Hei
Skal bygge et utebord av firkantstål som sveises til en ramme, så til plate tenker jeg å bruke en form for terrasse edeltre, typ teak som finnes på Bauhaus.
Til spørsmålet
Hvis bordet skal være 3m langt. Med ben bare i endene. Hvilken dimensjon anbefaler dere på firkantstålet?
er det mulig å sveise skjøt eller må jeg finne lange profiler?
takk
Skal bygge et utebord av firkantstål som sveises til en ramme, så til plate tenker jeg å bruke en form for terrasse edeltre, typ teak som finnes på Bauhaus.
Til spørsmålet
Hvis bordet skal være 3m langt. Med ben bare i endene. Hvilken dimensjon anbefaler dere på firkantstålet?
er det mulig å sveise skjøt eller må jeg finne lange profiler?
takk
Allvitende
· Västra götaland
· 10 904 innlegg
Gjør en enkel skisse så man ser omtrent hvordan du har tenkt det hele...
Vil du få en følelse for materialet kan du dra til Biltema og teste hvor mye et 2 meter langt rør flekser, tror de har opp til 40x40x1,5...
Vil du få en følelse for materialet kan du dra til Biltema og teste hvor mye et 2 meter langt rør flekser, tror de har opp til 40x40x1,5...
Jeg har bygget en lignende løsning, et spisebord med overflate på 1.2x3m. Platen var en spesialbestilt 40mm laminatplate fra IKEA og understellet var KKR 40x40x3. I etterkant hadde jeg valgt sterkere KKR-rør, for eksempel 40x40x5. Alternativt doble rekker med 40x40x3. Selv om platen ble montert liggende helt plant (bordet opp-ned) og selv om platen både ble limt og skrudd til stålrammen (for å få ekstra samvirke mellom materialene) så bøyer bordplaten ned ca 5mm på midten.
Det går utmerket å skjøte slike rørprofiler gjennom sveising. Dog kan det være vanskelig å få et skjøtet rør helt rett uten å måtte rette det, og dessuten kan det være vanskelig å få overflaten perfekt (usynlig skjøt) etter sveising og sliping.
Det går utmerket å skjøte slike rørprofiler gjennom sveising. Dog kan det være vanskelig å få et skjøtet rør helt rett uten å måtte rette det, og dessuten kan det være vanskelig å få overflaten perfekt (usynlig skjøt) etter sveising og sliping.
ok, takk, verdifull info.G Gabbe1 skrev:Jeg har bygget en lignende løsning, et spisebord med overflate på 1.2x3m. Platen var en spesialbestilt 40mm laminatplate fra IKEA og understellet var KKR 40x40x3. I ettertid ville jeg ha valgt sterkere KKR-rør, f.eks. 40x40x5. Alternativt doble rader med 40x40x3. Til tross for at platen ble montert liggende helt plant (bordet snudd opp ned) og til tross for at platen både ble limt og skrudd til stålrammen (for å få ekstra samvirke mellom materialene) så bøyer bordplaten seg ned ca 5mm midt på.
G Gabbe1 skrev:Jeg har bygget en lignende løsning, et spisebord med overflate på 1.2x3m. Platen var en spesialbestilt 40mm laminatplate fra IKEA og understellet var KKR 40x40x3. I ettertid ville jeg ha valgt sterkere KKR-rør, f.eks. 40x40x5. Alternativt doble rader med 40x40x3. Til tross for at platen ble montert liggende helt plant (bordet snudd opp ned) og til tross for at platen både ble limt og skrudd til stålrammen (for å få ekstra samvirke mellom materialene) så bøyer bordplaten seg ned ca 5mm midt på.
Det går utmerket å skjøte slike rørprofiler gjennom sveising. Dog kan det være vanskelig å få et skjøtet rør helt rett uten å måtte rette det opp, og i tillegg kan det være vanskelig å få overflaten perfekt (usynlig skjøt) etter sveising og sliping.
Det går utmerket å skjøte slike rørprofiler gjennom sveising. Dog kan det være vanskelig å få et skjøtet rør helt rett uten å måtte rette det opp, og i tillegg kan det være vanskelig å få overflaten perfekt (usynlig skjøt) etter sveising og sliping.
Jeg var klar til å gå tynnere, men med din erfaring så skal jeg nok tenke over det.
Eventuelt legger jeg 3 langsgående med "stål kottlingar" imellom da min plate vil bestå av planker.
Hvis jeg skjøter, kunne man gå om lott hvis man legger doble rader.
Hva laget du bena av?
Jeg vurderer en firkant.
