Hei!
Vi ønsker å sette opp et gjerde bestående av en noe tettere gjerderel nedentil (loddrette ribber samt en overligger rett oppå disse), pluss en overligger på høyere høyde, og lurer på hvilke dimensjoner vi bør velge på stolper, ribber osv. Stolpene skal være 2,0 m høye, den nedre gjerderelen skal være ca. 1,2 m høy, og den øvre overliggeren skal være på ca. 1,9 m høyde. Vi tenker oss at de loddrette ribbene skal være 7 cm brede og at det skal være 2 cm glippe mellom ribbene. Noen spørsmål:
1) Hvilken dimensjon bør stolpene ha? 7x7 cm? 9,5x9,5 cm?
2) Er det hensiktsmessig å ha 180 cm mellom stolpene? Mindre? Mer?
3) Holder det om overliggerne har dimensjonen 4,5x7 cm? (Vi vil eventuelt plante eføy eller en annen klatreplante på enkelte deler av tomten, så overliggerne må tåle vekten av snødekte klatreplanter.)
4) Hvilke dimensjoner bør de vannrette lektene (som holder ribbene sammen) ha?
5) Finnes det noe som taler imot 7 cm ribber med 2 cm glippe, i relasjon til de øvrige målene?
Mange takk for alle tips og synspunkter vi kan få!
Vi ønsker å sette opp et gjerde bestående av en noe tettere gjerderel nedentil (loddrette ribber samt en overligger rett oppå disse), pluss en overligger på høyere høyde, og lurer på hvilke dimensjoner vi bør velge på stolper, ribber osv. Stolpene skal være 2,0 m høye, den nedre gjerderelen skal være ca. 1,2 m høy, og den øvre overliggeren skal være på ca. 1,9 m høyde. Vi tenker oss at de loddrette ribbene skal være 7 cm brede og at det skal være 2 cm glippe mellom ribbene. Noen spørsmål:
1) Hvilken dimensjon bør stolpene ha? 7x7 cm? 9,5x9,5 cm?
2) Er det hensiktsmessig å ha 180 cm mellom stolpene? Mindre? Mer?
3) Holder det om overliggerne har dimensjonen 4,5x7 cm? (Vi vil eventuelt plante eføy eller en annen klatreplante på enkelte deler av tomten, så overliggerne må tåle vekten av snødekte klatreplanter.)
4) Hvilke dimensjoner bør de vannrette lektene (som holder ribbene sammen) ha?
5) Finnes det noe som taler imot 7 cm ribber med 2 cm glippe, i relasjon til de øvrige målene?
Mange takk for alle tips og synspunkter vi kan få!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I et slikt prosjekt blander man konstruksjon og estetikk. 7x7 cm stolper er sikkert nok, men 9,5x9,5 cm gir et mer skulpturelt inntrykk. Det finnes en god måte å løse problemet på, og det er å tegne opp gjerdet i målestokk. Utendørskonstruksjoner pleier man å måtte overdimensjonere litt, dels fordi tre utendørs har litt dårligere egenskaper, dels fordi de geometriske forholdene (smale og lange konstruksjoner) forsterker inntrykket når gjerdet henger ned.
Egnet avstand mellom stolpene avhenger først og fremst av dimensjonene på de horisontale delene og estetiske synspunkter. Med 1,8 m holder det med 4,5x7 cm. Som overligger på lavkant holder 4,5x7 cm også. Den målelige utgangspunktet er gjerderibbene. Med så små mål på disse synes jeg at øvrige mål harmonerer.
Egnet avstand mellom stolpene avhenger først og fremst av dimensjonene på de horisontale delene og estetiske synspunkter. Med 1,8 m holder det med 4,5x7 cm. Som overligger på lavkant holder 4,5x7 cm også. Den målelige utgangspunktet er gjerderibbene. Med så små mål på disse synes jeg at øvrige mål harmonerer.
Takk Justus! Det høres ut som vi ikke er helt på villspor, daJ justusandersson skrev:
Klikk her for å svare
