Hei

Skal senke et eksisterende loft. Problemet er at vi vil ha en takhøyde på loftet som ligger på 1,9m samt en takhøyde i den garderoben som ligger under på 1,9m. Siden takhøyden ligger på 3,9m, finnes det egentlig bare 10cm igjen å bygge selve rammen på.
Målene på den senkede delen vil være 2.25x2.87.
Kan man ha mellombjelkelag på 45x70 med 30c/c og over og under legge skrulimt sponplate?
Vil det bli svaiete?
Noen som har peiling på om dette kan fungere?

Kan man bygge med stålprofiler i stedet for å komme ned i tykkelse, i så fall hvor finner man slike?

Uten å vite, konstruksjonen vil bli stabil. Legg bjelkene langs den korteste spennet. Jeg forutsetter at loftet skal fungere som seng og for ca. 2 pers.

3D-design viser en romlayout med en utenpåliggende loftsdel, spiraltrapp og skrivebord. Under er rammen for loftet med plassering av spiraltrappen. 3D-tegning av loftstomme med tynne trebjelker og mål angitt som L1 og C, illustrerer konstruksjonen for framtidig ståhøyde. Ja, i dag løper loftet over en flate på 5,95x2,87. Takhøyden i selve loftet er bare 1,55m. Vi vil at en del av loftet skal bli 1,9m, altså ståhøyde. Her skal et lite kontor finnes samt en bekvemmeligere flate for å ta på og av seg. Sengen kommer til å bli stående på den "ikke senkede" delen av loftet.

Den senkede delen kommer bare til å synke ned i garderoben som finnes under. Vi ønsker samtidig å beholde en takhøyde på minst 1,9m for å ikke redusere kvm-flaten på leiligheten når den i fremtiden selges.

Problemet er da at vi bare har 10cm til å bygge selve rammen på inkl gulv. Når jeg har brukt en side for beregninger, vil den at man skal ha 45x120 regel med 30cc. Burde finnes en måte å komme rundt dette.

Jeg tenker da en regler på 45x70 med 30cc og på det en sponplate på 15mm.
Men vil jo ikke at taket skal gi etter ned i garderoben hvis noen skulle hoppe en gang.

Men tror du det kommer til å bli stabilt?

La til to bilder som viser omtrent hvordan jeg har tenkt samt et bilde av selve loftet med senking.
Selve loftbildet er fra en tidligere tanke vi hadde, så selve opphenget er ikke riktig lenger, mest for å gi et bilde av hvordan loftet ser ut.

Sist redigert:
Vanskelig å si om det blir stabilt, men et alternativ kan jo være å bygge med stålbjelker, type I-bjelke eller firkantbjelke. Kanskje går det å erstatte noen av trebjelkene med stål?

Handelsstål tror jeg det heter hvis man vil kjøpe stål å bygge med.

Hei og takk for svar.
Leste rundt litt og fant en som hadde lignende problem, ikke eksakt samme. De løste det ved å legge 45x70 reglene kant i kant over hele flaten, som et gulv og limte og skrudde alle sammen som en gigantisk limtrebjelke.
Kanskje ikke den peneste løsningen men ville en slik konstruksjon fungere? Flaten er jo ikke så stor så det blir ikke spesielt dyrt. Mest arbeidet som tar tid.

Kjør på cc 300 70 mm spikerslag. Stål vil ikke være nødvendig. Hvis det skulle svaie. Avveksle i garderoben. Er trappen eksisterende?

All kraft føres ned i søylen i midten. Er det et etasjeskille? Hvis ja, da ville jeg vært bekymret for det punktet, ikke loftet.

Sist redigert:
Hei og takk igjen for svar, det settes pris på.
Bildet av hele loftet er ikke aktuelt lenger, mest bare for at dere skulle få en idé om hvordan det ser ut hos oss.

Det skal gå et bjelkelag tvers over i garderoben med støtter fra gulvet (alle vegger du ser på bildet er bærende). Derimot skal bare den gamle delen av loftet støttes mot den. Så kapper vi delen som skal senkes og bygger opp et nytt bjelkelag som holder opp den nye senkede delen, og på den andre siden er det bærende vegg. Forstår du?

Hva er bra å tenke på når det gjelder det støttende bjelkelaget som bærer opp den gamle delen av loftet, altså den som ikke skal senkes?

Blir perfekt om det går an å bruke 70mm regel, da får vi nøyaktig 1,9m i takhøyde både på loftet og i garderoben.

Jeg tror du skal gå ned til c-c 150. Jeg vet ikke om det kommer til å svaje med c-c 300 men det oppfyller i hvert fall ikke boverkets styrkekrav. Du kunne jo sette en stålbjelke i midten ellers, men det føles som at man kompliserer det litt for seg da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.