15.786 lest ·
3 svar
16k lest
3 svar
Dimensjoner til gjerde av armeringsnett - konstruksjon?
Vi tenkte å bygge et langt gjerde av armeringsmatte som rosene skal klatre på. Det blir ca. 15 meter langt og knapt 2 meter høyt. Vi tenkte å bruke betongfundamenter og trestolper, men spørsmålet er hva som kreves for å få det stabilt? Holder det med 70x70 eller må vi bruke 95x95? Hvor langt skal avstanden mellom stolpene være? Må man bruke langsgående lekter og hvilken dimensjon skal de i så fall ha? Og hvordan skal de plasseres? Øverst? Nederst? På midten? Som skråstivere? Vi vil gjerne bruke så lite tre som mulig fordi det gir et klumpete inntrykk.
Spørsmålet er hvordan man får en slik konstruksjon til å stå når det ikke er bygget i vinkel. Det skal bare være rett. Vinden kommer i 95 av 100 tilfeller til å blåse langs gjerde, så det står ikke med bredsiden mot vinden, men noen unntak kan selvfølgelig finnes (det blåser kanskje ikke alltid fra vest eller øst, men nesten).
All hjelp mottas med takk!
Spørsmålet er hvordan man får en slik konstruksjon til å stå når det ikke er bygget i vinkel. Det skal bare være rett. Vinden kommer i 95 av 100 tilfeller til å blåse langs gjerde, så det står ikke med bredsiden mot vinden, men noen unntak kan selvfølgelig finnes (det blåser kanskje ikke alltid fra vest eller øst, men nesten).
All hjelp mottas med takk!
Vi har 15-20 m av omtrent det dere ønsker å gjøre. Vi har 100*100 stolper, som lengst ca 2400. Vi har brukt både støpe fundament på stedet og senere ferdig fundament. Jeg synes dere skal grave dypt og støpe fundament på stedet i henhold til alle kunstens regler, altså med en kake betong i bunnen, armeringsjern i midten, støperør og stolpesko, og gjør en pen avslutning rett over bakken. Det blir alltid litt ustødig, så derfor er det greiest å gjøre det så stødig som mulig. Men det er mulig å få det overraskende stabilt også med ferdig fundament. Da kjøper dere de lange fundamentene og graver passe store hull, altså slik at dere har plass til å fylle igjen med materialer, men ingen bombekratre, da blir det vanskelig å pakke det til igjen. Vann når dere fyller igjen slik at materialet setter seg bedre. Vi har imidlertid en seksjon stagget ved å ha bygget den sammen med stolper og tak rundt en uteplass, en regel i 45 grader fikser biffen. Sett stolpene på avstand som samsvarer med armeringsmatt e dere kjøper. Vi har ca 2000mm mellom våre stolper, det kunne vært både mer og mindre. Husk at vinterdager med mye våtsnø kan gjøre at gjerdet blir helt dekket, og et vindkast på det så....
Ja, nettopp. Vi har festet bjelker mellom stolpene i overkant. Vi tok 49*95, en på hver side. Men det hadde sett penere ut med 140 eller 170 bredde, og dessuten holder det fint med vanlig ytterpanel i 22 tykkelse. Bygger man med impregnert arbeid, så blir kanskje 28*120 greit. Men disse overliggerne gjør ikke så mye for stabiliteten, armeringsnettingen stiver derimot opp i lengderetningen riktig bra. Jeg festet nettingen med solide klammer på baksiden av stolpene. Ikke den peneste løsningen, men den er snart dekket av klatreplanter uansett.
Klikk her for å svare