Er det noen her som kan hjelpe litt raskt med mål på en stålbjelke jeg tenkte ha i garasjen min? Tenkte ha den dels som litt støtte for takstolene og ha en sånn rullende taljeløfter i så jeg kan løfte litt greier, typ snøscooter, motorer osv, ingen store laster altså. Tenkte ha den mellom portene, den blir ikke sentrert under takstolene men det burde vel ikke gjøre noe?? Gulvarealet er 7,2m så bjelkens lengde må vel være gulvareal + veggtykkelsene? Si 8-10 m (gjør ingenting om den stikker ut i kaldavdelingen noen meter, de selges vel i 10 eller 12m lengder eller noe lignende?). Antar det blir en form for I-bjelke, eller holder det med H-bjelke? Bredden er 8.9m (gulvareal). Legger ved en rask skisse så dere ser hvordan jeg tenkte..

• Garageskisse med to porter og en stålbjelke over. Bjelken er til telferlyft og støtte for takstoler. Vises ukentrert under taket.
Hva har du for takstoler? Er takstolene frittbærende så bør de ikke belaste bjelken.

Som eksempel bøyer en IPE160 seg ned knapt 3cm hvis du belaster den med en punktlast på 500kg i midten mellom støttene.

Jeg har selv en bjelke med 8m spennvidde i min garasje, i den bjelken henger en 500 kg telfer. Min bjelke består av to IPE160 som sitter ved siden av hverandre, jeg får altså knapt 15mm nedbøyning hvis jeg maksimerer telferen midt på bjelken.

Fordelen med å bruke doble bjelker er at man også får en betydelig mye større sikkerhet mot vipping. I ditt tilfelle kan du også feste bjelken i takstolene for å unngå risiko for vipping.

I-profil er optimal om man ser til evne til å bære last i forhold til bjelkens egenvekt.
H-profil er optimal om man ser til evne til å bære last i forhold til bjelkens byggehøyde.

Sist redigert:
Det er fagverkstakstoler (sikkert kalles de det?), men litt custom. 2stk 45x45 med kryssfiner imellom, aldri sett noe slikt før.. Det er et gammelt militærlager så de kanskje er forsterket?? På noen få steder har fingerskjøtene glidd fra hverandre (på grunn av snøtyngde antar jeg) så har måtte forsterke der.. Tenker om jeg trenger å forsterke alle de horisontale stolene/underliggere eller hva de heter på noen måte? Planker som binder sammen 45ene? Eierne før den hv tidligere hadde begynt å spikre opp planker (med aldringsbestandig plast over), men jeg rev det ned da jeg ønsket å kontrollere takstolene og skal uansett legge ny plast, legge lekter og så plate innertaket. Tanker og tips? Sender et bilde så dere ser Tak med fackverkstakstoler i tre, delvis förstärkte med plywood, i et gammelt militærlager. Noen skjøter har sklidd litt fra hverandre. Skal jeg lekte tvers over eller langs med? Plate langs med stolerne, eller "tvers" over? Hvordan gjør snekkere? :)

Det du har i underrammen på fagverkstakstolen er såkalte lettbjelker eller masonittbjelker... ingenting custom der. Bevisst valg, mer sannsynlig. Slike bjelker gjør blant annet at kuldebroen blir mindre, hvis du hadde hatt isolasjon mot et undertak, men det har du jo ikke :-)

Spørsmål;
Skal du henge opp stålbjelken i underrammen på takstolen? Eller skal stålbjelken stå på egne søyler i endene? Av din skisse å dømme hadde jeg gjettet på alternativ 1. Men, det synes ikke jeg er det beste alternativet.

Ah ok, bra da med sånne lettbjelker. Skal jo isolere vegger og løsullisolere tak for å lage en varmedel. Finnes det en bra side som viser hvordan man gjør med isolasjonen ved takfoten? Skal det ikke være en liten luftspalte mellom kondensduken og den tynne kryssfinerplaten eller hva den kalles?
Bjelken skal stå på egne søyler, var bare en enkel skisse for akkurat bjelkens posisjon, så tenkte ikke på det :)

Ang. takfoten: sånn gjorde jeg på mitt hus. Isover lufta eller tilsvarende festes i sidene til takstolens overramme. Isover lufta er en pappskive med litt celleplastavstandsstykker på (til tross for dette overraskende dyr), så trenger ikke å være noe merkverdig som danner denne luftspalten. Skiven danner luftspalte og hindrer løsullen fra å tette den, da den sitter på veggen i nedre kant og deretter videre opp mellom takstolene.

Tverrsnitt av takfot med detaljerte målinger og instruksjoner for montering av Isover lufta, rennkrok, og løsull. Skjematisk tegning med beskrivelser.

Takk for bildet, perkylainen :ok:
Når man fotograferer tak innvendig, noe jeg bør tenke på? Legger man glespanel cc300 på tvers av takstolene, og plater langs med? Hadde ønsket å legge tp20 plater langs med takstolene, da det ikke er spikret rett mellom undersidene på takstolene (kan variere noen cm her og der..) og det da er lettere når platene bøyer seg med profileringen, om dere forstår hvordan jeg tenker.. Går det bra, eller?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.