kan være en programbugg. Det forventer kanskje at den midterste søylen står på midten. Ifølge min beregning bør lasten på midtsøylen være rundt 20 kN. Den ytre stolpen ved loftet bør ha en last som er ca. halvparten av den andres. Den tverrstilte veggen er absolutt nok for å utjevne søylelasten.

• Liker
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det er noe rart med den utregningen. Tallene stemmer ikke innbyrdes. Det kan være en programfeil. Det forventer kanskje at den midterste søylen står på midten. Ifølge min utregning bør lasten på midtsøylen være rundt 20 kN. Den ytre stolpen ved loftet bør ha en last som er ca halvparten av den andres. Den tverrstilte veggen er absolutt nok til å utjevne søylelasten.
Ok, rart at den regner feil på det, men høres bra ut at vi kan løse det så! Takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.