Hallo!
Sitter og grunner på utbyggingen av verkstedet.

Nåværende forutsetninger:
Har en bygning på 10,5x6m bygget i isoleca på en plate som er ca dobbelt så stor og dermed ikke utnyttet fullt ut. Innertakhøyde 2,8m

Tenk målbildet
Ny bygning delvis "ovenpå den gamle" som skal bli 13x10,5m samt med 3,9m i innertakhøyde. Samt med overetasje for kaffekrok, kontor, lager osv.
Da jeg har en del stål liggende som jeg kunne tenke meg å bruke, funderer jeg på å legge 3 bjelker fra gavl til gavl med avbæring på midtveggen (ene gamle langside). Jeg har 300mm IPE bjelke som jeg tenkte bruke til dette. CC mellom veggene er 5,9m henholdsvis 6,9m.
Som søyler tenkte jeg enten bruke konstruksjonsvirke eller 160mm HEA bjelke om den er sterk nok.
I bjelkene tenkte jeg å felle ned 2x8 tommer med hjelp av bjelkesko som takstein og isolering skal hvile på

Snøson 2,5

Mitt spørsmål til alle som kan mer om styrke enn jeg, tåler IPE300mm dette med nesten 7m spennvidde.
Samt kan en 160mm HEA stå loddrett og bære vekten fra bjelkene uten å knekke

Legger ved en halvveis skisse fra google Sketchup hvordan jeg har tenkt. De hvite veggene er eksisterende murt og de røde er nye i tre.

3D-modell av en verkstedutvidelse med røde og hvite vegger, synlige bjelker for takstøtte, stor port og flere vinduer.

• Liker
hahe
  • Laddar…
Forresten, alle meninger mottas takknemlig selv om dere ikke er eksperter på styrkeberegning ;)

Om jeg har forstått riktig, er bjelkene totalt 13m lange. Hvis du lager dem i ett stykke og legger ut som på bildet ditt, blir det en meget sterk løsning, rent spontant tror jeg at IPE 300 klarer det med god margin. HEA 160 som søyle burde heller ikke være noe problem, i hvert fall ikke i gavelene, midtsøylene vil ta ca. dobbelt så mye last som søylene i gavelene, så disse tre bør kontrolleres for å sikre at HEA 160 klarer belastningen, risikoen er vel knekk i svakeste retning.

Tenk imidlertid på at søylene i midten må ha ordentlig underlag å stå på, det blir mange tonn som går ned der.

Til slutt vil jeg presisere at mine overveielser over er basert på intuisjon og selvfølgelig må du la en fagkyndig konstruktør regne på det, jeg har ikke kunnskap til å regne på dette belastningsutfallet hvor man må ta hensyn til både snølast og vind.

Sist redigert:
magefølelser og bondfornuft rekker som regel langt, selv om det ofte fører til kraftige overdimensjoner :D

skal på sikt prøve å finne noen som kan regne på det også men den samlede erfaringen på forumet er veldig verdifull å få først

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.