Skal frilegge underrammen og tenkte å stifte fast plast på den og deretter teipe skjøtene. Deretter på med 28x70 glespanel s400. Nå til spørsmålet: Vil ha trepanel som undertak og lurer på hvilken dimensjon på spikene dere bruker? Skal anskaffe en 16G pistol og spikre skjult, så en spiker per planke som antakelig har en dimensjon på omkring 120x12. Fungerer det bra med 38mm dykkert? Vil jo ikke punktere plasten ovenfor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det er jo det som er den kritiske punktet.Danne_83 skrev:Skal frilegge underrammen og tenkte å feste plast på den og deretter teipe skjøtene. Så på med 28x70 spredt panel s400. Nå til spørsmålet: Vil ha trepanel som undertak og lurer på hvilken dimensjon på spiker dere bruker? Skal kjøpe en 16G pistol og spikre skjult så én spiker per planke som antagelig har en dimensjon på omkring 120x12. Funker det bra med 38mm dykkert? Vil jo ikke punktere plasten ovenfor.
Om du har samme panel som jeg holder på å sette opp
http://www.sodrainterior.com/sv/Panel1/Obehandlade/Obehandlade2/Panel-4019-vitvaxad/
og spikrer i spennten så må dykkerten være < 36 mm for ikke å punktere plasten.
Jeg har avstått fra spikring og skruer i stedet med biltemas panelclips 87-234.
Riktignok latterlig korte skruer, men dampsperren skades garantert ikke.
Jeg har ikke kjøpt noen panel ennå, men det blir nok ikke så stor forskjell i tykkelse uansett. Føles tidkrevende å skru, så helst vil jeg spikre. Kan også gå opp til 34 tykkelse på glesen om det trengs. Vil dog ikke ha noe installasjonsjakt siden jeg allerede har dårlig innertakhøyde. Noen som har en idé om hvor langt inn spikeren må forankres for at det skal holde. Kommer til å ha ca. 300-400mm isolasjon over.
Ja, det er jo hva man pleier å si. Finnes 35mm dyckert som etter min mening burde funke ved 12mm panel, men skulle gjerne fått litt input fra noen som har brukt en lignende dimensjon. Bedre å få vite om det funker eller ikke før jeg kjøper materialet.
Ser ut til å bare finnes for 15G pistoler, og vil helst kjøpe meg en 16G da spikeren er mer prisgunstig til denne. Men jeg nøler med kjøpet av spikerpistol. Står mellom trykkluftdrevne Bosch GSK 64 og gassdrevne Hitachi NT65GS. Vet ikke om jeg vil ha en gassdrevet, og hvis jeg velger Bosch kan jeg like gjerne kjøpe Bosch GSK 6434 og bruke 1,8 skråbåndet dykkert. Prisen er omtrent den samme for begge Bosch-pistolene. Fungerer det med 32mm limbelagte spiker? Føles litt i minste laget, men limet kompenserer kanskje for den korte lengden?Vante skrev:
Ikke lett dette her
Sist redigert:
Klikk her for å svare