Skal bygge carport og ha en åpen del i henhold til tegning. Trenger en stålbjelke for ikke å ta så mye høyde. I følge beregning av konstruktør må det være en hea 340. 6533 spennvidde yttervegg åpning. Betongtakstein uten isolasjon snøson 2 27 graders helling på taket Synes det høres godt dimensjonert ut. Noen som har peiling på det?
6,5 meter er langt. Det trengs skikkelig utstyr. Ellers får du bruke en fet limtrebjelke. Eller en pilar i midten av lengden. Da kan du gå ned i dimensjon.
Ja visst er det langt men det er ikke noe stort bygg.
Skulle tro at jeg klarer meg med en 450-495*115 limtre.
Synes det burde være nok med 260 hea.
Nå er jeg jo byggmester og ikke konstruktør men litt har man jo sett likevel.
En 340 hea vil jo veie nærmere 700kg
Vil bare ha litt andre øyne på det da jeg tror han har regnet med både livrem og doble bukseseler.
Hadde gjerne satt en midtstolpe om det var opp til meg.
Jeg synes dimensjonen høres overdrevet ut, men man skal huske på at det ikke bare er spennet på bjelken. Du har 7m spennvidde på takstolene også, noe som gjør at det er en ganske stor overflate som veier.
Nei, men jeg skal bygge det.
Kan ikke beregne stålbjelker selv, så fikk en enkel beregning av en "tegner".
Synes bare det høres litt vel...eller?
Ellers får jeg overtale kunden til å ha en stolpe til og limtre i stedet...billigere og bedre ifølge meg.
Jeg har drevet en del med bjelkeberegninger når det gjelder stål, og jeg synes (spontant, jeg har ikke regnet på det) også at en HEA340 høres i voldsomste laget ut.
Så blir det om man skal ha åpningen på langsiden.
Ikke bare bjelken, men også opplegget må tåle skikkelig mye. Jeg hadde samme problem og tok beslutningen å sette en midtstolpe.. En bred så det blir avstand mellom bilene inne i garasjen.
Spørsmålet er også hvor i landet vi snakker om
Jeg synes dimensjonen høres overdrevet ut, men man skal tenke på at det er ikke bare spennvidden på bjelken. Du har 7m spennvidde på takstolene også, noe som gjør at rett stor overflate veier.
Om vi litt forenklet antar at bjelken skal tåle 10 tonn utbredt last (snøsone2 x 30m2 + takstein + takstoler) så gir mine beregninger at det kreves et treghetsmoment på ca 10400cm4 for å oppfylle tommelfingerregelen om at maksimal nedbøyning skal være Lengde/400 (ca 16mm i dette tilfellet).
Det oppfyller en HEA260
Da har jeg ikke regnet med noen vindlast, men på den andre siden er det flere ganger sikkerhetsmargin mot plastisering (kollaps) ettersom denne bjelken kan bøyes betydelig mer enn 16mm.
Hvis vi litt forenklet antar at bjelken skal tåle 10 tonn jevnt fordelt last (snøsone2 x 30m2 + takstein + takstoler) så gir mine beregninger at det kreves et treghetsmoment på ca 10400cm4 for å klare tommelfingerregelen at maks nedbøyning får være Lengde/400 (ca 16mm i dette tilfellet).
Det oppfyller en HEA260
Da har jeg ikke regnet med noen vindlast, men på den andre siden er det flere ganger sikkerhetsmargin mot plastisering (kollaps) siden denne bjelken kan bøye ned betydelig mer enn 16mm
Det høres jo mer riktig ut det var omtrent den dimensjonen jeg hadde tippet på.
Også litt margin en "ekte vinterdag"
Lurer på hvor han har fått HEA340 fra da?
Kan det være at han har regnet ren punktbelastning tro?
Om vekten er av større betydning enn høyden så kan man velge en IPE330 istedet, den veier ca 20kg/m mindre og blir sannsynligvis en billigere løsning også.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.