Svigerfar har en garasje på kanskje 5m bred og lang som huset. Det står en terrasse oppå. Nå er alt råttent og klart til å rives. Det var nok et fuskebygg. Treverket og isolasjonen i taket er fuktskadet deluxe. Det ser ut til å ha rent langs veggen og ned. Det brukes selvfølgelig ikke. Men jeg vurderer å hjelpe dem med å bygge det opp igjen. Jeg antar at det skal være limtre tvers over. Kan selvfølgelig snakke med proffene, men jeg ble nysgjerrig på omtrent hvilken størrelse på limtreet det minst bør være? Og hvilken c/c-avstand?

Ja, noe annet enn limtre fungerer ikke. Bjelkenes dimensjoner og c/c henger sammen. Jo større c/c desto større bjelke og omvendt. Hvis du legger limtredragerne på tvers (med 5 m spennvidde) på c/c 1200 bør de være 90x315 mm. Går du ned til c/c 600 holder det med 90x270. Går du opp til c/c 2400 kreves 90x405 mm bjelker. Beregnet med en nyttig last på 3,5 kN/kvm for terrassen. Siden konstruksjonsvirke er betydelig billigere enn limtre, går det an å finne en optimal c/c avstand på limtredragerne.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Oh. Takk så mye. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.