Hei
Skal bygge ut huset i vinkel og trenger å bære av den bærende veggen med en limtrebjelke.

Jeg bruker beregningsprogrammet på moelvens hjemmeside, http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Problemet er at jeg ikke vet hvor stor egenvekt for takkonstruksjonen som skal angis?
I modellen finnes f.eks. 0,90 kN/m² og det er for "Betongtakstein / isolasjon / innvendig kledning"

Vi har et enetasjes Älvsbyhus, er det noen som vet hva denne hustypen har for egenvekt på takkonstruksjonen?

Slik er det tenkt:
Hull i bærende langside: 5130 (hull midt på langsiden i vinkel)
Husets kortside: 8320 (bærende innervegger mangler)

MVH
Johan

Noen generell vekt for enetasjes hus?

0,90 kN/m² er en utmerket verdi å regne med.

OK, det høres bra ut.
I beregnings snurren står det at jeg kan velge en 140x405 lagerbjelke, og at jeg da får 19mm nedbøyning ved bruksbelastning. Er 19mm OK for en fri åpning i veggen ved en utbygging i vinkel? Synes det i praksis?

MVH
Johan

Hei

Må målet være synlig? Ellers er det nok billigere og mindre med en stålbjelke av typen H.
Når det gjelder om det synes, så kan det nok gjøre det når den ikke sitter høyt oppe.

Lest den tråden nå, og stål virker interessant...
Noen som kan lenke til beregningsmodell for stålbjelke?
Passende sted å kjøpe stålbjelke på?

MVH
Johan

GDS Johan skrev:
OK, det høres bra ut.
I beregningssnurren står det at jeg kan velge en 140x405 lagersperre, og at jeg da får 19mm nedbøyning ved brukslast. Er 19mm OK for en fri åpning i veggen ved en utbygging i vinkel? Synes det i praksis?

MVH
Johan
Oftest synes man at det er litt for mye nedbøyning. 1/400-del av lengden er et vanlig mål.
I ditt tilfelle tilsvarer det 12 mm. Jeg ville gått opp en dimensjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.