Janus82 Janus82 skrev:
Jeg tror, med betoning på *tror*, at du skal velge en pocketkarm for veggbredde 96mm. Den pocketkarm som jeg brukte regnet med at man satte kun en gipsplate på utsiden av pocketkarmen og det er med denne gipsplaten at det ferdige målet blir 96mm.

Jeg ville ha en plywood-plate først for å ha en mulighet til å skru opp noe i veggen der døren gjemmes selv om det betyr at man må ha korte skruer. Dessuten så er pocketkarmen litt vinglete, så det er fint å stive opp den med en plywoodplate i bunnen. Når man gjør det på den måten, må man legge til bredden på de ytterste gipsplatene utenpå den angitte tykkelsen for karmen, og da får man 96+13+13=122.

Sjekk monteringsanvisningene på den pocketkarmen som du vil kjøpe og tenk litt på hvordan den er konstruert. Jeg tror nemlig at den karm som er 122mm tykk kun har mer luft ved siden av døren og ikke tilbyr bedre muligheter for å montere en ekstra tretavle før gipsen. Men jeg kan ta feil.
Ja, hvis det er tilfelle, er det jo helt unødvendig å gå for en bredere karm hvis den eneste forskjellen er at jeg får inn en tykkere dør (noe jeg jo ikke skal ha). Kjør på en 96mm karm da... Går antagelig å pynte med litt ekstra foring for å dekke kanten på ytterste platen...

Er det vanlig at man bruker OSB pluss gips i stedet for plywood pluss gips?
De anbefalingene jeg har sett, i hvert fall for våtsone 1 sier at man skal ha 15mm plywood pluss våtromsplate (kanskje det holdt med gips....) utenfor stenderne.

Når man har plywood i våtrom så er det fordi man vil følge våtromsvegg 2012 som er supersmidig og en framtidssikker løsning. I vanlige rom bruker de fleste OSB i stedet for plywood siden det er billigere men likevel nesten like sterkt.

• Liker
mrpeterteter og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.