Bena lagde jeg av KKR 50x50. Estetisk så det bedre ut når bena var litt grovere enn rammen. Det går jo også å bygge rammen i for eksempel 60x40, det blir mye sterkere. Jeg ville ikke ha tykkere enn 40mm under bordet siden jeg var redd for at det skulle forstyrre, men jeg tror at den frykten er ubegrunnet. Mange fabrikkbygde bord pleier å ha en solid høy kant/sarg rundt på undersiden.
flott takkG Gabbe1 skrev:Bena gjorde jeg av KKR 50x50. Estetisk så det bedre ut når bena var litt grovere enn rammen.
Det går jo også an å bygge rammen i f.eks. 60x40, det blir mye sterkere. Jeg ville ikke ha tykkere enn 40mm under bordet siden jeg var redd for at det skulle forstyrre, men jeg tror den frykten er ubegrunnet. Mange fabrikkbygde bord pleier å ha en solid høy kant/sarg rundt på undersiden.
Selv vil jeg ha en visuelt nett konstruksjon.
Hva tror du om 30x30 ben i firkant, dvs en tverr i bunnen og rammen på toppen, sett fra siden, en firkant.
Så 60x40 for øvre rammen?
Kan nok bli bra. Den eneste risikoen jeg ser med for svake ben er at man får fenomenet at bordplaten oppleves ustø i sidelengs retning selv om alle fire ben står stødig mot underlaget.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 904 innlegg
Som sagt, om du tegner hvordan du har tenkt deg så er det lettere å gi gode råd..J Jonas Blom skrev:
Jeg tror 30x30 med tre meter spennvidde vil se spinkelt ut, heller enn nett... Har du mulighet til å tegne i f.eks. Sketchup er det lett å få en følelse for hvordan dimensjonene vil se ut....
Dan_Johansson skrev:
ok, takkJ Jonas Blom skrev:
Skal prøve å få til en skisse, kommer tilbake
typ så her.Dan_Johansson skrev:
kan du tenke deg en liten innsvetsad fjær inn mot bena så hjelper det mye.J Jonas Blom skrev:
men det er ekstremt lett å regne både nedbøyning og spenning (i dette tilfellet blir det jo nedbøyning som blir dimensjonerende) om man ser bort fra platens profiløkende egenskaper. Selve profilen på en rett standardprofil med to opplag er i prinsippet standard elementartilfelle. Det er også ganske enkelt å legge inn i et cad-program med en enklere beregningsmodul.
takk, det stemmer det burde være rimelig enkelt om man vet hvordan man gjør det, beregninger er ikke min sterke side men skal gi det et forsøk. Dessverre har jeg ikke noe cad-program.F fsn skrev:kan du tenke deg en liten innsvetset fjær inn mot beina så hjelper det til mye.
men det er ekstremt lett å regne både nedbøyning og spenning (i dette tilfellet blir det jo nedbøyning som blir dimensjonerende) om man ser bort fra skivens profilhevende egenskaper i betraktning. Selve profilen på en rett standardprofil med to opplegg er i prinsippet standard elementærtilfelle. Det er også ganske enkelt å putte inn i et cad-program med en enklere beregningsmodul.
om jeg kjører på og merker at det blir for ranglete så får jeg rett og slett sveise på flere profiler på undersiden. Likeså med fjær om det trengs.
takk for input
om du vil kan du sende over dimensjonen du ønsker få testet. lengde, dimensjon og type og størrelse på belastning trenger jeg så kan jeg putte inn den i en ekstremt enkel sjekk av en profil bare om du vil det. Last er utbredt og størrelse på utbredningen eller om du vil ha en punktlast i midten. Det er 15 minutters jobb.J Jonas Blom skrev:takk, det stemmer burde være rimelig enkelt om man vet hvordan man gjør det, beregninger er ikke min sterke side men skal gi det et forsøk. Dessverre har jeg ikke noe cad-program.
om jeg kjører på og merker at det blir for ranglete så får jeg helt enkelt sveise på flere profiler på undersiden. Likeledes med fjær om det trengs.
takk for input
takk for tilbudet.F fsn skrev:om du vil kan du sende over dimensjonen du ønsker få testet. lengde, dimensjon og type og størrelse på belastning trenger jeg så kan jeg putte den inn i en ekstremt simpel sjekk av en profil bare om du vil det. Last er utbredt og størrelse på utbredningen eller om du vil ha en punktlast i midten. Det er 15 minutters jobb.
Jeg tror jeg har en plan så det er rolig, skulle det være så at jeg ombestemmer meg og trenger hjelp så hører jeg fra meg med et spørsmål.
Alt godt
Klikk her for å svare