Tenkte å sveise sammen en egen lokkløft som skal bli motordrevet. Noen som orker å hjelpe meg med å regne ut passende dimensjoner på aksel og rør? Vurderer om man skal kjøpe et mastrør som aksel og 40x40x1,5mm firkantrør som finnes på f.eks. biltema for "armene". Man kan også tenke seg å eventuelt gå ned i dimensjon i "B".

Diagram av en mekanisk locklyft med vektorer for kraft og moment, inkludert målinger og vektdistribusjon. Tre rør vises i illustrasjonen.

Du må nok multiplisere kraften med vektarmen for å få riktig moment. Momentet blir M = 300Nx1,36m = 408 Nm. Skal du ha rør (A og B) i lokkets begge sider, som deler likt på lasten?

Helt riktig! Det gikk litt fort kanskje.

Akkurat, et rør på hver side av lokket. Har vanskelig for å bestemme meg om jeg skal gå for vanlig stål, rf eller alu. Det sistnevnte frister litt for å få en unnskyldning til å kjøpe en AC/DC Tig :) men det blir selvfølgelig et kostbart prosjekt. Har MIG for stål og en billig DC Tig fra Jula som jeg aldri har brukt. Stål er enklest, men rustbeskyttelse inne i rørene kan bli et problem.

Helst vil jeg deretter lakkere i antrasitt så den matcher aluprofilerne på mitt bassengtak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.