Hei alle sammen! Har prøvd en god stund å søke etter relevante emner, men begynner å føle at det må være bedre å spørre der kunnskapsbasen er størst!

Greien er at jeg ser på å bygge en ny liten fritidsbolig, alternativt et tiny house, eventuelt på hjul om det kreves eller i det minste flyttbart. Der kommer komplikasjonen at bjelkelaget jeg bygger trenger å tåle å flyttes, slik at det ikke blir korthus av hele prosjektet!

Med det i tankene vil jeg bygge så sterkt som nødvendig. Dimensjonene er noe i retning av 12x4 meter (på grunn av at det må gå på en lastebil/trailer), tenker jeg feil hvis jeg tenker at jeg trenger minst 2 hele bjelker på 12 meter, eller skal det heller skjøtes på en eller annen måte? Hvis jeg tenker feil, hvordan skal det bygges? Huset skal midlertidig bygges på pilarer/blokker, og jeg forutsetter at det må flyttes innen et par år, derfor må et løft være mulig.

Og om man går fram på den måten, hvordan skal treverket ligge? Hvis det ikke bygger for mye i høyden, føles det som en fordel, men kanskje det ikke er det? Bildet nedenfor er fra træguiden.se, fungerer dette for mine dimensjoner?
3d-0304-g32c-l.jpg

Kikket også litt på denne tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-bjaelklag-pa-plintgrund.122694/ <- er det noen info der jeg har nytte av? Kan jeg anvende det på mitt bygg?



Også dette bildet var interessant, også fra træguiden
oppen-plintgrund-bild2-v-0303-g08.jpg

Bildet ovenfor viser de 4,5 meter mellom pilarene, så mine 4m i bredde burde jo være greit. Og så bærelinjer som ser ut til å være sammenhengende. Men ettersom den er på den mengden pilarer, er det jo ikke snakk om at det skal holde noen laster over "4 punkter". Hvordan gjør jeg det så sterkt som mulig?

Jeg ber om unnskyldning hvis jeg stiller feil spørsmål, men man kan jo ikke lære uten å spørre. Takk for meg!
Mvh/ Robert
 
Sist redigert:
  • Liker
Mathilda Ö
  • Laddar…
Hei!

Jeg lurer på om du har kommet videre i denne saken, kanskje til og med bygget ferdig?

Jeg planlegger å gjøre et lignende bygge, et Tiny Hus på 10x3m som først skal bygges på pilarer for senere å flyttes på lastebil etter et år.

Ville vært veldig takknemlig for svar,
Mathilda Östman
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.