Jeg vurderer sterkt å bygge en egen trapp til andre etasje siden den gamle ble fjernet under renoveringen.
Tanken er å ha 2 underliggende vange stykket saget ut fra limtrebjelke.
Lengden blir ca 4600 mm, spørsmålet er hvor kraftig bjelken bør være?
Hvis man da bare tenker på den delen som blir igjen etter at trinnene er utskåret.
På bildet nedenfor er det målet 120 mm, er det tilstrekkelig?
Jeg benytter også anledningen til å spørre hvordan man enklest sager ut for trinnene?
Om vi antar 2,40m takhøyde + bjelkelagets tykkelse, og 45 graders helling, hvilket er i bratteste laget. Da får du jo en lengde (spennvidde) på ca. 4m. Skulle man bygget et bjelkelag med den spennvidden så ville du trengt å ha 195 - 220mm bjelker. Og som sagt, trolig bør du regne med 4,5 - 5m for å få en komfortabel helling (google "trappformelen", for riktig forhold mellom trinnhøyde og trinndybde).
Jeg tror at 120mm gjenværende høyde er for spinkelt.
Om vi antar 2,40m takhøyde + bjelkelagets tykkelse, og 45 graders helning, hvilket er i bratteste laget. Da får du en lengde (spennvidde) på ca. 4m. Skulle man bygget et bjelkelag med den spennvidden så ville du trenge å ha 195 - 220mm bjelker. Og som sagt, trolig bør du regne med 4,5 - 5m for å få en komfortabel helning (google "trappformelen", for riktig forhold mellom trappetrinnhøyde og trappetrinndybde).
Jeg tror også at 120 er alt for spinkelt. Derimot tror jeg ikke helt man kan regne på samme måte som for et gulvbjelkelag da belastningen ikke går vinkelrett mot bjelkens smaleste snitt.
En rimelig løsning tror jeg er å ikke kutte ut bjelken, men i stedet feste trinnene mot siden av vangstykkene.
Nei, man skal nok dimensjonere ut fra det vertikale snittet. Dvs, i samme retning som belastningen skjer.
Vår trapp har et tverrsnitt på vangstykkene på ca. 280 mm
En trapp som heller 45 grader _bør_ dermed klare seg med en 195 regel, men merk at dette er det usagde målet, altså det som blir igjen etter utskjæringen for trinnene.