skal bygge en mellometasje på 9x7 meter og planlegger å legge en stålbjelke på 3,5 meter og deretter bruke "vanlig" trevirke til resten. Hvem på dette fantastiske forumet kan hjelpe meg med riktig dimensjon av bjelken?

Vi er noen stykker som har kunnskapen som kreves.

-Er bjelkelaget 9 eller 7m bredt, dvs hvor bred er totale spennvidden, lengden er ikke like interessant (vi vet jo allerede bjelkens lengde).
-Hvordan ser konstruksjonen av mellombjelkelaget ut, hva er det bygget av (for å anslå egenvekten).
-Er det vanlig boareal ovenfor, eller skal det tas hensyn til noen ekstraordinære belastninger?
-Hva er viktigst, å få en lav bjelke eller en lett bjelke?

Best er alltid å ha en skisse på belastningsfallet for å unngå misforståelser.

Leste spørsmålet mitt i dag og forsto knapt selv hva jeg mente:confused:
Gjør et nytt forsøk:
Plantegning av garasje bygget i leca, med stålbjelke markert i blått og teknisk rom på 8,2 kvm. Inkluderer mål på 10000mm x 9000mm.

ovenfor vil det være stue med peisovn dog ikke et monster men ganske enkel og lett. soverom, lite toalett.
Så nå på bildet at bjelken ikke ligger på veggen men det kommer den til å gjøre senere og også hvile på stående bjelke og ekstra armering i platen.
Garasjen blir murt i leca.
Håper dette hjelper dere å forstå.

Jeg reserverer meg for ev misforståelser.
Belastningsfallet jeg har regnet på ser ut som følger:
Spennvidde: 9m, fritt opplagt bjelke med jevnt fordelt last.
Last: 250kg/m2
Godkjent nedbøyning midt på bjelken: 2cm

Dette gir et nødvendig treghetsmoment på ca 17500 cm4

Forslag på bjelker, (vekt):
HEA 300 (800kg)
HEB 280 (930kg)
IPE 400 (600kg)

Av ovenstående gir IPE 400 minst nedbøyning.

Takker og bukker, ser ut til å bli en stødig bjelke:thumbup: burde være nok for å unngå svikt i gulvet

Hva blir nedbøyningen på en 400?

1.5cm midt på ved belastningen 250kg/m2 på hele bjelkelaget.

Takk Gabbe1, hva tror du, kommer det svikte eller bli gyngende? ute etter et stumt gulv. Har en kompis som bygde med kerto og han har skaller i glassene når han går i overetasjen :(

Mikael_L
Ikke glem at der kreftene fra bjelkens opplag skal tas opp, og søyler eller lignende som fører kreftene videre nedover, samt hvordan de så tas hånd om av grunn og mark, også må gis en viss omtanke.
Alt dette skal tåle noen tonn ekstra.

Hvor mange kN er det i opplagskrefter Gabbe1?
Jeg får det til ca 80kN, dvs ca 8 tonn.

Gulvet er 9x7m, belastningen 250kg/m2 og halve belastningen ligger på bjelken.
Om man ser bort fra bjelkens egenvekt og bare ser på belastningen på bjelkelaget, blir det 38,7 kN i hver søyle (2 stk søyler).

Om TS kan tenke seg en ekstra søyle midt på bjelken (bør bli midt i garasjen om jeg har forstått riktig) så kan man gå ned ordentlig i bjelkestørrelse og det gir mindre svikt i bjelkelaget.

Gabbe1 skrev:
Om TS kan tenke seg en ekstra søyle midt på bjelken (bør bli midt i garasjen om jeg har forstått riktig) så kan man gå ned ordentlig i bjelkestørrelse og det gir mindre svikt i bjelkelaget.
Det er akkurat den søylen jeg vil unngå og plass i taket har jeg, 3m minus 400 blir jo 260 i minste takhøyde:) det klarer jeg meg på

Er veggen mellom garasje og bod bærende? I så fall blir det betydelig mindre last på stålbjelken. Er den ikke bærende, blir det derimot vanskelig å klare gulvbjelkene i faget som blir 5,5 m.

Støp et mellomdekke i stedet.....:)

Den e bærende:)

• Liker
eddih19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.