J justusandersson skrev:
Med en stolpe under varje bärlina hamnar du på beskedliga dimensioner, 90x225.
Hej, jag har lite frågor kring hur jag ska
J justusandersson skrev:
Med en stolpe under varje bärlina hamnar du på beskedliga dimensioner, 90x225.
Hej igen.

Jag har ytterligare några frågor:

Hur ska jag tänka kring förankring av stolparna i marken? Köpa färdiga plintar eller gjuta egna? Behöver jag markisolering för att undvika tjälskador? Färdiga eller egna betongplattor på en bädd av grus/sand?

Om det hjälper saken så är prioriteringen:
1. Att det håller.
2. Pris.
3. Hur enkelt det är att göra själv.
4. Hur det ser ut i källaren.

Marken är hård lera med mycket sten i alla möjliga storlekar vilket gör handgrävning väldigt jobbigt.

Hur stor blir belastningen som stolpskon ska klara av? Ska jag ha justerbara sådana?

Beregningsgangen er 1 Beregn søylelastene, 2 Kontroller tillatt marktrykk (morene 200 kPa, fast leire 100 kPa), 3 Beregn nødvendig fundamentsdimensjon (tversnittsareal) med hensyn til 1 og 2. 100 kPa (kilopascal) er 100000 N/kvm. Om fundaments bunnareal er 25x25 cm kan den bare bære ca 6 kN ved maks 100 kPa marktrykk, hvilket nok er for lite i ditt tilfelle. Du kan kombinere et kjøpt fundament med å støpe en større grunnsåle som du plasserer fundamentet på. Er søylelastene veldig store, må du trolig støpe hele fundamentet på stedet.

Det er ikke en vanskelig jobb. Lei en elektrisk piggemaskin så blir det enklere å grave. Det er en fordel at jorden er hard. La stolpeskoen bare holde søylen på plass sideveis. Du skal ikke bruke justerbare stolpesko her.

Lag en enkel skisse over hvordan du ser for deg det hele akkurat nå, så kan du få hjelp til å beregne søylelast.

J justusandersson skrev:
Beregningen er 1 Regn ut søylelastene, 2 Kontroller tillatt marktrykk (morene 200 kPa, fast leire 100 kPa), 3 Regn ut nødvendig pilar-dimensjon (tverrsnittsflate) med hensyn til 1 og 2. 100 kPa (kilopascal) er 100000 N/kvm. Hvis pilarens bunnflate er 25x25 cm kan den bare bære ca 6 kN ved maks 100 kPa marktrykk, noe som sikkert er for lite i ditt tilfelle. Du kan kombinere en kjøpepilar med å støpe en større grunnsåle som du plasserer pilaren på. Hvis søylelastene er veldig store, må du sannsynligvis støpe hele fundamentet på stedet.

Det er ikke en vanskelig jobb. Lei en elektrisk piggemaskin, så blir det lettere å grave. Det er en fordel at bakken er hard. La stolpeskoen bare holde søylen på plass sideveis. Du skal ikke bruke justerbare stolpesko her.

Lag en enkel skisse over hvordan du tenker deg det hele akkurat nå, så kan du få hjelp til å regne ut søylelaster.
Trenger jeg å ansette noen som vurderer bakken/regner på tillatt marktrykk, eller kan jeg ta utgangspunkt i 100 kPa basert på min egen vurdering av fast leire?

Gulvets konstruksjon er den samme som du foreslo med tre tverrgående bjelker (5,6m lange 90x225 limtrebjelker med cc~1700mm) med en stolpe (også limtre, 90x90) i midten på hver bjelke. Gulvbjelkelag av konstruksjonsvirke oppå dem, så massivt tregulv. Jeg tror ditt eksempel var regnet på 3kN/m2 nyttelast.

Håndtegning av en gulvplan med bærende bjelker, pilarer og en tømmervegg. Skalaen er angitt med lengder på 5600 mm og 6800 mm.

Det blir så klart også en bjelke av konstruksjonsvirke langs hver kortside, men siden den kan festes direkte i lafteveggen, er den ikke relevant for dette og derfor ikke tegnet inn.

Det er egentlig ingenting som hindrer meg fra å ha to (eller flere) stolper per bjelke. Flere pilarer og limtresøyler, og litt mer jobb kanskje, men hvis det skulle være en bedre løsning så har jeg ikke noe imot det.

Hva mener du med "La stolpeskoen bare holde søylen på plass sideveis."? At selve stolpeskoen ikke skal være vektbærende?

Har du noen mening om markisolasjon? Hvor dypt skal jeg grave?

Takk for tipset om piggemaskin, det gjør nok gravingen mye mindre frustrerende!

Da havner du på en pelarlast på knapt 20 kN per søyle.
B Barriospurer58 skrev:
At selve stolpesko ikke skal være vektbærende?
Ja.
Jeg har vanskelig for å forestille meg at du skulle trenge markisolering, det er jo under tak. Det er vel ingen risiko for telehiv? Hvis det finnes vann, foreslår jeg drenering. Jeg synes jorden høres mer ut som morene med mange steiner i ulike størrelser. Man la jo alltid låver før på jord som ikke kunne brukes.
En av mine første sommerjobber var å grave en voldsom masse hull i jorden på en industritomt, så litt teknikk sitter nok igjen.

J justusandersson skrev:
Da havner du på en pelarbelastning på knapt 20 kN per pelar.

