Hei!
Vi holder på å bygge et hus som har en åpen planløsning mellom kjøkken og stue. En konstruktør har beregnet at lasten på ytterveggen der bjelken over den åpne planløsningen kobler til, ligger på 57kN. Siden vi har et vindu under denne bjelken, trengs det altså ytterligere en bjelke over vindusåpningen. Husets spennvidde er 9m.

Det vil si at bjelken over vindusåpningen må dimensjoneres slik at den tåler 57kN, og spennvidden er 1m. Jeg ønsker helst å bruke en stålbjelke da den bygger mindre enn limtre, hva kunne det tenkes å bli for bjelke som tåler denne lasten?

Neste spørsmål gjelder bjelken som går over den åpne planløsningen, hva skal den ha for dimensjon hvis spennvidden er 4,1m?

Siste spørsmål gjelder den motsatte siden av rommet, der tenkte jeg å gå ned med en søyle i platen. Søylene vil være ca. 2,6m (lasten burde jo være omtrent den samme som motsatt side, altså 57kN, eller? Hva anbefales der?

Huset er et 1 1/2-etasjes hus med lettbetongmur, trebjelkelag og takstoler. Jeg legger også ved en tegning der skyen viser første spørsmålets bjelke.

Veldig takknemlig for svar, husbygger i Örebro:blushing:

Kanskje ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men, hvis man i stedet for å montere vinduene på langsiden karm mot karm setter en stolpe (regel) mellom hvert vindu, får du helt andre forutsetninger og kanskje ikke trenger noen bjelke over vinduene. Noe som kanskje også er enklere hvis dere bygger selv...

Men, det kan jo være at dere vil ha så lite som mulig mellom vinduene... bare en tanke uansett...

Innrømmer nå at jeg misforsto spørsmålet ditt.. og svarte på en helt annen sak...oops

Ingen fare jeg er fornøyd at noen orker engasjere seg i det hele tatt:)

Tanken var fra begynnelsen akkurat som du foreslår men vi vil i stedet ha et vindu uten bærende midtpost.

Finnes det noen flere som har tips eller meninger?

Takk!

For en riktig dimensjonering av bjelken over vinduet trenger man å vite hvordan lasten 57 kN er fremkalt, (dimensjoneringsverdi eller karakteristisk verdi, andel egenvekt, nyttelast etc). Er bjelken belastet med noe mer enn lasten på 57 kN?

Bjelkens spennvidde blir nok vel over en meter hvis vinduet er 1 m bredt, oppleggene havner jo i veggen utenfor vinduet.

Uansett dette så klarer en HEB120, i materiale S275 eller bedre, med 1,3 meter spennvidde, å bære en punktlast på 57 kN på midten av bjelken, med tilstrekkelig sikkerhet mot brudd.

Når det gjelder den lange bjelken tilkommer noen spørsmål:
Skal bjelken bære totalt 2x57 = 114 kN? (Dimensioneringsverdi eller karakteristisk)
Er lasten jevnt fordelt over bjelkens lengde?
Deformasjonskrav?

Uansett dette så klarer en HEA220, i materiale S275 eller bedre, med 4,2 meter spennvidde, å bære en jevnt fordelt last på 114 kN, med tilstrekkelig sikkerhet mot brudd.

Selv for søylen finnes det spørsmålstegn rundt lasten.

Uansett dette så klarer en søyle av firkantrør, VKR 60x60x5 eller 70x70x3, i materiale S355, lengde 2,6 m å bære en last på 57 kN med tilstrekkelig sikkerhet mot knekk (forutsatt at den er festet i endene, leddet eller bedre).

Sist redigert:
Kanon!!
Takk for hjelpen!!

Ja nå har jeg en anelse iallfall om det som beregnes frem er rimelig...

Takk/ Juha

Juhap skrev:
Hei!
...
Neste spørsmål gjelder bjelken som løper over den åpne planløsningen, hva skal den ha for dimensjon om spennvidden er 4,1m?
...
Jeg har en HEB180 som bærer bjelkelag, i prinsippet lik løsning som din, den er 4,4m inkl opplegg om 120mm (KKR 90x90x5) respektive 170mm bærende stamme i yttervegg. Å legge til er at den har ingen bærende vegger oppå bjelkelaget, takstolene er oppstolpet med limtredrager i møne. Den er beregnet med en nyttelsesgrad om 33% eller om det var 36%, ja der omkring. Så det er langt igjen til at den gir etter på noe vis. Men dette for at det ikke skal bli svikt i bjelkelaget, ifølge min konstruktør. Så må du vel legge tettere enn cc60 i bjelkelaget (om det er 45x220mm) pga spennvidden på den ledden når huset er så bredt som 9m.

Kanon takker for hjelpen!
Har nå sendt dette videre til konstruktøren nå, jeg kommer tilbake med litt info snart.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.