3.287 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Dimensionere limtre til bred garasjeportåpning
Medlem
· Kalmar
· 139 innlegg
Hei på dere!
Har i dag en garasje med vegger av betonghullstein, støpt betongdekke som tak (ca 15 cm tykt), og over dette ligger det W-takstoler med undertak og platebekledd.
I dag er det 2 slagportdører som er 2800x2600 med en midtstolpe som måler 520 mm i bredden. Innvendig takhøyde er 3010.
Jeg har bestilt en takskjutsport fra Krokom som måler 5000x2610.
Tanken er at:
1. Støtte opp åpningen, slå ned stolpen og sage bort den øvre "betongbjelken"
2. Mure opp en lecavegg som er ca 80 cm bred på hver side, armert med armeringsjern sveiset inn i den gamle stålkarmen.
3. Måle inn og pusse sammen slik at alt er rett og i linje/lodd
4. Løfte opp en limtredrager som deretter skal kles med utegips, hønsenetting og få puss på utsiden.

En kompis som er konstruktør regnet litt på det og sa at selve betongdekket trolig er nesten selvbærende (avhengig av hvor velarmert det er), og sa at det holder med en 115x315 limtredrager som overligger.
Har kjørt det i enkelte simuleringer, og får da ca 50% bruk og 20 mm deformasjon om jeg har 140x405 limtredrager.
Tror at jeg får plass med MAKS 400 mm bjelke.
Legger ved et bilde så dere ser omtrent hvordan jeg har tenkt:
Blå: Limtre
Rød: Lecavegger
Oransje: 45x120 regel for å ha noe å lettere kunne skru fast portskinnene i.
Kom gjerne med synspunkter eller konkrete forslag.
MVH Jocke
Har i dag en garasje med vegger av betonghullstein, støpt betongdekke som tak (ca 15 cm tykt), og over dette ligger det W-takstoler med undertak og platebekledd.
I dag er det 2 slagportdører som er 2800x2600 med en midtstolpe som måler 520 mm i bredden. Innvendig takhøyde er 3010.
Jeg har bestilt en takskjutsport fra Krokom som måler 5000x2610.
Tanken er at:
1. Støtte opp åpningen, slå ned stolpen og sage bort den øvre "betongbjelken"
2. Mure opp en lecavegg som er ca 80 cm bred på hver side, armert med armeringsjern sveiset inn i den gamle stålkarmen.
3. Måle inn og pusse sammen slik at alt er rett og i linje/lodd
4. Løfte opp en limtredrager som deretter skal kles med utegips, hønsenetting og få puss på utsiden.
En kompis som er konstruktør regnet litt på det og sa at selve betongdekket trolig er nesten selvbærende (avhengig av hvor velarmert det er), og sa at det holder med en 115x315 limtredrager som overligger.
Har kjørt det i enkelte simuleringer, og får da ca 50% bruk og 20 mm deformasjon om jeg har 140x405 limtredrager.
Tror at jeg får plass med MAKS 400 mm bjelke.
Legger ved et bilde så dere ser omtrent hvordan jeg har tenkt:
Blå: Limtre
Rød: Lecavegger
Oransje: 45x120 regel for å ha noe å lettere kunne skru fast portskinnene i.
Kom gjerne med synspunkter eller konkrete forslag.
MVH Jocke
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Har ingen direkte mening annet enn at jeg synes du skal lytte til kompisen din som er konstruktør når det gjelder dimensjon på bjelken. Jeg ville nok også vurdert en stålbjelke i stedet for tre. Dine 20mm anser jeg også er for mye. En nedbøyning som er større enn L/300 begynner å bli synlig for øyet, samt at større nedbøyninger over åpninger kan skape problemer når bjelken begynner å presse på karmer o.l.
Medlem
· Kalmar
· 139 innlegg
Så du synes jeg skal gjøre som han sa, til tross for at en grovere limtrebjelke bøyer 20 mm?B bossespecial skrev:Har ingen direkte synspunkter mer enn at jeg synes du skal lytte til kompisen din som er konstruktør når det gjelder dimensjon på bjelkelig. Jeg ville nok også vurdert en stålbjelke i stedet for tre. Dine 20 mm anser jeg også er for mye. En nedbøyning som er større enn L/300 begynner å bli synlig for øyet, og større nedbøyninger over åpninger kan skape problemer når bjelken begynner å presse på karmer og lignende.
Stål vil jeg helst unngå da det blir mye mer komplisert å kle inn, men visst med en stålbjelke hadde jeg jo kunnet gå ned en del i dimensjon.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan dere regnet på det eller hvilke antakelser eller laster dere brukte. Men som konstruktør har man forhåpentligvis litt større forståelse for konstruksjoners virkemåte og kan ”tilgodorregne” seg litt mer. Men jeg er kanskje enig i at den lille balken egentlig ikke skulle tilføre så mye. Jeg hadde også samme innstilling til stål før jeg virkelig trengte en stålbjelke hjemme, det var overraskende ”lett” å bearbeide stålet og ingen problemer å kle inn den
Klikk her for å svare