Ja.
Jeg har vanskelig for å se at du skulle trenge markisolasjon, det er jo under tak. Det er vel ingen risiko for telehiv? Hvis det finnes vann foreslår jeg drenering. Jeg synes grunnen høres mer ut som morene med mange steiner i ulike størrelser. Man la jo alltid lader før på jord som ikke kunne brukes.
En av mine første sommerjobber var å grave en masse hull i bakken på en industritomt, så litt teknikk sitter nok igjen.
Ok, ja det er jo under tak, men jeg tenker at det likevel blir omtrent like kaldt som utendørs der under? Fjøset er bygget i en skråning, så "kjelleren" er mer som underetasjen i et sokkelhus. Kaldmurt grunn som utgjør veggene, en er dekket med jord, to delvis dekket med jord, og den siste er steingrunnen helt ute i luften. Det finnes også en døråpning inn til kjelleren på den veggen. Men telen er kanskje ikke noe stort problem selv om det er dekket, fordi strålevarmen holder seg inne?

Det er meget mulig at det regnes som morene. Brukbar er den knapt, det var et rent h-vete å grave en grop for å plante en liten ripsbusk. Den gamle tomtebetegnelsen var "Stenbacken 1", kan bare bekrefte at det stemmer.

Det virker ikke å være spesielt vått i hvert fall.

Kulden i seg selv er nok ikke et problem, men det er i kombinasjon med fuktighet at den kan bli et problem.

J justusandersson skrev:
Da havner du på en pelast på knapt 20 kN per pelare.
Jeg tenker spontant at jeg er usikker på grunnen, og derfor regner med leire. Da kommer jeg fram til at 50x50cm er nok for en last på 25kN.

Min plan nå:
Grave ut (hvor mye? En halvmeter? Mer?), en dm grus i bunnen, støpe 0.25m² platting ca 10cm tykk, støpe fast en ferdig søyle i den, fylle igjen rundt søylen og pakke ordentlig.

Høres det fornuftig ut? Trenger jeg markduk under grusen?

J justusandersson skrev:
Som gulv ville jeg valgt ekte gulvbord (28-30 mm tykke). De gir en mye bedre følelse når man står og jobber.
Hei igjen.

Jeg har et spørsmål om gulvet. Ser ut som jeg har ventet for lenge med å bestille gulv, og har nå vanskelig for å finne 30mm tykke furugulv som det var tenkt. Vurderer å legge gulvsponplater for å kunne gå rundt der inne til gulvet kommer, og bestille et gulv som leveres til høsten (ser ut til å være 6+ ukers leveringstid på de fleste gulv jeg har funnet).

Hvor tykt massivt tregulv i kombinasjon med 22mm limskrudde gulvspon bør jeg da ha? 22mm sponplate + 14mm tregulv blir jo ikke 36mm samvirkende gulv siden gulvet bare skrus, eller hva?

Det er en smaksak. 14 mm fungerer sikkert bra men tykkere tregulv gir et mer solid gulv. Samtidig øker man jo høyden. Skal du legge det flytende kanskje 14 mm er å foretrekke. Det finnes sikkert andre som er bedre på å vurdere akkurat denne aspekten.

J justusandersson skrev:
Det er en smakssak. 14 mm fungerer sikkert bra men tykkere tregulv gir et stivere gulv. Samtidig øker man jo på høyden. Skal du legge det flytende kanskje 14 mm er å foretrekke. Det finnes sikkert andre som er bedre på å bedømme akkurat denne aspekten.
Hadde ikke tenkt å legge det flytende da jeg har hørt at flytende gulv kan være problematisk med tunge "møbler" (snekkermaskiner). Tanken var å skru gulvet enten i sponplaten, eller gjennom sponplaten ned i gulvbjelkene. Ikke sikker på hva som er bedre.

Å bygge på høyden er ikke noe problem, det er spillerom der.

Tenkte mest på hvordan man sammenligner f.eks. 30mm massiv tregulv med skrulimmet 22mm gulvspon og et tynnere massivt tregulv på det, når det kommer til styrke. Har ikke noe imot å gå opp i tykkelse på gulvet om det kreves for et stabilt gulv, men det er nok dyrt med gulv så jeg kjøper gjerne ikke unødvendig tykt av akkurat den grunn.

Kanskje jeg lager en egen tråd for dette spørsmålet, men tenkte jeg kunne spørre her først.

Hvorfor ikke bestille et grovt(2") spontnat tregulv lokalt hos et sagbruk, da har du gulv både for ditt, dine barns og barnebarns behov.

Velger du tørre gran bør du få et billig gulv som bør passe i snekkeriet.

Ber om unnskyldning for mitt siste svar, jeg husket ikke alle tidligere forutsetninger i tråden. Betrakt sponplaten som et provisorium og skru-lim den gjerne for bedre samvirke med bjelkelaget, men legg deretter et stabilt tregulv ca 30 mm tykt. Eller gjør som @fribygg foreslår, bestill et 2 tommers spontet gran-gulv og dropp sponplaten. Det blir garantert billigere. Et alternativ er å satse på kryssfiner i stedet. F.eks. 24 mm bjørkekryssfiner med et enkelt overflatefiner. Jeg tror at en slik plate har minst 15 lag. Det blir utrolig stabilt, kan ikke sammenlignes med sponplate.

Takk for svarene, skal se hvordan leveringstidene ser ut på et to-tommers gulv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.